|

کوالکوم

کوالکوم در حال ساخت اولین چیپست 5 نانومتری برای لپ تاپ

 The Snapdragon 8cx Gen 3 is the first 5nm chipset for Windows-on-ARM laptops, 7c+ Gen 3 tags along

کوالکوم اولین چیپست 5 نانومتری برای لپ تاپ ها را در برنامه دارد و در حال طراحی بر روی دو چیپست پرچمدار و مقرون به صرفه می باشد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی دو روز گذشته کوالکوم با معرفی پرچمدار خود یعنی Snapdragon 8 نسل 1 حسابی در صدر اخبار بوده است و توجه های زیادی را معطوف خود نموده اما همه ی این ها برای کوالکوم مربوط به دیروز بود, امروز این غول فناوری ساخت تراشه, در حال کار بر روی یک پلتفرم دیگر و محصولاتی جدید است. به گزارش GSMArena در حال حاضر تمرکز این شرکت بر روی لپ تاپ های Windows on ARM و طراحی دو چیپست برای آنها است, یک تراشه ی پرچمدار و یک تراشه ی مقرون به صرفه که امکان اتصال به شبکه 5G را داشته باشد.

Qualcomm 1

  • Snapdragon 8cx Gen3

Snapdragon 8cx  نسل 3  بدون شک یک محصول رده بالا است اما متاسفانه کوالکوم اطلاعات سخت افزاری را پنهان نگه داشته است و ما چیزی از آنها نمی دانیم و نمیتوانیم بگوییم که از چه هسته های CPU برای این چیپست استفاده می شود. فقط میدانیم که چیپست آینده این شرکت, اولین چیپست 5 نانومتری در جهان برای دستگاه های ویندوز است در حالی که هر دو نسل قبلی این محصول 7 نانومتری بوده اند.

این شرکت همچنین فاش کرد که تراشه ی جدید 85 درصد افزایش عملکرد چند هسته ای, به همراه 60 درصد افزایش عملکرد GPU به همراه خواهد داشت به علاوه NPU نیز ارتقا یافته است. همه ی این موارد با کاهش مصرف برق همراه هستند و کوالکوم ادعا می کند که می توان از این تراشه در طراحی های بدون فن استفاده نمود. همچنین این شرکت بسیار به عمر باطری خود افتخار می کند, البته باید در نظر داشته باشیم که  نگهداری باطری بدون شک در لپ تاپ های متفاوت, مختلف عمل خواهد بود.

Qualcomm 2

نسل سوم 8cx از بسیاری ویژگی های تراشه های گوشی های هوشمند استفاده کرده است, مانند مودم های پیشرفته. کوالکوم در ارتباط با اتصال به شبکه ی 5G تنظیمات مختلفی را به OEM دستگاه ارائه می کند, اولین گزینه مودم X65 است که می تواند سرعت دانلود 10 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد, گزینه ی میانی X55 است که کمی قدیمی تر می باشد با این حال می تواند با سرعت 7.5 گیگابایت بر ثانیه دانلود داشته باشد و گزینه آخر نیز X62 می باشد که 4.4 گیگابایت بر ثانیه سرعت دانلود دارد. اتصالات محلی نیز شامل Wi-Fi 6 و آخرین نسخه Wi-Fi 6E می باشد.

Qualcomm 3

ویژگی های دیگری نیز مانند لغو پژواک شتاب دهی شده و جلوگیری از بروز نویز وجود دارد ( این جا لحظه ایست که NPU بی نظیر به زیبایی وارد عمل می شود) که محبوبیت این تراشه را بیشتر می کنند. همچنین جالب توجه است که این تراشه از چندین دوربین پشتیبانی می کند به عنوان مثال می تواند دوربین جلو و عقب را به طور همزمان برای ارائه آنلاین در دفتر یا مدرسه به کار بگیرد. یکی از موارد مهمی که این نسل با آن سر و کار دارد کار و مطالعه از راه دور و به صورت آنلاین است و کوالکوم به این نیاز عصر جدید توجه کرده است.

Qualcomm 4

  • Snapdragon 7c+ Gen3

تراشه ی  Snapdragon 7c+ نسل 3 یک تراشه ی مقرون به صرفه است که توسط فرآیند 6 نانومتری ساخته شده است, تراشه ی نسل قبل یعنی 7c نسل 2 یک تراشه ی 8 نانومتری بود, این تراشه ی جدید پیشرفت های عمده ای نسبت به نسل قبلی خود داشته است, CPU این تراشه 60 درصد و GPU آن 70 درصد نسبت به نسل قبلی سریع تر شده اند. همچنین اتصال بی سیم نیز افزایش چشمگیری داشته است, مهمترین بهبود رخ داده نیز بدون شک,  پشتیبانی از شبکه 5G است که در نسل جدید با آن رو به رو هستیم. این تراشه با مودم X53 می تواند سرعت دانلود 3.7 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد و از Wi-Fi 6E نیز پشتیبانی می کند.

Qualcomm 5

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد, دو تراشه ی جدید کوالکوم از پیشرفت هایی در زمینه صوتی و ویژگی های امنیتی اسنپدراگون نیز بهره می برند.

Qualcomm 6

طبق گفته ی این شرکت اولین لپ تاپ های ویندوز 11 مجهز به دو تراشه ی نسل جدید کوالکوم در نیمه ی اول سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

برای اطلاع از به‌روزترین اخبار خودرو و تکنولوژی صفحه عصر تکنولوژی ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها