|

هرچی خطای دید دیدی بذار کنار؛ اگه به نظرت اشرف مخلوقاتی اینارو ببین سرابن یا واقعی

خطای دید همونقدر که میتونه جالب باشه همونقدر هم اذیت کننده نیز هست که در این مطلب میخوایم با چندتا از جالب ترین اونها آشنا بشیم.

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- درسته که انسان اشرف مخلوقات هستش، اما در واقع چشم انسان هم اونقدری قادر به خطا دیدن هستش که شاید یک تصویری که اصلا ذره ای حرکت نمیکنه رو در حال حرکت ببینه. شاید تو بیابون فضایی که با شن و ماسه غرق شده رو سراب بببنه و هزاران مثال دیگه. وقتی یکسری از تصاویر رو که خطای دید دارند نگاه می کنیم و میبینیم، اطلاعاتی که به وسیله چشم جمع آوری میشه و توسط مغز پردازش میگردد، منجر به درک تصویری میشه که با واقعیتش خیلی فرق داره و اصلا شبیه نیستند و باعث چالش میشن.

اما تا به حال از خودتون پرسیدین که چرا این اتفاق میوفته؟ و یا اینکه واقعیت اون تصاویر چی هستش و چرا به اون شکل دیده میشن؟ خطای دید دنیای عجیب و جالبه که در عین حال که سرگرمت میکنه، میتونه باعث چشم درد و گیج شدن مغز بشه. در ادامه بینیم نمونه هایی از خطای دید رو.

۱- لوله هایی که راه میرن و متحرکن

خطای دید

در واقع رانش های اطراف باعث میشن تا این توهم به ذهن ما بیاد که تصویر رو متحرک ببینیم. حتی همین حالا هم که در حال خوندن این خط از مطلب هستید، گوشه چشمتون تصور بالا رو در حال حرکت میبینه.

۲- به پایین نگاه نکن که میوفتی

خطای دید

پاپوش های آبی رنگ و راحتی رو پاتون کنید تا توهم عمیق بودن و ارتفاع کف این اتاق حفظ بشه. فقط ممکنه که وقتی تو این اتاق راه میرید حس کنین هر آن در حال افتادن و از هوش رفتن هستید.

3- هرینگ صاف یا منحنی؟

خطای دید

خطای دید هرینگ اسمش رو از سازندش یعنی اوالد هرینگ گرفته که خب این عکس رو در سال ۱۸۶۱ ساخته. هرینگ نشون داد خطوط موازی با پس زمینه ای که درش خط ها به طرف خارج رفتن، خمیده نشون داده میشه.

4- سازه ای که غیر ممکنه

خطای دید

کدام مسیر به سمت بالا میره؟ اصلا کی به کیه، چی به چیه؟ کدوم مسیر به سمت پایین میاد؟ اشر کسیه که مجموعه ای از این تصاویر خطای دید رو با نام سازه های غیر ممکن ایجاد کرده که میشه گفا ذهن عجیب و خلاقی داشته.

5- گربه بالا یا پایین

خطای دید

قطعا شما هم تصویر این گربه رو زیاد دیدن اما نمیدونین که به سمت بالا میاد یا پایین میره؟ این تصویر در اینترنت حدس و گمان های زیادی رو به وجود آورد. دوست دارید بدونید جواب این معما چیست؟ باید بگیم این گربه در حال پایین اومدن هستش و این رو از پنجه چپ گربه میشه متوجه شد.

6- ماه در افق بزرگتر میشه؟

خطای دید

تا حالا دقت کردین که ماه وقتی به افق نزدیک میشه چقدر بزرگ ار و غول آسا میشه؟ اصلا انگار با تلمبه باد میشه که خب باید بگیم این فقط یک توهم هستش و دانشمندا میگن فقط به نظر بزرگتر میاد و واقعیت نداره!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • کیان ارسالی در

    تصویر 5 راحت میشه فهمید گربه پایین داره میاد اگه به نوک پله ها توجه کنید میفهمید سر پله جلوتر از بدنه هر پله هستش و سایه کوچیکی هم زیرشه معلومه داره پایین میاد

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها