|

افت شدید ارزش معاملات خرد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 16 فروردین؛ تردید در بورس

بازار بورس همچنان در حال ریختن است و این ریزش امروز یکشنبه شدت گرفت و احتمالا برای روزهای آینده هم ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۵ فروردین‌ماه با ریزش عجیب ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۳۴ واحد عقب‌نشینی کرد. 

بازار بورس این روزها بسیار کسل کننده و کم رمق شده و به نظر می رسد سرمایه گذاران از هر فرصتی برای خروج از این بازار استفاده می کنند. 

حقوقی های بازار هم این روزها هیچ حمایتی از بازار نمی کنند و اگر بخواهیم وضعیت این روزهای بازار سرمایه را در یک کمله توصیف کنیم هیچ کلمه بهتر از "قفل" نیست!

پیش بینی بازار بورس دوشنبه 16 فروردین

باتوجه به رکود حاکم بر بازار سرمایه و صف های فروش سنگینی که در بازار وجود دارد به نظر می رسد روند منفی و نزولی شاخص بورس کماکان ادامه داشته باشد و پیش بینی می شود حداقل در کوتاه مدت بازار سرمایه هیچ جذابیتی برای سرمایه گذاران نداشته باشد.

افت شدید ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 16 هزار و 795 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 227 درصد افزایش یافته است. البته بیش از 13 هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز 29 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 770 میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین رقم در یک سال گذشته از ابتدای سال 99 تاکنون است. تداوم افت ارزش معاملات خرد نشان دهنده غلبه تردیدها و ابهام‌ها درباره آینده بازار سهام است. 

145

قفل پنج هزار میلیاردی بر معاملات بازار سرمایه

۸۰ درصد نماد‌های بورس نه‌تن‌ها امروز ارزش سهام خود را از دست دادند، بلکه با صف فروش حتی امکان فروش را هم از سهامدارانشان گرفتند. نقدشوندگی بازار به کلی از بین رفته و چشم‌ها منتظر معجزه‌ای است که سراغ ۵۱۰ نماد بازار سرمایه می‌آید. در ساعات پایانی معاملات ارزش مجموع صف‌های فروش به بیش از پنج هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده و این موضوع نشان می‌دهد در صورت هزینه پنج هزار میلیاردی برای باز کردن قفل صف‌های فروش، تازه می‌توان روی نقدشوندگی بازار حساب کرد، چه رسد به روند صعودی! در بازار سراسر قرمزرنگ امروز ۲۰ نماد به کلی راهشان را از بقیه جدا کردند و صف خریدی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان دارند.

 

بازار سهام گرفتار در تله برجام!

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در توییتی نوشت:

«اقتصاد ایران و بازار سرمایه به طور اخص در تله انتظارات برجام افتاده است. دادن وعده توافق در کوتاه مدت، اعلام ارقام پایین برای دلار، خوش‌بینی مفرط در تنظیم بودجه و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی برای ماه‌های آینده مهم‌ترین مشکلات امروز کشور است.»

 

دامنه نوسان بورس حذف می شود؟

مدیرعامل فرابورس ایران به تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و گفت: ممکن است زمانی اعلام شود که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، دامنه نوسان حذف شود یا دامنه نوسان ۱۰ درصدی وجود داشته باشد، که بین این دو، گزینه حذف دامنه نوسان را انتخاب می‌کنم.

 امیر هامونی به تصمیم اتخاذ شده از سوی شورای عالی بورس برای تغییر دامنه نوسان و تاثیر آن در روند معاملات بازار اشاره کرد و گفت: بحث ریزساختارها مانند تغییر دامنه نوسان می‌تواند به لحاظ روانشناسی تا حدی کنترل و کمک‌کننده به  بازار باشد زیرا مردم از این طریق تصور می‌کنند که سهام آن‌ها در جهت روند صعودی با رشد زیادی همراه می‌شود و در جهت منفی کمتر افت خواهد کرد.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به برداشته شدن دامنه نوسان در معاملات بورس تاکید کرد و افزود: به لحاظ کارشناسی مدافع برداشته شدن دامنه نوسان هستم اما این اقدام باید در شرایط خاص رخ دهد تا فرصت بیشتری را به مردم برای تحلیل بدهد.

به اعتقاد مدیرعامل فرابورس ایران برداشته شدن دامنه نوسان بورس به عنوان اقدامی مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد نظم بخشیدن در معاملات این بازار شود، اما موکدا این امر باید با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تدابیر ویژه صورت بگیرد.


پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها