|

شعبده‌باز علیه سلطان؛ طلا تو مشت یزدانی بود

حسن یزدانی

کشتی حسن یزدانی با دیوید تیلور مهم‌ترین کشتی المپیک در رشته آزاد تا امروز بود که به سود تیلور به پایان رسید.

لینک کوتاه کپی شد

در شرایطی که حسن یزدانی با یک کشتی حساب شده و تاکتیکی، سه بار با بیرون بردن حریف از تشک سه امتیاز از این کشتی گیر پرتلاش و آماده آمریکایی گرفته بود اما دیوید تیلور در فاصله ۱۸ ثانیه تا پایان کشتی، با یک زیرگیری یزدانی را در خاک نشاند و با کسب دو امتیاز دیگر، کشتی را ۴-۳ به نفع خود تمام کرد.

به گزارش«شایانیوز»، این مهم‌ترین کشتی المپیک در رشته آزاد تا امروز بود که بین دو کشتی گیر صاحب سبک و بزرگ جهان برگزار می‌شد. کشتی ای که در نهایت با دو زیرگیری سریع و قدرتمندانه تیلور به سود او به پایان رسید. در حالی که یزدانی در کشتی دیروز مقابل حریف روس نشان داده بود که کمی از این ناحیه آسیب پذیر است.

او که از ابتدا برای کنترل تیلور وارد تشک شده بود، چهار بار حریف آمریکایی را از تشک خارج کرد که در سه مرتبه داوران با تک امتیاز به او نمره دادند و یزدانی با این شرایط در آستانه فتح المپیک و کسب طلای دوم قرار گرفت اما در شرایطی که به نظر می‌رسید طلا در مشت او باشد، یورش غافلگیرانه تیلور به پای راست یزدانی و خاک کردن سریع او همه چیز را تمام کرد.

شاید اگر این اتفاق کمی زودتر رخ می‌داد، حسن یزدانی فرصت جبران این عقب ماندگی را پیدا می‌کرد، اما این تیلور بود که در ثانیه‌های پایانی یزدانی را در خاک نگه داشت و کشتی را به پایان رساند تا با دو بنده پاره خود قهرمانی را جشن بگیرد.

یزدانی که قصد داشت با کسب دومین طلا تبدیل به تنها کشتی گیر تاریخ شود که در دو المپیک طلا می‌گیرد، در این مهم ناکام ماند و مغلوب حریف نابغه و پرتلاش خود شد. حریفی که با اشتهای بسیار پای به میدان گذاشت و نفس چاقی داشت. ما که کمتر حسن یزدانی را در قالب یک کشتی گیر مدافع می‌بینیم، این دو هم در فاصله یک چشم به هم زدن تا طلای المپیک، بسیار دردناک و آزاردهنده بود اما باید به نقره یزدانی هم ارج گذاشت. مدالی که می‌توانست ما را در جدول کلی المپیک تا رده بیستم بالا ببرد.

با دو شکست کشتی آزاد در بازی‌های امروز و کسب نقره در وزن ۸۶ کیلوگرم، کشتی آزاد امیدوار به موفقیت دو کشتی گیر دیگر خود در رقابت‌های فرداست. کشتی گیرانی که امیدواریم بتوانند طلسم طلا را مثل فرنگی در روز آخر بشکنند.

آنچه در این کشتی گذشت:

- بلافاصله با سوت شروع، تیلور برای زیر گیری اقدام کرد اما با خیمه سنگین یزدانی مواجه شد.

- بعد از یک و نیم دقیقه تلاش بی حاصل دو کشتی گیر، داور به تیلور اخطار کم کاری داد و این ورزشکار در 30 ثانیه تعیین شده نتوانست امتیاز بگیرد. به این ترتیب یزدانی یک امتیاز گرفت.

- یک دقیقه پایانی وقت اول اوج هیجان را شاهد بودیم جایی که یزدانی تیلور را تا آستانه خروج از تشک و کسب امتیاز دوم پیش برد اما این بار امتیاز مال او نبود تا کار با حساب یک بر صفر به پایان برسد.

- یزدانی در یک دقیقه اول وقت دوم امتیاز دوم خود را هم گرفت اما بلافاصله تیلور با خاک کردن او بازی را 2-2 مساوی کرد. در این لحظه ورزشکار امریکایی برنده بود چون امتیاز درشت کسب کرده بود.

- نماینده ایران یک بار دیگر در فاصله 1:30 ثانیه مانده به پایان، تیلور را به بیرون از تشک هدایت کرد تا سه بر دو پیش بیافتد؛ چیزی به پایان مسابقه و قهرمانی یزدانی نمانده بود که یک کمرگیری برق آسا در 20 ثانیه پایانی، یزدانی را به خاک برد تا نتیجه کشتی 4 بر 3 به سود تیلور شود. بعد از این اتفاق دیگر چند صدم ثانیه به پایان مانده بود و تیلور در حالی که یزدانی با بهت توان بلند شدن از زمین را نداشت، جشن قهرمانی خود را در سالن کشتی المپیک 2020 برپا کرد.

منبع: ورزش سه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها