|

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته و قدیمی / قابلمه و تابه و کتری رو اینجوری نجات بدی هنره

اگر شما هم ظروفی دارید از جنس چدن که به دلیل سوختگی یا کثیفی خراب شدن، پس با این ترفند های خونگی اونهارو به روز اولشون برگردونید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- تو آشپزخونه ظروف بسیاری وجود داره که از جنس های مختلفی تولید شده اند. قابلمه ها از دست لوازمی هستن که تو هر آشپزخونه ای خیلی ازشون استفاده میشه چرا که تموم پخت و پز ها با قابلمه و ماهیتابه ها انجام میشه و خب به طبع این ظروف هرچقدر هم که با کیفیت و خوب باشن، بعد از مدتی نه چندان طولانی، خراب میشن و حتی ممکنه دچار سوختگی هم بشن. اینجاست که خانوما نمیدونن این ظروف قابل استفاده هستن یا خیر. باید اونهارو. روانه سطل زباله کنن و برن یه دست دیگه بخرن یا خیر! خب ما برای شما پیشنهادی جذاب تر داریم. بهترین کار اینه که شما هزینه زیادی که قراره واسه خرید داشته باشید رو بزارید جیبتون و خیلی راحت و تنها با ترفند هایی جالب، ظروف چدنی و تمیز کنید. 

تمیز کردن ظروف چدنی

روش تمیز کردن کتری و قابلمه های چدنی که کهنه و قدیمی شدن

ماهی تابه و قابلمه های چدنی که یکی از ظروف پرمصرف و البته مقاوم در هر آشپزخانه هستند بی شک بعد از مدتی استفاده دیگه مثل سابق نیستن و رنگ و جنس عوض می کنند، به خصوص اگر غذایی هم در اونها سوخته باشه و اثراتی برجای گذاشته باشه! اما جای نگرانی نیست چرا که جهت رفع اثرات سوختگی و ... ترفندهایی در میون خانه داران حرفه ای رایج هستش که در ادامه در قالب یک آموزش شرح خواهیم داد.

مواد مورد نیاز جهت تمیز کردن ظروف چدنی

دستکش مخصوص فر

فویل آلومینیومی

سطل بزرگ برای خیس کردن تابه 

فربا تنظیمات پاک کنندگی

آب

مایع ظرفشویی 1ق

سرکه سفید

اسفنج زبر

روغن بادام زمینی

حوله یا دستمال کاغذی

تمیز کردن ظروف چدنی

گام اول واسه تمیز کردن ظروف چدنی قدیمی

اول باید یه لایه فویل آلومینیومی رو زیر میله های فر پهن کنید و تابه رو به شکل پشت و رو روی فویل قرار بدید. اینجوری کثیفی های روی ظرف بر روی فویل ریخته میشه و کارتون رو برای ادامه راحت تر میکنه. بعد فر رو روی حالت تمیز کردن قرار بدید و اجازه بدین که چرخه اینکار کامل انجام بشه. اگر هم اجاق گاز فر شما تنظیمات پاک کنندگی نداره باید اون رو روی دمای 425 درجه قرار بدید و هر دو ساعت یکبار چکش کنید. وقتی چرخه کامل شد و تابه خنک شد حالا باید اون رو از درون فر بیرون بیارید و تو این مرحله ممکنه ظاهر تابه کثیف و زمخت به نظر برسه اما در حقیقت اکثر آلودگی ها از بین رفتن و با این روش پاک شدن.

تمیز کردن ظروف چدنی

گام سوم واسه رسیدن به ظروف چدنی تمیز

حالا باید تابه رو داخل ظرفی که به میزان مساوی آب و سرکه ریخته شده قرار بدید و در نهایت هم بهش 1 قاشق مایع ظرفشویی اضافه کرده و اجازه بدین یه 3 ساعتی داخل ملول بمونه. بعد ظرف رو از درون محلول درآورده و کامل بشویید. اگر کثیفی باقی مونده بود با دستمال تمیزشون کنید و یادتون نره که این کار رو اونقدری انجام بدید تا تابه یا قابلمه شما به شکا کامل تمیز بشه.

تمیز کردن ظروف چدنی

و اما آخرین مرحله برای تمیز کردن تابه و قابلمه قدیمی چدنی

حالا تابه یا قابلمه شما آماده اضافه کردن یک لایه محافظتی هستش که خب تو این مرحله سطح ظرف یکدست و نچسب میشه. اگر به خوبی ازش مراقبت کنید این لایه میتونه برای مدت طولانی باقی بمونه و برای رسیدن به این منظور بهتره که داخل، بیرون و دتسه  ظرف رو به روغن آغشته کنید. ظرف را به پشت روی میله های فر قرار داده و اجازه بدین 1 ساعت با درجه حرارت 350 داخل فر بمونه. این فرآیند باعث میشه که حفره های ظرف باز و روغن به خوبی جذبش بشه. در واقع وقتی ظرف خنک میشه منافذ بسته خواهند شد و اکنون ظرف شفافی رو می بینید که قابل استفاده می باشد.

تمیز کردن ظروف چدنی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها