|

مسیر قهرمانی استقلال هموار تر است یا پرسپولیس؟

هر دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌توانند رکورد این فصل کسب بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهند

لینک کوتاه کپی شد

لیگ بیست‌و‌سوم در‌حالی در نیمه‌اول خردادماه امسال به پایان می‌رسد که تا این‌جای کار تقریبا به‌طور قطعی دیگر می‌توان از یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس به‌عنوان قهرمان این رقابت‌ها در این فصل صحبت کرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فرهیختگان؛ در هر صورت بعد از اینکه هر دو تیم سپاهان و تراکتور دیدارهای هفته‌های بیستم ‌و ‌بیست‌و‌یکم خود را با برتری پشت‌سر گذاشته و به یک‌قدمی مدعیان رسیده بودند، این استنباط و گمانه‌زنی ایجاد شد که این دو تیم هم به کورس قهرمانی بازگشته و می‌توانند تهدیدی جدی برای تصاحب این عنوان برای سرخابی‌های پایتخت محسوب شوند اما هر دو تیم 3 هفته اخیر را تقریبا با ناکامی مطلق پشت‌سر گذاشته و در جایی که شاگردان خمز و مورایس از 9 امتیاز ممکن 3 بازی اخیر خود تنها به 2 امتیاز رسیدند، با اختلاف ایجاد شده در صدر جدول بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس با نمایندگان اصفهان و تبریز، به‌نظر می‌رسد دیگر نمی‌توان از این دو باشگاه ریشه‌دار به‌عنوان مدعیان قهرمانی نام برده تا امسال هم به مانند 7 سال اخیر کاپ قهرمانی لیگ برتر به یکی از دو تیم آبی‌پوش یا سرخ‌پوش برسد.

رکورد پرامتیازترین تیم می‌شکند؟

این در‌حالی است که بعد از قهرمانی‌های سریالی سرخ‌ها از فصل پانزدهم به این سو، سرانجام بعد از 5 عنوان قهرمانی، شاگردان مجیدی نوار قهرمانی‌های پرسپولیسی‌ها را پاره کرده و در‌حالی‌که سال گذشته نیز این بار شاگردان ساپینتو از شانس خوبی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردار بودند، یک‌بار دیگر قهرمانی به پرسپولیس رسید تا این تیم با این قهرمانی با احتساب 7 قهرمانی قبلی بیشترین عنوان قهرمانی را از آن خود کرده و رکورددار فوتبال ایران شود. البته سرخ‌ها در‌حالی از این حیث رکورددار هستند که بیشتر رکوردهای خاص در لیگ برتر فوتبال ایران به استقلالی‌ها تعلق داشته که آنها را در بیشتر آیتم‌ها در بین تمامی رقبای خود سرآمد کرده است.

آیتم‌هایی مانند کمترین شکست (استقلال در فصل بیست‌و‌یکم بدون‌شکست به قهرمانی رسید) کسب بیشترین امتیاز تاریخ این رقابت‌ها (استقلال با 68 امتیاز در فصل بیست‌و‌یکم قهرمان شد) بهترین خط دفاعی (با 10 گل خورده در فصل بیست‌و‌یکم) بهترین خط حمله (زدن 70 گل در فصل هشتم) و پرتماشاگرترین دیدار (استقلال و برق شیراز در هفته پایانی فصل پنجم با 115 هزار تماشاگر) در تاریخ رقابت‌های لیگ به استقلال رسیده و این در شرایطی است که در جدول کلی این رقابت‌ها و در‌مجموع امتیازات نیز آبی‌ها سال‌هاست که صدرنشین به شمار رفته و اگرچه تعداد عناوین قهرمانی آنها به تعداد نیمی از قهرمانی‌های سرخ‌هاست، اما در‌مجموع امتیازات استقلال سال‌هاست صدرنشینی این جدول را از آن خود کرده است.

در‌حال‌حاضر استقلال با 53 امتیاز و پرسپولیس با یک امتیاز کمتر از آبی‌ها در رده دوم قرار دارند و جالب اینکه هر دو تیم می‌توانند رکورد کسب بیشترین امتیاز را به خود اختصاص دهند. این امر با 5 برد و یک تساوی برای شاگردان نکونام به ارمغان آمده و از سوی دیگر شاگردان اوسمار برای تحقق این امر باید هر 6 بازی خود را با برتری پشت‌سر بگذارند.

بررسی رقبای 6 هفته پایانی

حال اینکه امسال از بین استقلال و پرسپولیس کدام تیم موفق می‌شود ماراتن لیگ برتر را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و یک‌بار دیگر این عنوان را به ویترین افتخارات خود اضافه کند، این موضوع با بررسی رقبای آنها در 6 هفته پیش‌رو بهتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگرچه تا لحظه آخر نمی‌توان درباره بسیاری از نتایج با قطعیت صحبت کرد، اما اینکه این دو تیم در این 6 هفته با چه رقبایی دیدار می‌کنند و بررسی شرایط این 6 حریف می‌تواند حداقل از لحاظ آماری ابعاد گسترده‌تری را مورد تصور اهالی فوتبال قرار دهد.

بر همین اساس استقلالی‌ها در هفته‌های پیش‌رو به ترتیب در برابر تراکتور، ذوب‌آهن، فولاد، نساجی، گل‌گهر و پیکان قرار می‌گیرند و این در حالی است که پرسپولیس در این 6 هفته به ترتیب باید با تیم‌های سپاهان، نساجی، هوادار، استقلال‌خوزستان، شمس‌آذر و مس‌رفسنجان به میدان برود.

مسیر استقلال راحت‌تر است یا پرسپولیس؟

در این بین شاگردان نکونام با احتساب دیدار هفته پایانی که با پیکان در تهران برگزار می‌شود، تنها برای دو دیدار دیگر برابر تراکتور و نساجی از خانه خارج می‌شوند و این در صورتی است که پرسپولیسی‌ها باید برای دیدار با نفت‌آبادان، نساجی و شمس‌آذر از تهران خارج شده و با وجود اینکه دیدار با هوادار نیز در تهران برگزار می‌شود اما شاگردان اوسمار در این دیدار میهمان تلقی شده و احتمالا از امتیاز حضور تماشاگران خودی محروم خواهند ماند. از سوی دیگر نیز دیدار هر دو تیم با رقبای مشترک‌شان یعنی شمس‌آذر و نساجی نیز می‌تواند جنبه‌های خاص و جالب خود را به همراه داشته باشد. بنابراین وضعیت آبی‌ها از لحاظ میزبانی بهتر از حریف سنتی خود تلقی می‌شود.

البته رتبه فعلی رقبای استقلال و پرسپولیس هم چه‌بسا بتواند به بررسی هر چه بهتر مسیر قهرمانی آنها کمک کند. با این حساب که پرسپولیسی‌ها با هر 3 تیم قعر جدولی که برای بقا در رقابت‌های امسال جنگ خود را با یکدیگر آغاز کرده‌اند، مصاف می‌دهند اما استقلال فقط با نساجی مصاف خواهد داد. در هر صورت رقابت با تیم‌های قعر جدولی هر ساله در این برهه زمانی بسیار دشوار تلقی شده و شاهد این ماجرا نیز همین بس که نفتی‌های آبادان با همان یک امتیازی که از استقلال مدعی در فصل قبلی در همین دوران گرفتند خود را ابقا کرده و شاگردان ساپینتو را از کورس دور کردند. بنابراین از این لحاظ هم قطعا استقلالی‌ها شرایط بهتری نسبت به سرخ‌ها دارند. اما در بین تیم‌های مدعی هم اگر همچنان شانس‌های کمی برای سپاهان و تراکتور قائل باشیم، سرخابی‌ها با هر کدام از آنها در هفته بیست‌و‌پنجم به میدان می‌روند با این تفاوت که پرسپولیس در تهران و استقلال در تبریز با این دو تیم ملاقات خواهند کرد تا از این جنبه شرایط برای سرخ‌ها بهتر باشد.

استقلال قهرمان می‌شود یا پرسپولیس؟

نکته قابل توجه اینکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی لیگ برتر معمولا از تیم‌هایی که در اواسط جدول حضور داشته و نه شانسی برای قهرمانی و سهمیه دارند و از سوی دیگر بقای‌شان نیز قطعی‌ است، به‌عنوان تیم‌هایی بی‌انگیزه یاد می‌شود که فقط برای برگزاری دیدارهای خود از جهت برهم نخوردن برنامه‌ریزی لیگ و چه بسا بهبود وضعیت خود در جدول به میدان می‌روند که در بین این تیم‌ها از آن جایی که به‌جز 3 تیم قعر جدولی، تیم‌های فولاد، پیکان و هوادار نیز همچنان از شانس سقوط برخوردار هستند؛ به این ترتیب استقلال تا پایان فصل با 3 تیم در میانه‌های جدول مصاف داده و پرسپولیسی‌ها با 2 تیم که چنین وضعیتی دارند، بازی خواهند کرد. جالب اینکه رتبه فعلی رقبای میانه جدولی آبی‌ها (گل‌گهر، شمس‌آذر و ذوب‌آهن) به ترتیب ششم تا هشتم بوده اما سرخ‌ها با شمس‌آذر رده هفتمی و مس‌رفسنجان رده دهمی دیدار خواهند کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • فرهاد ارسالی در

    چه آیتم های مهمی هم استقلال رکوردداره،هرچی فکرکردم چیزی نبود که رکوردش دست پرسپولیس نباشه،پس اون سالی که پرسپولیس هم بهترین خط دفاعی و بهترین خط حمله روازآن خودش کردکجارفت؟رکوردبدون شکست هم که دست پرسپولیس بود،یه چیزایی میگینا

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی