|

فواید مدیتیشن چیست و چگونه انجام می شود ؟

مدیتیشن ورزشی است برای تقویت حافظه و جسم که باعث افزایش تمرکز و از بین بردن استرس های روزانه می شود.

لینک کوتاه کپی شد

حتما شما هم روزانه استرس و اضطراب زیادی برای انجام کارهای روز مره خود دارید. تاکنون راه حلی برای رفع استرس خود پیدا کرده اید ؟ یکی از راه هایی که برای رفع استرس روزانه پیشنهاد می شود مدیتیشن است. در ادامه با مدیتیشن و چگونگی انجام آن اشنا می شوید. 

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن دربدن است که در آن شخص به آرامی توجه را به درون خود می برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند.مدیتیشن تمرکز ، آرامش و همچنین کاهش درد و افزایش بهبودی سلامت انسان را به همراه دارد.

مدیتیشن تبدیل شدن به فردی متفاوت، فرد جدید، و یا حتی یک فرد بهتر نیست این در مورد آموزش آگاهی و درک حس سالم است سعی نمی کنید افکار و احساسات خود را خاموش کنید یاد می گیرید بدون قضاوت به آنها نگاه کنید و در نهایت، ممکن است شروع به درک بهتر آن ها نیز کنید.

مدیتیشن باعث ایجاد آرامش در فرد می شود همچنین استرس را کاهش داده و خواب را بهبود می بخشد و با انجام آن کنترل بیشتری روی تنفس خود خواهید داشت.

331123_923

هدف از مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن می تواند به آرامش افراد در استرس، به حفظ سلامتی و به بهبودی بیماران کمک کند. کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند. مدیتیشن آرامش عمیقی ایجاد می کند که در آن احساس توازن و تعادل فکری خواهید کرد. دستاورد این تعادل فکری افزایش بصیرت، ارتقای افکار، و خونسردی در برخورد با مشکلات است. آرامش و خود شناسی بیشتر و پذیرش بهتر دیگران روابط اجتماعی را نیز دگرگون می کند. مدیتیشن با ایجاد شرایط رهایی از استرس می تواند به کاهش علائم بسیاری از بیماری ها کمک کند.

 

طبقه بندی مدیتیشن

1- مدیتیشن تمرکزی Concentration Meditation

2- مدیتیشن تفکری Mindfulness Meditation

 

مدیتیشن تمرکزی

در این مدیتیشن فرد بر روی تنفس، تصویر واقعی یا خیالی، صدا، یا عبارتی که تکرار می شود (مانترا)، و یا بر حرکات مشخص مانند حرکات تای چی ،یوگا، چی کونگ تمرکز می کند. هنگام متمرکز شدن ، نگرانی و اضطراب از بین می رود و جای آن را احساس آرامش می گیرد.

این آرامش بر روی بدن اثرات مفیدی دارد. درمدیتیشن(TM) یا مانترا شما هر چیزی که بتواند در شما تمرکزی به وجود آورد مانند یک کلمه یا صوت ساده یا دیدن یک گل زرد در طول زمان مدیتیشن با خود تکرار می کنید تا روی افکار خود تمرکز کنید و آرام گردید.در مدیتیشن تنفسی, برای کمک به روشن شدن ذهن بر فرایند دم و بازدم، تمرکز می کنند.

 

مدیتیشن تفکری

این نوع از مدیتیشن ، با افزایش دقت روی حواس همراه است .در این روش بدون تفکر از حواس پنجگانه و افکار ناراحت کننده که جلوی ذهن انسان رژه می روند ف اطلاعاتی دریافت می کنند و شخص بدون انجام فعالیت خاصی، فشارهای وارده به ذهن و حواس پنجگانه را تخلیه می کند.

8510182_312

 

سه نوع مختلف از ساده ترین و متداول ترین انواع حرکات در مدیتیشن پزشکی، بصورت زیر است:

 

۱- چهار زانو نشسته، و هر پا را زیر زانوی مخالفش جـمع کنـیـد. سـتون فــقراتتان را صاف نگه داشتـه و مهره های پائینیتان را کمی بـسمت جلو خم کنید.

۲-  نشـسته و پـاها را صاف به سمت بیرون بگذاریـد. یعنی یک پا را زیر ران مخالفش گذاشته و پای دیـگـر را روی قوزک پای اول قرار دهید. با این کار پا درحالت استراحت قرار میگیرد. ستون فقراتتان را صاف کنید. این نیمی از حرکت لوتوس است.

۳-  این نوع هم شبیه بنوع اول است اما پای بالایی روی ماهیچه ساق پای دیگر قرار  می گیرد بــه جای اینکه زیر ران گذاشته شود. حتماً دراین حرکت مهره های پائینیتان را به جلو متمایل کنید.

how-to-meditate-345435345

 

مزایای بینظیر مدیتشین

 

کنترل اضطراب:

استرس کمتر به اضطراب کمتر منتهی می شود.علائم اختلالات اضطراب مانند هراس ها، اضطراب اجتماعی، افکار پارانویایی، رفتارها و حملات را کاهش می دهد. مدیتیشن می تواند به کنترل اضطراب مربوط به محیط های کاری کمک کند.

 

بهبود سلامت عاطفی:

برخی اشکال مدیتیشن نیز می تواند منجر به بهبود تصویر ذهنی و دیدگاه مثبت تری در زندگی شود.مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین که در واکنش به استرس آزاد می شوند می توانند بر حالت افسردگی تاثیر بگذارند و منجر به افسردگی شوند.

 

خود آگاهی:

برخی از اشکال مدیتیشن می تواند به شما کمک کند درک قوی تر از خود ایجاد کنید و به رشد خود در بهترین حالت کمک کنید.

 

ضد افسردگی:

آزمایشات نشان داده که مدیتیشن به اندازه‌ی دارو‌های ضد افسردگی موثر است. در یک بررسی معلوم شد افراد بعد از چهار ماه مدیتیشن احساس می‌کردند می‌توانند مصرف دارو‌های ضد افسردگی را متوقف کنند. حتی اگر شما دچار افسردگی بالینی نباشید باز هم مدیتیشن کمک‌تان می‌کند زمان‌هایی که غمگین و اندوهگین هستید، حال‌تان را بهتر کنید.

 

توجه بیشتر:

مدیتیشن به افزایش قدرت و استقامت کمک می کند و انجام آن در طول زمان قدرت تمرکز و توجه را بیشتر می کند

 

کاهش علائم کم  شدن حافظه مربوط به سن:

پیشرفت در توجه و شفافیت تفکر می تواند کمک کند ذهن را جوان نگه دارید. توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف حافظه در مطالعات متعدد از دست رفتن حافظه مربوط به سن را بهبود بخشید .

به علاوه، بررسی 12 مطالعه نشان داد سبک های تفکر متعدد توجه، حافظه و سرعت ذهنی در داوطلبان مسن تر را افزایش می دهند.علاوه بر مبارزه با کم حافظگی مرتبط با سالخوردگی مدیتیشن می تواند حداقل تا حدی حافظه را در بیماران مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد.

impact-of-lifestyle-on-slowing-aging-process-pic-3

 

بهبود خواب:

تقریبا نیمی از مردم در برخی موارد با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنند علاوه بر این می تواند به استراحت بدن کمک کند، تنش را آزاد کرده و شما را در وضعیتی آرام قرار دهد که به احتمال زیاد در آن به خواب بروید.

 

کاهش فشار روحی در بیماران سرطانی:

محققان اثبات کردند که مدیتیشن و هنردرمانی دو عنصر جدایی‌ناپذیرند که به طرز چشمگیری از فشارهای روحی زنان مبتلا به سرطان سینه می‌کاهد. بعلاوه با تصویربرداری‌هایی از مغز‌ اثبات کردند که در واقع مدیتیشن با تغییرات مغز در برابر فشارهای روحی، بروز احساسات و اعمال خیرخواهانه پیوند خورده است.

 

کمک به کاهش درد:

درک شما از درد به حالت ذهنی متصل است و می تواند در شرایط استرس زا بالا برود.بیمارانی که مدیتیشن انجام می دهند فعالیت افزایش یافته در مراکز مغزی که به کنترل درد معروف هستند را نشان دادند آن ها همچنین حساسیت کمتری به درد گزارش دادند .

3367ecnki

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها