|

طرز تهیه دلمه کاهو / برگ های سبز کاهو رو دور نریز و بهترین غذا رو باهاشون درست کن

احتمالا اسم دلمه کاهو کمتر به گوشتون خورده، اما باید بگیم که دلمه کاهو طعم و مزه خیلی خوبی داره و حتما به یه بار امتحان کردنش می ارزه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دلمه یه غذای جذابه که با مواد غذایی مختلفی میشه درستش کرد؛ معمولا مایه ای از گوشت چرخ کرده، برنج و لپه پخته، سبزیجات معطر و... رو با ادویه و نمک آماده میکنن و داخل برگ مو، فلفل دلمه ای، بادمجون دلمه ای، گوجه فرنگی، برگ کلم و... می پیچن و در سسی خوشمزه و ملس می پزن. البته دلمه رو میشه به صورت گیاهی و بدون گوشت هم آماده کرد.

دلمه هایی که ازشون نام بردیم، شناخته شده تر هستن اما احتمالا اسم دلمه کاهو کمتر به گوشتون خورده باشه چون درست کردنش خیلی مرسوم نیست. اما باید بگیم که دلمه کاهو طعم و مزه خیلی خوبی داره و حتما به یه بار امتحان کردنش می ارزه. توی این مطلب، طرز تهیه دلمه کاهو رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

dolme-kahu-6

مواد لازم برای تهیه دلمه کاهو

برگ کاهو 500 گرم

گوشت چرخ کرده 200 گرم

برنج نیم دانه یک پیمانه

لپه نصف پیمانه

پیاز یک عدد

سبزی معطر (ترخون، مرزه، شوید) به میزان دلخواه

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

آبغوره نصف فنجون

شیره انگور یا خرما یک فنجون

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

dolme-kahu-4

طرز تهیه دلمه کاهو

مرحله اول

لپه و برنج باید از حدود دو ساعت قبل شسته و خیسانده بشه. بعد از این مدت لپه رو به مدت 15 دقیقه و برنج رو 5 دقیقه بپزید و آبکش کنید.

مرحله دوم

داخل یک قابلمه آب بریزید و بذارید جوش بیاد. بعد از جوش اومدن، برگ های کاهو رو به مدت یک دقیقه داخل آب جوش بذارید و سپس آبکش کنید تا آب اضافی شون خارج بشه.

dolme-kahu-3

مرحله سوم

پیاز رو نگینی خرد کنید و داخل یک تابه همراه روغن تقت بدید تا طلایی بشه. گوشت چرخ شده رو اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کنه. نمک، فلفل، زردچوبه رو اضافه کنید و هم بزنید تا عطر ادویه ها دربیاد.

مرحله چهارم

در این مرحله رب گوجه رو اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدید تا مزه خامی رب گرفته بشه. سپس سبزی های معطر، لپه و برنج پخته رو اضافه کنید و بعد از مخلوط کردن شعله رو خاموش کنید.

dolme-kahu-2

مرحله پنجم

بعد از خنک شدن برگ های کاهو و مواد میانی، از مایه گوشتی به اندازه یک قاشق غذاخوری بردارید و داخل برگ‌‌های کاهو بریزید. سپس برگ‌های کاهو رو مثل بقچه یا رول، محکم بپیچید.

مرحله ششم

وقتی همه دلمه ها آماده شد، اونها رو با دقت و حوصله داخل یک تابه بچین به طوری که بین شون فضای خالی نباشه، روی دلمه ها رو یه بشقاب چینی قرار بده.

dolme-kahu-7

مرحله هفتم

داخل یک ظرف دیگه آبغوره، آب و شیره انگور رو با هم مخلوط کنید. تابه حاوی دلمه ها رو روی حرارت بذارید و مخلوط آبغوره و شیره انگور رو داخل اون بریزید و با حرارت ملایم بذارید جوش بیاد.

مرحله هشتم

15 دقیقه بعد یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی رو با روغن تفت بدید و داخل تابه دلمه ها بریزید. شعله رو کمتر کنید و به مدت 30 دقیقه دیگه زمان بدید تا دلمه ها بپزن.

وقتی دلمه ها پختن و سس غلیظ شد، اونها رو داخل ظرف مورد نظرتون بچینید و سرو کنید. نوش جان.

اگه به آشپزی علاقمند هستید، صفحه آشپزی سایت شایانیوز رو دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها