|

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

حافظه قدرتمند یکی از دلایل داشتن مهارت های بیشتر شخص در جامعه است که برای تقویت آن راه های بسیاری وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

بعضی از افراد برای افزایش قوای جسمانی خود به سالن های ورزشی می روند اما یک سری از افراد علاقه دارن تا حافظه خودرا قوی کنند تا در سنین میانسالی دچار فراموشی نشوند. برای همه ی ما پیش آمده تا کلید و یا وسایل شخصی خودرا فراموش کرده ایم و دچار دردسر شده ایم. در ادامه مطلب توضیح می دهیم که آیا راهی وجود دارد تا حافظه خود را تقویت کنیم؟

حافظه چیست؟

آنچه از آن به عنوان حافظه یاد می‌کنیم شامل رمزگذاری، ذخیره‌سازی، نگهداری و متعاقبا یادآوری اطلاعات و تجربیات گذشته است. حافظه در زندگی روزانه ما بسیار ضروری است به طوری که بدون آن نمی‌توانیم به اصطلاح، قدم از قدم برداریم و یا حتی چیزی از تجربیات گذشته خود را به یادآوریم.

Other-img2

 

حافظه چند نوع است؟

برای تقویت کردن حافظه نیاز است بدانیم حافظه چند نوع است تا عوامل موثر برای تقویت آن را راحت تر پیدا کنیم.

حافظه حسی: 

اولین مرحله از حافظه است که اطلاعات (شنیداری یا دیداری) را، بسته به نوع آن‌ها، به مدت ۰.۵ الی 4 ثانیه در خود نگه می‌دارد.

 

حافظه کوتاه‌مدت یا فعال:

 که در صورت توجه به حافظه حسی، اطلاعات به این حافظه منتقل می‌شوند. این حافظه، تقریبا 20 الی 30 ثانیه می‌تواند اطلاعات را در خود نگه دارد بعد از آن، اطلاعات به سرعت فراموش می‌شوند.

 

حافظه بلند‌مدت یا دائمی:

در صورت توجه، تکرار و تمرین، اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند‌مدت منتقل می‌شوند. این اطلاعات در زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشیم، قابل یادآوری هستند.

تقویت-حافظه

 

برای تقویت حافظه چی بخوریم؟

برای تقویت حافظه راه های زیادی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم: 

 

رژیم غذایی مناسب

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها برای جسم مفید است، بلکه برای تقویت مغز و افزایش حافظه نیز ضروری است. بر طبق نظرات آکادمی عصب شناسی آمریکا، خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ؛ مانند گوجه فرنگی، توت ها، اسفناج، مرکبات، هویج، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پایین بیاورد. تخم مرغ و لبنیات ، انگور ، کشمش و عسل ، انجیر ،آب پرتقال ، انبه ، پیاز ، موز ، هندوانه ،مارچوبه ، روغن های نارگیل و زیتون و شکلات تلخ از جمله مواد غذایی مناسبی هستند که موجب تقویت حافظه می شوند.

قهوه

قهوه یکی از منابع سرشار از کافئین است. کافئین می تواند با بهبود عملکرد حافظه ی کوتاه مدت ، قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه ی بلندمدت را افزایش دهد.

دوری از مشروبات الکلی

 از دست دادن موقت حافظه یکی از عوارض نوشیدن مشروبات الکلی می باشد. البته طبق نظر محققین ، این عوارض می تواند طولانی مدت نیز باشد و روی سلول های مغزی تاثیر بگذارد. تاثیر موقت این مشروبات با میزان نوشیدن آن ارتباط دارد. افزایش میزان مصرف برابر است با کندتر شدن حافظه.

 

گیاهان مفید برای تقویت حافظه

احتمالاً نام "کندر" را که آشناترین تقویت‌کننده حافظه محسوب می‌شود شنیده‌اید؛ کندر با تقویت نورون‌های مغزی و تشکیل دندریت‌ها و آکسون‌ها به تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند. در واقع می‌توان گفت کندر دارای موادی است که به حفظ و نگهداری حافظه کمک می‌کند.

"بادرنجبویه" نیز که یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی محسوب می‌شود و خاصیت آرام‌بخشی نیز دارد؛ در گذشته از آن برای تقویت حواس و ذهن استفاده می‌شده است. البته اطبا معتقدند این گیاه مفید در بهبود حافظه بلندمدت نیز خیلی خوب عمل می‌کند.

اثر خوردنی‌هایی مثل زعفران، زنجبیل، مویز، عسل نیز در زمینه افزایش حافظه بسیار توصیه شده‌اند و خواص آن‌ها در تقویت قوای ذهنی ثابت شده است.

بیشتر بخوانید:گیاه بادرنجبویه چیست؟ چه خواصی دارد؟

خواص شگفت انگیز زنجبیل که غافلگیرتان می کند!

3560f7

 

روشهای ساده دیگر برای تقویت حافظه چیست؟

 

 تمرینات فیزیکی انجام دهید

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند.

زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.

  

خواب کافی داشته باشید

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

 

فشار دادن توپ استرس

برخی مطالعات نشان داده اند که برای به یاد سپاری اطلاعات می توان دست را مشت کرده یا توپ کوچکی که خاصیت ارتجاعی دارد را فشار دهید. قبل از به یاد سپاری، اگر راست-دست هستید توپ را با دست راست تان فشار دهید. برای به یاد آوردن آن اطلاعات، توپ را با دست دیگر به مدت 45 ثانیه فشار دهید. این کار ساده برای یادآوری کافی است.

 

کلمات اختصاری

یکی دیگر از ابزار به یاد سپاری گذاشتن حرف اول کلمات بسیاری کنار هم و ساختن یک کلمه ی معنی دار از آنهاست. مثلا اگر باید از فروشگاه لامپ، بستنی، خمیر دندان، نان فانتزی و دارچین بخرید، حروف اول شان را کنار هم بگذارید و کلمه ی «لبخند» را بسازید تا فراموش نکنید.

 

 از استرس خودداری کنید

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود.

بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

8727002_379

 

سبک یادگیری خود را بشناسید

اطلاعاتی که بر اساس سبک یادگیری خود، به حافظه بلند‌ مدت منتقل می‌کنید نه تنها، بهتر یاد گرفته می‌شوند بلکه سریعتر نیز قابل فراخوانی و یادآوری هستند. به طورکلی سه سبک یادگیری داریم:

  • دیداری
  • شنیداری
  • حرکتی

دیداری‌ها، اطلاعات را از طریق دیدن تصاویر و نوشته‌ها سریعتر یاد می‌گیرند، این در حالیست که افراد صاحب سبک یادگیری شنیداری، با گوش دادن، بهتر مطالب را درک می‌کنند اما حرکتی‌ها نسبت به دو دسته دیگر، بیشتر با انجام فعالیت‌های فیزیکی و تعامل با اطلاعات فرا‌ می گیرند.

حفظ کردن شعر، داستان، فرمول، متن فیلم، لغات، یک ترانه، یادگیری یک ترفند و گوش دادن به موسیقی موسیقدانان بزرگ و… می توانند کمک شایانی به تقویت و فعالیت ذهن و حافظه شما کنند.

باغبانی یکی از روشهای ساده و موثر در تمرکز و تقویت حافظه است. برای شروع کار یک یا دو گلدان هم کافی است. به مرور زمان می توانید پرورش سبزیجات مختلف را به کار خود اضافه کنید.

حل جدول ، حل معما و طرح آن ، بازی با کلمات، حل جدول ، شبیه سازی و… به طور کل بازی های دسته جمعی شاد ذهن را به فعالیت وادار می کند.

خواندن مطالب مختلف ، نوشتن ، تغییر صدا و تقلی صداهای مختلف ، صحبت کردن به جای کاراکترهای فیلم و کتاب و نوشتن خاطرات روزانه و ... از جمله راه حلهای مناسب برای تقویت حافظه می باشند.

behiranpc-play-to-boost-memory116

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها