|

طرز تهیه دلمه کلم برگ تبریزی / روش پخت عالی با طعم بی نظیر

دلمه کلم برگ یکی از محبوب ترین انواع دلمه ست که بین ایرانیا پر طرفداره. در این مطلب طرز تهیه دلمه کلم برگ رو به روش تبریزی رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دلمه یه غذای بین المللی محبوب در سراسر جهانه. هر جای دنیا دلمه رو به روش خاصی تهیه میکنن و مواد اولیه مختلفی رو هم در پختش به کار می گیرن. مواد غذایی گیاهی، گوشتی و یا ترکیبی از هر دو داخل برگ مو، بادمجون، فلفل، گوجه، سیب زمینی و... گذاشته و با سس های متنوع پخته میشن.

دلمه کلم برگ یکی از محبوب ترین انواع دلمه ست که بین ایرانیا پر طرفداره و هر نقطه از کشور هم اون رو به روش خاص خودشون درست می کنن. در این مطلب طرز تهیه دلمه کلم برگ تبریزی رو بهتون آموزش می دیم. تا پایان همراه ما باشید.

dolme-kalam-barg3

مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ

کلم پیچ بزرگ یک عدد

برنج نیم پز یک پیمانه

گوشت چرخ شده 400 گرم

لپه پخته نصف پیمانه

پیاز بزرگ یک عدد

نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه کاری به میزان لازم

سماق یک قاشق غذاخوری

شکر به میزان لازم

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

کره 100 گرم

کشمش یا زرشک 3 قاشق غذاخوری

سرکه انگور به میزان لازم

نعنا خشک 3 قاشق غذاخوری

زعفرون و دارچین به میزان دلخواه

dolme-kalam-barg5

طرز تهیه دلمه کلم برگ

مرحله اول

برای پخت دلمه کلم برگ، در ابتدا قسمت انتهایی کلم رو با یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس در یک قابلمه‌ بزرگ آب بریزید و روی حرارت بذارید تا به جوش بیاد، کمی نمک و زردچوبه بریزید و کلم رو داخل آب جوش قرار بدید، بعد از ۵ دقیقه کلم رو برگردونید تا سمت دیگش هم نرم بشه. سپس از قابلمه خارج کنید و با یه انبر برگ ‌های کلم رو جدا کنید و داخل آبکش بذارید.

مرحله دوم

پیاز رو نگینی خرد کنید و با کمی روغن داخل تابه تفت بدید. وقتی پیاز سبک شد گوشت چرخ شده رو اضافه کنید، رنگ گوشت که تغییر کرد نصف مقدار رب گوجه فرنگی، نمک و ادویه ها رو اضافه کنید و کمی دیگه تفت بدید.

dolme-kalam-barg1

مرحله سوم

در این مرحله برنج نیم پز و لپه پخته رو اضافه کنید و هم بزنید سپس حرارت رو ملایم کنید و نعنا خشک، کشمش یا زرشک، سماق و نصف مقدار کره رو اضافه کرده و تفت بدید. نمک مایه دلمه کلم برگ رو اندازه کنید و سپس تابه رو از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم

قسمت های ضخیم برگ های کوچیکتر کلم برگ رو جدا کنید، برگ های بزرگتر رو هم به دو قسمت تقسیم کرده و قسمت های ضخیم برگ ها رو جدا کنید.

dolme-kalam-barg4

مرحله پنجم

کف قابلمه رو با کلم برگ بپوشونید، از مایه گوشتی یک قاشق داخل برگ ها بریزید و به صورت دلخواهتون بپیچید و فشرده داخل قابلمه قرار بدید. دو لیوان آب بریزید، یک بشقاب بزرگ چینی روی دلمه ها بذارید و قابلمه رو به مدت دو ساعت روی حرارت بذارید تا دلمه ها بپزن.

dolme-kalam-barg6

مرحله ششم

بقیه رب گوجه فرنگی و کره رو داخل یک تابه بریزید و رب رو تفت بدید. یک لیوان آب جوش، نمک، سرکه، شکر، زعفرون و دارچین اضافه کرده و مخلوط کنید. در صورت تمایل از یک قاشق غذاخوری رب انار ملس هم استفاده کنید.

مرحله هفتم

یک ساعت بعد از پخت دلمه ها، سسی که آماده کردید رو داخل قابلمه بریزید و یک ساعت دیگه زمان بدید تا سس غلیظ بشه و به خورد دلمه ها بره. سپس اون رو داخل ظرف سرو قرار بدید و نوش جان.

dolme-kalam-barg2

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها