|

خطای دید هایی که تا جوابشونو نبینی فیوزای مغزت سرجاشون نمیشینن / هم جالبن هم رو مخ

خطای دید همیشه جالب بوده و البته آموزنده که خب در این مطلب قراره با چند تایی از اونها آشنا بشیم با جواب هایی که ادمو از گیج شدن در میارن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گاهی اونچه که چشم ما می بینه و مغز ما پردازش میکنه با اون چه که در واقعیت هست زمین تا آسمون متفاوته. اگر بخوایم ساده تر بیان کنیم باید بگیم که توهم بصری به احساسی گفته میشه که فکر می کنیم درست می بینیم اما در اصل فریبنده هستند و با واقعیت تفاوت بسیاری دارند. محققان تو تحقیقات چند دهه اخیر به جهت شناخت و درک بیشتر سیستم بینایی ما و البته پی بردن به اینکه چطور این سیستم فریب خطای دید رو میخوره، راهی پیدا کرده اند و اونهم اینه که ببینیم مغز ما دقیقا در برابر خطای دید ها چه واکنشی از خودش نشون خواهد داد. 

مثلا در ادامه چند خطای دید رو می بینیم تا ببینیم این خطاهای دید چگونه هستند و خب به نوعی هم آموزندست و هم سرگرم کننده.

خطای دید رنگ مربع ها

در این تصویر به نظر شما مربع های داخل آبی و زرد رنگشون یکیه؟ یا با هم فرق دارند! در واقع تو این خطای دید مربع هایی که در زرد و آبی هستند رنگ یکسانی دارن، رنگ یکسانی دارند. اما خب چون رنگ مربع های بزرگتر به روی مربع های بزرگتر روی مربع های کوچیکتر تاثیر مستقیم میذاره، متفاوت به نظر می رسند!

Untitled

خطای دید چهره آبراهام لینکلن

به نظر شما در این تصویر چهره آبراهام لینکلن طبیعی به نظر میاد؟ شما به این سوال جواب مثبت دادین؟ اگه فکر می کنید صورت آبراهام لینکلن طبیعیه، فقط کافیه تصویر رو برعکس کنید تا متوجه همه چیز شوید.

Untitled

خطای دید تعداد پاهای فیل

به نظر شما فیل در این تصویر چند پا داره؟ خب باید بگیم که بهتره چند ثانیه ای به تصویر خیره بشید، اونوقته که میبینید در واقع تشخیص تعداد پاهای این فیل غیرممکنه. این خطای دید دستکاری شده هستش و از فرضیات ذهنی ما برای درک خارجه.

Untitled

خطای دید اندازه دایره ها

به نظر شما دو دایره نارنجی هم اندازه هستند یا خیر؟ 

Untitled

این خطای دید که ابینگهاوس یا دایره تیچنر نام داره از مشهورترین خطاهای دیدی هستش که مربوط میشه به تخمین اندازه نسبی و ظاهری اشکال. کشف خطای دید مورد نظر توسط روانشناس آلمانی هرمان ابینگهاوس کشف شده که واقعا جالبه. با دقت به تصویر نگاه کنید، هر دو دایره هم اندازه می باشند، اما قطعا شما دایره ای رو که میون دایره های بزرگ تر محصور شده کوجیک تر می بینید و دلیل اصلی این پدیده فاصله و البته اندازه دایره های دور دو دایره نارنجی وسط می باشد.

Untitled

خطای دید خط های موازی

در تصویر زیر خط ها به صورت افقی دیده میشن و یا مورب؟ این خط ها با کمی دقت مشخصن که به صورت موازی می باشند و هیچ موربی در کار نیست و دلیل این خطای دید چیزی نیست جز جایگاه مربع ای مشکی و سفید.

Untitled

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها