|

هرچی تا حالا خطای دید دیدی بریز دور؛ قدیمی ترینشون واسه فهمیدن دستاتو بکار میگیره

گاهی برخی از خطای دید ها جالب هستند و در عین حال غیر قابل باور که در این مطلب قراره چند تایی از ونها و البته قدیمی ترینشون رو بینیم.

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- احتمالا شما هم بار ها و بار ها شده که ویدیو و یا تصاویری دیده اید که فکر کردین اون موضوع اشتباهه اما در حالی که این خطای دید شما بوده که اون رو به اون شکل دیده. اما در برخی موارد اونچه که ما در فضای مجازی می بینیم خیلی جالب تر به نظر میاد چرا که حالا یا ممکنه به دست خود انسان ساخته شده باشه و یا اینکه در منظره ای جایی یهو عکاسی و یا فیلمبرداری شده باشه که اونهم به ندرت اتفاق میوفته. اما در این مطلب قراره با برخی از این خطاهای دید آشنا بشیم که جالبن و در عین حال باورنکردنی.

شبکه بندی هرمن  

در تصویری که پایین تر مشاهده می کنید ابتدا باید به تقاطع بین مربع ها دقت کنید. احتمالا نقطه های چشمک زنی رو می بینید که سیاه و سفید میشن! باید به شما بگیم که این نقطه ها اصلا وجود ندارند و اونچه که دیده میشه کاملا ساخته ذهن ماست! برای علت وقوع این پدیده این نظریه‌ مطرح شده که نوعی از سلول‌ های بنیادی واقع در قشر بینایی سبب ایجاد این خطا می‌ شود.

hermann-grid

خطای دید اتاق ایمز

در این تصویر دو شخصی رو که می بینید قد و قواره ای کاملا یکسان دارند! این خطای دید خطای دید اتاق ایمز نام داره که به دلیل شکل ذوزنقه ای اتاق این خطای دید ایجاد شده. البته شاید بگید این کجاش ذوزنقه هستش که باید بگیم از زاویه دید بیننده، اتاق شکل مربعی معمولی هستش، اما در واقع اینگونه نیست. این موضوع به این دلیله که شخصی که تو عکس کوچیک تر دیده میشه فقط دور تر ایستاده. جالبه که بدونید در فیلم و سریال‌ها، همچون مجموعه ارباب حلقه‌ ها، از اتاق ایمز به‌ عنوان ترفند فیلمبرداری استفاده شد.

Ames-Room

خطای دید ماه

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که وقتی ماه در امتداد افق قرار دارد در مقایسه با زمانی که در سطح بالاتری قرار داره، بزرگ تر دیده میشه؟ خطای دید ماه از خطاهای واقعی همچون توهم تپه گرانشی هستش که علت به وجود اومدن این خطای دید هنوز دقیقا مشخص نیست، اما با این وجود نظریه ای هستش که میگه دلیل بزرگ نشون دادن اندازه ماه، رنگ ماه و البته هاله اطرافش می باشد. 

moon

سیاه چاله در حال بزرگ شدن

به وسط این سیاه چاله خیره شوید، و یا اصلا همینطوری معمولی هم ببینید احتمالا گسترش اون رو خواهید دید! در واقع باید بگیم که گسترشی در این سیاه چاله وجود نداره و عکس هم هیچ تغییری نمیکنه. تلاش مغز ما برای پیش‌ بینی گسترش سیاه‌ چاله باعث شده تا این خطای دید ایجاد بشه.

expanding-hole

قدیمی ترین خطای دید جهان

به نظرتون انسان کی متوجه شد که خطای دید وجود داره؟ به تصویر زیر نگاهی بی اندازید. مجسمه در معبد ایراواتسوارا در جنوب هند قرار داره که قدیمی ترین خطای دید جهان محسوب میشه. قدمت این شاهکار به قرن 12 میلادی برمیگرده که برای معمار یباستان هند برمیگرده. شما در این تصویر دو موجود رو می بینند که انگاری به هم متصل هستند. اما اگر کمی دقت کنید و دست خود را بر روی حیوان سمت راست که فیل هستش بگذارید، متوجه خواهید شد که حیوان سمت چپ یک گاو بوده است.

ancient-illusion

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها