|

خر پواتو با گوش هایی که از بلندی رو زمینه / غول پیکر ترین الاغ 500 کیلویی اهل فرانسه

خر ها نژاد های مختلفی دارند که یکی از بزرگ ترین اونها خر پوآتو می باشد و در این مطلب قراره با خصوصیاتی که داره آشنا بشیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دنیای حیوانات و راز بقا اینجوریه که هرچی کشف میشن و مورد توجه قرار میگیرن باز هم هستند گونه های مختلفی از حشرات و حیوانات و آبزیان که هنوز افراد زیادی اونها رو ندیده اند. البته که این کشف شدنه از نظر عموم هستش و بر این معناست که خیلی از موجودات زنده در حیات وحش هنوز برای عموم مردم در جهان عجیب غریب اند چرا که چندان دید نشدند. مثلا یکی از این حیوانات خر پویتوین و یا خر پواتو هستش که خری از نژاد فرانسه محسوب می شود. این خر در واقع یکی از بزرگترین نژاد های خر است و جک ها یا همون نریان خر، با مادیان های نژاد اسب پویتوین جهت تولید قاطر های پویتوین جفت گیری داشته اند. ویژگی های ظاهری خر پواتو بسیار متمایز است که در قالب دسته های بلند، آویزان و بدون آرایش مو هستند و این موارد مشخصه های اصلی خر پواتو به حساب می آیند. 

9876897

تاریخچه جالب خر پواتو

در اصل منشا دقیق این خر های پواتو ناشناخته می باشد اما خب تحقیقات نشون میده که تولید این قاطر ها و استفاده از اونها به دوران امپراتوری روم و منطقه پواتو فرانسه برمیگرده. اونچه که مشخصه اینه که خر پواتو با اسب مولاسیه با همدیگه و برای تولید و توسعه قاطر های ممتاز تربیت شده اند.  در قرون وسطی، احتمالا داشتن یکی از خر های پواتو نماید از موقعیت در میون اشراف محلی فرانسه بوده است.

احتمال میره که این خر از دست الاغ های رومی بوده که به این منطقه آورده شدن و توسعه داده شده اند. احتمالات میگن که این خر ها در قرون وسطی نمادی از یک وضعیت بوده اند و در اوایل قرن 18 خصوصیت های خاص ظاهری اونها مشخص شده است. در سال ۱۸۸۴ بود که کتابی برای این نژاد به خصوص در فرانسه تاسیس شد و در قرن ۱۹ و همچنین اوایل قرن ۲۰ بود که به شکل واضح از اونها برای تولید قاطر در سرتاسر دنیا استفاده کردند. تو همون تایم بود که از خطوط خونی پواتو برای توسعه سایر نژاد‌های خر، من جمله ماموت جک آمریکایی در ایالات متحده استفاده شد.

36465

خصوصیات خر پواتو و ویژگی جفت هایشان

خر مورد نظر ما ابهتی بزرگ دارد و در بین دیگر خرهای اروپایی، تنها الاغ آندلسی هستش که اندازه ای شبیه به این خر دارد. جالبه که پرورش دهندگان اولیه خر پواتو برای تولید این قاطر ها حیواناتی رو انتخاب کردند که ویژگی های همچون گوش سر و مفاصل پایی درشت داشته باشند.

8787

اخلاق خر های عجیب و عظیم الجثه

جالبه که بدونید رشد گوش این حیوانات به قدریه که گاهی مجبور به افقی کردن اونها می شود. کمترین حالت قد جک ها یا همون نریان های پواتو، به 1.40 متر میرسه و مادیان های اونها نیز 1.35 مار نیز هستند. این خر ها دارای سر‌هایی بزرگ و بلند، و همچنین گردنی قوی، پشتی بلند، کروپ‌ های کوتاه و کفل گرد می باشند. مفصل های دست و پای اونها بسیار قدرتمند است و خیلی از افرادی که با این خر ها در ارتباط بوده اند خلق و خوی اونها رو بسیار دوستانه و مهربان و مطیع می دانند.

654854

موی بلند و گیسوان خر پواتو

یکی دیگه از جالب ترین آیتم های ظاهری این خر ها اینه که در پوآتو، پوشش این خر به صورت عمدی بدون آرایش و تمیز کردن رها میشد تا اینکه به مرور زمان چین هیا مو تشکیل شده و دسته های ژولیده بلند موی خرها درست به مانند گیسو میشدند. گاهی این موها اونقدری بلند میشدن که حتی به زمین هم میرسیدند. خر پواتو با چنین مو‌های بلندی رو "بورایلو" یا "گونیلو" می‌ نامیدند.

ژن‌ های مسئول نوع پوشش غیر معمول مغلوب هستند، پس قاطر‌های پوآتو این ویژگی رو نشون نمیدن و الاغ‌ های هم نژادشون هم اون ها رو نشون نمیدن مگه اینکه نژاد خر مرتبط باشه که گهگاه حامل همان ژن است.

8378

رنگ خرمایی و تیره موهای خر 

موهای این خر تیره رنگ می باشد که خب از قهوه ای تیره تا سیاه متغیر هستش. از سمتی هم ممکنه که کناره های دهان و یا چشماشون خاکستری نقره یا رنگ و یا دارای حاشیه های قرمز طور باشند. زیر شکم و داخل ران خر پواتو روشن تر است و ممکنه که نه نشونه‌ های روبیکانو (نوار‌های سفید زیرشکم و مو‌های سفید در پایه دم) و نه نوار پشتی رو نشون بده.

خر پواتو به شکل سنتی فقط واسه پرورش قاطر استفاده میشده و کلمه baudet به معنای آقا خر هستش. با کاهش قاطر پروری، یکسری از این خر‌ها ممکنه که جهت کار‌های کشاورزی، رانندگی و یا سوارکاری استفاده بشن.

وزن خر‌های نژاد پواتو تا ۴۵۰ و ۵۰۰ کیلو میرسه که اونهارو به سنگین‌ ترین الاغ جهان تبدیل کرده است. دوره آبستنی این حیوانات بین ۳۶۰ تا ۳۷۰ روز که حدودا یک سال می باشد.

645654

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها