|

رژیم فستینگ چیه و چرا اینقدر مورد استقبال قرار گرفته؟ / فواید و عوارض رژیم فستینگ

رژیم فستینگ از رژیم های لاغری که مدتیه مورد توجه قرار گرفته و در کم کردن وزن افراد خوب عمل کرده. در این مقاله در مورد این رژیم صحبت می کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گرفتن رژیم غذایی از سال های خیلی دور وجود داشته و هرچند انسان ها با انگیزه های مختلف رژیم می گیرن، معمولا این کار رو برای لاغر شدن انجام میدن. کاهش وزن برای عده زیادی از مردم آرزو و هدف بزرگیه و معمولا این افراد در جستجوری دائمی برای پیدا کردن راه های میان بر برای کم کردن وزن خودشون هستن. هر از گاهی هم یک شیوه خاص لاغری شایع میشه و آدم های زیادی رو جذب خودش میکنه. رژیم فستینگ یکی از همین رژیم های لاغری هست که مدتیه مورد توجه قرار گرفته و در کم کردن وزن افراد موفق عمل کرده و همین موضوع باعث شده تا خیلی بر سر زبان ها بیفته. در این مقاله رژیم فستینگ یا روزه داری رو به طور خلاصه مورد بررسی قرار می دیم و به مزایا و معایب اون می پردازیم. تا پایان همراه ما باشید...

fasting7

رژیم فستینگ دقیقا چیه؟

رژیم فستینگ که به اون روزه داری هم میگن به چند روش، در خوردن محدودیت هایی اعمال میکنه تا بدن از چربی‌ های ذخیره شده استفاده کنه و در نتیجه کاهش وزن و لاغری اتفاق بیفته.

تحقیقات متخصصان تغذیه نشون میده رژیم فستینگ، وزن رو به صورت متعادل کاهش میده و همینطور این کاهش وزن موندگاری زیادی داره. باید اشاره کنیم که رژیم فستینگ برای بیشتر افراد چاق، به غیر از زنان باردار و شیرده، قابل انجام دادنه و میشه اون رو به مدت طولانی ادامه داد.

fasting8

نکته مثبت دیگه رژیم فستینگ نسبت به سایر رژیم ‌های لاغری اینه که بدن فرد، پروتئین سوزی کمتری انجام میده و بیشتر چربی‌ های ذخیره شده در بدن از بین میرن.

از دیگر فواید رژیم لاغری فستینگ میشه به افزایش کالری سوزی، کنترل اشتها، سم زدایی از بدن، کنترل قند خون، تثبیت انرژی، کمک به سلامت روده، بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد.

انواع رژیم فستینگ

رژیم فستینگ با سه روش انجام میشه: فستینگ یک روز درمیان، فستینگ 5:2 و فستینگ با زمان محدود.

در روش اول که میشه گفت رایج ترین نوع از این رژیمه، افراد 500 کالری رو یک روز در میان مصرف می کنن. اما در روزهای دیگه در خوردن آزاد هستن. در این نوع، فرد به مدت ۲۴ ساعت هیچ نوع کالری یا قندی دریافت نمی کنه. البته خوردن چای، قهوه و دمنوش بدون شکر آزاده.

باید به این نکته تاکید کنیم که اجرای این رژیم برای همه افراد ممکن نیست و ممکنه فرد در انجام این رژیم دچار افت قند خون، ضعف، سردرد و... بشه، به همین علت به افراد مبتدی توصیه نمیشه.

fasting9

در فستینگ 5:2، افراد 500 کالری در دو روز غیر متوالی در هفته مصرف میکنن و در روزهای دیگه هر چی دوست دارن میل میکنن.

در فستینگ با زمان محدود، افراد یک بازه زمانی برای خودشون در نظر میگیرن که در این بازه میتونن غذا بخورن و بقیه اوقات هیچ چیز غیر از چای، دمنوش و قهوه بدون شیر و شکر نمی خورن. یک زمانبندی رایج در این روش 16:8 است؛ به این شکل که 16 ساعت ناشتا هستید و در طول هشت ساعت دیگه می تونید غذا بخورید. به عنوان مثال، از ساعت 12 ظهر تا 8 شب غذا میل می کنید و بقیه شبانه روز رو ناشتا هستید.

fasting2

نکته مهم در رژیم فستینگ

*در زمان ‌هایی که می تونید وعده‌های غذایی عادی مصرف کنید، حتماً از غذاهای سالم که ارزش غذایی بالایی دارن و انواع مواد مغذی رو به بدن شما می رسونن، استفاده کنید.

fasting4

عوارض رژیم فستینگ

اجرای رژیم فستینگ ممکنه باعث گرسنگی، سردرد، خستگی، انرژی کم و تحریک ‌پذیری در افراد بشه. باید با اطلاع از این موارد نسبت به گرفتن این رژیم اقدام کنید.

همونطور که گفتیم زنان باردار و شیرده نباید رژیم فستینگ بگیرن. علاوه بر این، کسانی که کم وزن هستن، افراد بالای 70 سال و افراد مبتلا با دیابت نیز نباید این رژیم رو انجام بدن.

fasting6

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی