|

خداحافظی تکواندوی ایران از المپیک؛«شایانیوز»گزارش می دهد

کیمیا علیزاده منفور یا محبوب؟!

shayanews alizadeh

در سومین روز بازی های المپیک توکیو تنها زن نماینده ایران در تکواندو با باخت علیزاده از تیم پناهندگان در المپیک توکیو از این بازی ها حذف شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزش- سومین روز بازی های المپیک توکیو در حالی که بدون تماشاچی برگزار می شود برای ایران کمی تلخ بود. تنها زن نماینده ایران در تکواندو با باخت کیمیاعلیزاده از تیم پناهندگان در المپیک توکیو از این بازی ها حذف شد.

به گزارش «شایا نیوز»، امروز کیمیا علیزاده در مقابل تیم ایران به مصاف رفت. مبارزه علیزاده و کیانی منجر به باخت ناهیدکیانی و در نهایت صعود علیزاده به مرحله نیمه نهایی شد اما علیزاده نتوانست در این مرحله از سد حریف روس عبور کند و به مرحله رده بندی رفت و تکواندوی بانوان ایران نیز از المپیک حذف شد.

 «کیمیاعلیزاده»، اولین زن ایرانی بود که بازی های المپیک مدال گرفت، هر چند مدال وی در ورزش تکواندو برنز بود اما برای ایرانی ها به خصوص بانوان افتخار آفرین بود. او در عین حال در بازی های جهانی نیز موفق به کسب مدال طلا در ورزش تخصصی خود شد. به نظر می رسید علیزاده پدیده است که باید او را جدی گرفت و با سرمایه گذاری مناسب شرایط افتخار آفرینی را برای کشور را برایش فراهم کرد اما همه چیز به این خوبی پیش نرفت. بعد از کسب این موفقیت ها علیزاده بعد از ازدواج با حامد معدنچی والیبالیست سابق رخت هجرت از کشور را به تن کرد و برای پناهندگی عازم هلند شد.

کیمیا+علیزاده

علیزاده چرا از ایران رفت؟

مدتی قبل رکنا در گزارشی در خصوص اما و اگرهای مهاجرت وی نوشت:« یکی از بستگان نزدیک کیمیا علیزاده در گفتگوی تلفنی که با واتساپ با او داشته است از او می‌پرسد علت مهاجرتش چه بوده و چرا کاری کرده که عامل ناراحتی دوستان گشته و دشمن‌شاد شده است؟

کیمیا علیزاده در پاسخ به این فامیل نزدیکش گفته: «من در راهی رفته‌ام که دیگر بازگشت ندارد. چند ماه است که شوهرم مدام موضوع رفتن را مطرح می‌کرد و می‌گفت آینده حرفه‌ای من در خارج ایران درخشان‌تر است. او من رو ابزاری برای خودش می‌داند و با چند نفر در هلند و کانادا صحبت کرده تا برنامه‌ریزی فعالیت‌های ورزشی من و حمایت مالی ما را انجام بدهند. متن بیانیه من رو هم شوهرم به من داد تا منتشر کنم و می‌دانم کار افرادی است که می‌خواهند کار‌های مهاجرت من را انجام دهند. اگر من نتوانم اینجا موفق شوم قطعاً متارکه می‌کنم و همه چیز را به مردم خواهم گفت. چون شوهرم من را مجبور به ترک ایران کرده و حالا می‌فهمم هدف از نزدیک شدن و ازدواج با من ساختن آینده خودش بوده است! من نه اینکه الان پشیمان هستم، ولی اگر نتوانم موفق شوم حتماً به‌جای پشیمانی خودم شوهرم را پشیمان می‌کنم.»

حواشی پیرامون کیمیا علیزاده با نزدیک شدن به روزهای آغاز المپیک نیز شروع شد. چرا که وی هنوز موفق به دریافت تابعیت و شهروندی کشور هلند نشده و اکنون بدون داشتن وطن مشخصی همراه تیم پناهندگان که امتیاز این دوره کمیته المپیک به ورزشکاران مدال داری است که از کشور خود مهاجرت کرده و هنوز نتوانسته اند همراه تیم ملی کشور جدید خود در بازی ها شرکت کنند، وارد توکیو شد.

روز سوم بازی‌های المپیک برای ورزشکاران کشورمان با مبارزه ناهید کیانی نماینده کشورمان در وزن ۵۷- کیلوگرم مسابقات تکواندوی بانوان مقابل کیمیا علیزاده ملی‌پوش سابق تکواندو ایران که در حال حاضر زیر پرچم پناهجویان به رقابت می‌پردازد، آغاز شد، مبارزه‌ای که در نهایت به شکست ۱۸ بر ۹ بانوی تکواندوکار کشورمان انجامید.

این دیدار در راند نخست با تساوی ۳ - ۳ به پایان رسید، اما در راند دوم با برتری ۴ بر یک علیزاده به پایان رسید تا دو تکواندوکار با برتری ۷ بر ۴ علیزاده، راند سوم را شروع کنند. در راند سوم مسابقه نیز با وجود فشار ناهید کیانی این کیمیا علیزاده بود که از فرصت‌ها استفاده و در نهایت در این راند نیز ۱۱ بر ۵ به برتری دست یافت تا در مجموع با نتیجه ۱۸ بر ۹ نماینده کشورمان را شکست دهد و حریف جید جونز دارنده دو مدال طلای المپیک از انگلیس شود.

کیمیا طلایی نشد

امروز برای علیزاده روز خوبی نبود. او در توییتی از مردم خواسته بود تا برای وی دعا کنند.  کیمیا علیزاده از تیم پناهندگلن در نیمه نهایی وزن 57 کیلوگرم زنان به مصاف تاتیانا مینینا از روسیه رفت که در نهایت با نتیجه 10 بر 3 شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت. اگر علیزاده فینالیست می شد، کیانی هم می توانست برای کسب مدال برنز تلاش کند که این اتفاق رخ نداد تا تنها نماینده زن تکواندوی ایران از مسابقات المپیک توکیو حذف شود.گزارشگر صدا و سیما در طی گزارش این مسابقات هرگز حتی یکبار نام وی را بر زبان نیاورد و از او با عبارتی حریفش،او و خودش، استفاده کرد.

گفتنی است، کیمیا علیزاده قهرمان تکواندوی ایران که مدال برنز المپیک، نشان‌های نقره و برنز رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان و مدال طلای نوجوانان جهان در کارنامه او دیده می‌شود تصمیم به ترک زادگاهش گرفت. کیمیا علیزاده که به دلیل مصدومیت فرصت پرچم‌داری کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را از دست داده بود، به همین دلیل نتوانست در تورنمنت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی