|

وعده وزیر برای واکسینه کردن تحقق نمی‌یابد

آغاز موج پنجم شیوع کرونا همزمان با تاخیر در واکسیناسیون

طی هفته‌های گذشته موارد متعددی از ابتلا به انواع جدید کرونا به ویژه از نوع دلتای آن در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی اعلام شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با گسترش ابتلا به ویروس کرونا در بیشتر مناطق کشور و قرمز شدن بسیاری از شهرها، دوباره شاهد اوج‌گیری کرونا هستیم. ثبت رکوردهای مربوط به تعداد بیماران بستری شده و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در نقاط مختلف کشور، زنگ خطر موج پنجم کرونا را به صدا در آورده است. پس از بالا رفتن پی در پی مجموع مبتلایان هفتگی ویروس کرونا در کشور در دو هفته گذشته، متاسفانه در یک هفته اخیر نیز تعداد جان‌باختگان و بستری‌های بیماری هم نسبت به قبل افزایشی شد. 

جولان موج پنجم کرونا در کشور

هشدارها درباره موج پنجم کرونا از هفته‌های پیش همزمان با شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور شروع شد. طی هفته‌های گذشته موارد متعددی از ابتلا به انواع جدید کرونا به ویژه از نوع دلتای آن در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی اعلام شد. ویروس کرونای دلتا یا هندی، قدرت سرایت بیشتری دارد و بیشتر، افراد آسیب‌پذیرتر را انتخاب می‌کند.

پیش‌تر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا درباره پیامدهای شیوع این ویروس در کشور هشدار داده و گفته بود: « کرونای هندی در کشور در حال چرخش است و قدرت سرایت بسیار بالایی هم دارد. کاهش آمار مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی را کاهش داد و از طرفی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تمهیدات لازم را برای مقابله سفت و سخت با این بیماری به کار نمی‌گیرد. کم‌توجهی به بیماری کووید-۱۹ در حالی است که سویه‌های جهش‌یافته این بیماری نظیر کرونای هندی، انگلیسی و آفریقایی در کشور در حال تاخت‌وتاز است و خیلی از شهرهای کشور نیز به رنگ قرمز کرونایی درآمده‌اند.»

تاخیر در واکسیناسیون از دلایل بحران فعلی است

حالا که ویروس کرونا و سویه‌های جدید در مناطق مختلف کشور گسترش یافته و بیشتر شهرها نیز به رنگ قرمز درآمده‌اند، مسئولان دلیل آن را عدم رعایت پروتکل‌ها می‌دانند و از مردم می‌خواهد برای مهار موج جدید بیماری، پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند. چند روز پیش حسن روحانی در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: «با توجه به فضایی که در آن قرار داریم، برای این‌که دچار محدودیت‌های قبلی نشویم و شهرها دوباره تبدیل به وضعیت قرمز نشوند. نیازمند رعایت کامل پروتکل هستیم تا دوباره مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نباشیم.»

آغاز موج جدید شیوع کرونا و انواع جدید این ویروس در حالی در کشور در حال وقوع است که شاهدی کندی و تاخیر زیادی در واکسیناسیون هستیم. طبق آمار رسمی از زمان آغاز واکسیناسیون کرونا تاکنون بیش از شش میلیون و 150 هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده است و نزدیک به یک میلیون و 708 نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند که رقم بسیار اندکی است. وزیر بهداشت قبلا وعده داد بود تا پایان تیرماه 14 میلیون نفر واکسینه خواهند شد اما با اوضاع فعلی، احتمالا وعده نمکی برآورده نخواهد شد. از طرف دیگر گزارش‌های مختلف در رسانه‌ها از کمبود واکسن و صف‌های طولانی سالمندان برای دریافت واکسن کرونا حکایت دارد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با اشاره به اوضاع بحرانی بیماری کرونا در استان سیستان و بلوچستان، کندی واکسیناسیون را یکی از دلایل بحران فعلی دانسته و تاکید کرده است: «واقعیت این است که شرایط واکسیناسیون هیچ نسبتی با حجم بیماری ندارد. بسیاری از کشورها تزریق دوز دوم را تمام کردند اما ما هنوز در صف‌های واکسیناسیون هستیم. برخورد مسئولان وزارت بهداشت، ما را متاسف کرده است. بنده نه نیت‌خوانی می‌کنم و نه ماجرا را تئوری توطئه می‌دانم. نکته اینجاست که مسئولان به جای پاسخگویی مدعی هستند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی