|

چرا گربه من لاغره؛ دلایل مشکوک از کم شدن وزن یهویی گربه که باید بهشون سریع رسیدگی کنید

تشخیص به موقع برخی از بیماری ها در حیوانات خونگی میتونه منجر به حفظ جون اون ها بشه چرا که برخی از بیماری ها با پیشروی تاثیرات سوء زیادی دارن

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- داشتن حیوون خونگی میتونه یکی از بهترین اتفاقات باشه تو زندگی خیلی ها خصوصا اگر این افراد تنها باشن و نیاز به یه دوست داشته باشن که از قضا حرف نمیزنه، غر نمیزنه، پشتت زیرآبتو نمیزنه، با اون یکی دوستات برنامه نمیریزه که بره بیرون و به تو چیزی نگن، الکی بهت نمیگه که لباست بهت میاد، از این که رازاتو میدونه نمیترسی که یه روز فاششون کنه و... که خب این میشه از مزیت ها ولی مگه حیوون خونگی فقط مزیت داره؟ البته که اینطور نیست که اگر اینطور بود الان همه حیوون خونگی داشتن! بنابراین اگر بخواهیم از بعضی از بدی های حیوون خونگی بگیم میشه به ریزش مو، سر و صدا، چنگ انداختن، دست دادن بی اختیاری ناگهانی بهشون و احتمالا دستشویی کردن وسط خونه، آسیب زدن به بعضی از وسایل خونه از سر بی حوصلگی و... اشاره کرد که خب البته هر کسی که حیوون خونگی مثل سگ و گربه داره احتمالا همه ی اینا رو میدونسته و بعد اقدام به نگهداری کرده و اگر هم نمیدونسته که باید بهش بگیم امیدواریم که با این مسائل کنار بیاد! 

اما مسئله ی دیگه ای که راجبه حیوون های خونگی وجود داره مریضی های اون هاست حالا گذشته از این که احتمال داره کسی نسبت به اون ها آلرژی نشون بدن و مریض بشه ولی منظور ما مریض شدن خود این حیوانات هست که مسلما براشون درد و عذابه زیادی رو به وجود میاره و شما به عنوان صاحب یه پت باید تشخیص بدید که حالش بد هست و بعد اون رو ببرید دامپزشکی و بدون تشخیص دادن این موضوع ممکن هست که بیماری در اون حیوون پیشروی کنه و علائم بدتر بشه. حالا یکی از مسائلی که باید در حیوانات به اون توجه کرد و اون رو زیر نظر داشت وزن اون ها هست؛ خیلی از افراد از چاق شدن پتشون میترسن ولی بی اشتهایی و از دست دادن ناگهانی وزن برای حیوون ها میتونه یه علامت هشدار جدی باشه که در این مقاله قصد داریم که چند تا از دلایلی رو که باعث کاهش وزن گربه ها میشه براتون شرح بدیم، پس با ما همراه باشید.

گربه4494

اضطراب، استرس یا افسردگی

گربه ها جزء حساس تربین حیوانات هستن و این کوچولوهای پشمال میتونن از لحاظ روانی تحت فشار باشن و به خاطره این موضوع، اضطراب، استرس و افسردگی شدیدی رو تحمل کنن که این فشار های روانی و علائم اون ها میتونه باعث از دست رفتن اشتهای گربه ی شما، غذا نخوردن و در نتیجه سبب کاهش وزن اون بشه. بعضی از موقعیت ها و شرایطی که موجب ناراحتی گربه ی شما میشه عبارتند از: سر و صدا ی بیش از حد در منزل، ظرف غذای کثیف و یا نزدیک بودن ظرف غذا به جعبه ی بستر گربه، وجود سایر حیوانات موقع خوردن غذا و... شما میتونید با پیدا کردن موقعیت تنش زا برای گربه تون و رفع اون اشتهای اون رو مجدد به حالت اول برگردونید.

گربه48

ابتلا به سرطان

میشه گفت تقریبا هر نقطه ای از بدن گربه به خاطره حساسیت بالا میتونه دچار سرطان بشه و امکان داره که سرطان به شکل تومور خودش رو نشون بده مثلا لنفوم یکی از سرطان های شایع توی گربه ها هست که میتونه تو دهن، سیتم لنفاوی، دستگاه گوارش و سایر نقاط دیگه ی بدن به وجود بیاد، در کل سرطان میتونه در گربه ها باعث بی حالی، احساس درد، کاهش وزن و اشتها بشه.

گربه855

مشکلات دستگاه گوارش

هر موضوع و مسئله ی پیش اومده تو دستگاه گوارش میتونه رو ی وزن گربه تاثیر مستقیم بذاره. مثلا برخی از مشکلات دستگاه گوارش هستن که اشتها رو کم میکنن و به خودیه خودشون از هضم درست غذا و جذب شدن مواد مغذی جلوگیری میکنن و در نهایت سبب کاهش وزن چشمگیر تو گربه ی شما میشن. بعضی از مشکلات شایع دیده شده در دستگاه گوارش گربه عبارتند از: بیماری التهابی روده، انگل های روده، مشکلات لوزالمعده، سرطان های مربوط به دستگاه گوارش و... که تشخیص این موارد بر عهده ی دامپزشک هست و شما میتونید در صورت مشاهده ی مشکل جدی به علت کم اشتهایی در گربه تون اون رو بلافاصله پیش یه دامپزشک ببرید.

گربه4644

پرکاری تیروئید

در بعضی از موارد پیش میاد که گربه اشتهای خیلی خوبی داره و حتی بیش از اندازه هم غذا میخوره ولی یه موضوعی که در خصوص این وجود داره وزن نگرفتن که هیچ حتی کم کردن وزن هم هست! که در این موارد امکان ابتلای سگ به پرکاری تیروئید بسیار شایع میباشد همانطور که احتمال دارد این بیماری در انسان هم منجر به یه همچین نتیجه ای بشه. اما پرکاری تیروئید در سگ علاوه بر این که موجب کاهش شدید وزن اون میشه میتونه سبب افزایش نوشیدن آب و از اون طرف دفع بیشتر ادرار، استفراغ، افزایش فعالیت و بیش فعالی، اسهال و تحلیل رفتن عضلات بشه و اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشه حتی ممکن نارسایی های قلبی و یا مرگ رو هم منجر بشه. این رو هم اضافه کنیم که گربه های مسن بیشتر از گربه های دیگه مستعد به ابتلا به این بیماری هستن.

گربه+4694

برای بیشتر دونستن در خصوص حیوانات خانگی به صفحه ی حیوان خانگی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی