|

تیم ملی آلمان در بحران!

فوتبال آلمان ناکامی زیادی را تجربه می‌کند و بحران مانشافت تمامی ندارد. با ناگلزمان هم زمستانی تاریک و طولانی در پیش است.

لینک کوتاه کپی شد

لروی سانه اعصاب خود را از دست داد و در ابتدای نیمه دوم اخراج شد. در نهایت نیز آلمان پس از نمایشی فاجعه بار در مسابقه تدارکاتی برای یورو 2024 در اتریش شکست خورد. مشکلات مانشافت به مراتب بزرگتر از محرومیت طولانی مدت احتمالی این بازیکن بایرن است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ورزش سه؛ این عصر تاریک در وین برای مدت طولانی تیم ملی فوتبال آلمان را درگیر خواهد کرد. شکست 2-0 در اتریش در این مسابقه دوستانه کمترین مورد نگرانی است و در عوض مشکل بزرگتر، تصویر بسیار نگران‌کننده‌ای بود که تیم تحت هدایت یولیان ناگلزمان در زمین ورزشگاه ارنست هاپل به نمایش گذاشت. هرکسی که از خط خارج شود (سانه)، عواقبش را برای مدتی بیشتر از دو بازی بین‌المللی بعدی در ماه مارس احساس خواهد کرد، زمانی که آلمان فرصت زیادی برای اصلاح اشتباهات ماه‌های اخیرش ندارد و باید در این شرایط وارد یورو 2024 شود.

چه بر سر سانه آمده؟

لروی سانه که مدت‌ها یکی از بهترین و ارزشمندترین بازیکنان ملی آلمان بوده، نتوانسته اخیر یاریگر تیم باشد. ستاره بایرن این بار هم مانند شکست 2-3 مقابل ترکیه در برلین، عملکرد خوبی از خود نشان نداد. 

بازی ضعیف او با حمله‌اش به فیلیپ ام‌ونه در دقیقه 49 تکمیل شد. ستاره ماینتس ابتدا روی سانه خطا کرد تا عصبانیت او را موجب شود. وقتی ام‌ونه دوباره از جایش بلند شد، سانه با یک ضربه مشت او را از پا درآورد. البته که بازیکن اتریشی بی‌تقصیر نبود ولی در نهایت، لروی باید آنقدر خونسرد باشد که این کار را انجام ندهد.

به همین دلیل کارت قرمز داده شد و این حرکت خشن عواقبی دارد و فیفا مجازات دقیق را تعیین خواهد کرد. به عنوان یک قاعده، چنین تخلفی به معنای تعلیق حداقل سه بازی است. سانه احتمالاً فقط در آخرین بازی دوستانه قبل از بازی افتتاحیه آلمان در یورو 2024 اجازه همراهی آلمان را خواهد داشت. بنابراین آماده‌سازی تیم ملی آلمان باید بدون او دنبال شود.

عصری غم‌انگیز برای فراموشی

این اولین اخراج سانه 27 ساله در بیش از 400 بازی حرفه‌ای او بود و نشان می‌دهد که بحران مانشافت می‌تواند حتی روی بازیکنانی که در واقع همیشه احساسات خود را تحت کنترل دارند نیز ضربه سنگینی وارد کند. 

سانه در رختکن عذرخواهی کرد و گفت: «شکست امشب تقصیر من است. باید خودم را کنترل کنم زیرا تیم را ناامید کردم. این هیچ چیز شخصی علیه فیلیپ نبود و این مشکل از طرف خودم بود، این اتفاق نباید برای من بیفتد.» 

پس از آن او در توییتر نوشت : «یک شب برای فراموش کردن در وین» 

اما این مسلم است که بسیاری از اعضای تیم ملی آلمان این شب را در پایتخت اتریش فراموش نخواهند کرد، به ویژه به این دلیل که کاری که سانه در زمین انجام داد، تنها معضل آلمان نبود.

ناگلزمان که در سپتامبر پس از جدایی از هانسی فلیک هدایت تیم را برعهده گرفت، گفت: «ما فوق العاده هستیم. کیفیت در تیم بالاست و به همین دلیل است که درک این ناکامی‌ها از بیرون بسیار دشوار است. و در درون تیم؟ قطعا برای همه ما نیز درک این قضیه دشوار است و اوضاع نباید اینطور ادامه پیدا کند ولی ما برای مشکلاتمان در این بازی نتوانستیم راه حل مناسبی پیدا کنیم.»

مربی مانشافت که قبلا هرگز مربی یک تیم ملی نبوده، ادامه داد: «این تصور را دارم که ما یک مجموعه بسیار بسته با روابط فوق العاده خوب هستیم و هماهنگی و مدیریت تیم هم خیلی خوب است. کاری که ما باید قادر به انجام آن باشیم این است که انتقال این هماهنگی و هارمونی به زمین را نیز مدیریت کنیم. من هنوز راه حل کاملی ندارم. حس می‌کنم تعداد کسانی که می‌خواهند یک تنه مشکلات تیم را حل کنند زیاد است و این نتیجه‌اش را در زمین نشان می‌دهد.»

اتریشی‌ها علاوه بر گل‌های مارسل سابیتزر (دقیقه 29) و کریستوف بوامگارتنر (دقیقه 73) موقعیت‌های دیگری هم داشتند. از سوی دیگر، آلمانی‌ها در کمال تعجب تنها زمانی بهتر کار کردند که بعد از کارت قرمز سانه 10 نفره شده بودند. اما معضل دفاع نگران کننده بود. 

ناگلزمان گفت: «قدرت بزرگ تیم کنترل بازی و فوتبال تهاجمی است. اما زمانی که توپ را به شکلی پوچ از دست می‌دهیم، مانند نیمه اول، باید بسیار بهتر دفاع کنیم و اینجاست که به سادگی با مشکل مواجه می‌شویم. عملکرد ما خیلی کند و غیرپویاست.»

مشکلات دفاعی 

رالف رانگنیک، سرمربی آلمانی اتریش، گفت: «آلمان از زمان جام جهانی قطر 22 گل در یازده بازی بین المللی دریافت کرده است. بدیهی است که این بزرگترین مشکل حریف است. در حال حاضر آنها خیلی گل می‌زنند و مدتی است که کلین‌شیت نمی‌کنند. اگر در هر بازی دو یا سه گل دریافت کنید، برنده شدن سخت است.»

ناگلزمان در ابتدا دوباره روی کای هاورتز در سمت چپ حساب کرد. بازیکن آرسنال  اغلب به خوبی جلو می‌رفت و شکاف‌های دفاعی تیم تقصیر او نبود، با این حال به ویژه تعداد پاس‌های بد ستاره آلمانی بسیار زیاد بود.

در هر صورت، همان‌طور که در مصاحبه‌های پس از بازی در وین مشخص بود، مشکلات آلمان کمتر به تاکتیک‌ مربوط می‌شود و بیشتر به مسائل ذهنی ارتباط دارد.

متس هوملز گفت : «ما فقط از نظر احساسی بعد از کارت قرمز شروع به مبارزه کردیم. خوب دفاع نمی‌کنیم ولی در حمله بهتر هستیم ولی باید توجه داشت که در یک تیم، همه چیز با هم کار می‌کند. ما باید به عنوان یک تیم مشکلات را برطرف کنیم. اکنون به وضوح می‌دانیم که باید یک یا دو قدم جلوتر برویم. در این صورت یورو 2024 می‌تواند یک تورنمنت خوب برای ما باشد ولی هنوز تا شروع بازی فرصت برای پیشرفت داریم.»

زمستان تاریک با ناگلزمان

ناگلزمان نمی‌خواهد بهانه بیاورد: «من می‌خواهم از نقش قربانی خارج شوم چون این کمکی نمی‌کند. ما طرفداران و رسانه‌ها را نگران کرده‌ایم و انتقادات از ما زیاد شده است. اما بازیکنان باید بدانند که برای خارج شدن از این وضعیت باید بیشتر تلاش کنند. ما تیم بسیار باکیفیتی داریم، ولی معتقدم بازیکنان باید در زمین باروحیه‌تر کار کنند و حس واقعی خود را در زمین نشان دهند.»

ناگلزمان پس از بازی با ترکیه نیز از عدم انگیزه و جدیت برخی بازیکنان گلایه کرده بود: «خیلی دوست دارم این مسئله را بیشتر باز کنم اما اگر الان بیش از حد بگویم، تبدیل به تیترهای خبری تندی خواهند شد و من این را نمی‌خواهم. وقتی این همه استعداد را در تیم می‌بینیم ولی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، واضح است که همه باید نگران شویم. شاید باید از درصد بازیکنان مستعد کم کرده و بازیکنان تلاشگر و مبارز را دعوت کنیم. استعداد تنها کافی نیست.» 

حق با ناگلزمان است؛ چرا که از جام جهانی 2018 تاکنون شرایط آلمان رو به بهبود نرفته و تیم در یورو 2020 و جام جهانی 2022 نیز ناموفق بود. کار بیشتر و هنرنمایی کمتر. به نظر ناگلزمان، آلمان از این حیث هیچ‌گونه کمبودی ندارد: «ما در حال حاضر تعدادی از چنین بازیکنان جنگنده را در ترکیب داریم. لئون گورتزکا تمام تلاشش را کرد، رابرت (آندریچ) عالی بازی کرد، گریشا پرومل دقیقاً همین‌طور بود. پاسکال گروس فرد مناسبی برای این کار است و من به ندرت بازیکن حرفه‌ای مثل او دیده‌ام. کیمیش هم عالی بود و بازیکنانی کمی مثل او داریم».

اما واقعیت این است که حتی بازیکنان مبارزی که در اتریش در زمین حضور داشتند نیز با تلاش خود نتوانستند کمبودهای جدی را بپوشانند.

ناگلزمان گفت که از حضور به عنوان مربی ملی پشیمان نیست: «من از آن لذت می‌برم. ما باید با هر چیزی که داریم از این وضعیت خلاص شویم. تا سه ماه و نیم آینده کار چندان آسان نخواهد بود. من ناراحتم، اما ناامید نیستم. ما در یک مسیر حرکت می‌کنیم و پس از مشورت با دستیارانم، یک نقشه راه تعیین می‌کنیم. برای بازی‌های بعدی فقط دو یا سه تغییر در ترکیب اصلی خواهیم داشت. آیا من همه ایده‌های فعلی را در ماه مارس دور می‌اندازم و فقط برنامه تاکتیکی را با شکل بازی حریف تطبیق می‌دهم؟ باید به این موضوع فکر کنم.» 

آنچه مسلم است اینکه، فوتبال آلمان زمستانی طولانی و تاریک را پیش رو دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی