|

چرا مرغ عشق تخم هایش را از لانه بیرون می اندازد؛ اینا هم به بچه هاشون سرکوفت میزنن!

pet shayanews

حیوانات خونگی رفتارهای خاصی از خودشون بروز میدن که گاهی اوقات برای ما عجیبه مثلا مرغ عشق ها امکان داره که تخمشون رو از لونه بیرون بندازن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا خیلی از افراد هستن که اقدام به نگهداری حیوون خونگی  میکنن و دوس دارن که یه موجود زنده تو خونه داشته باشن و از بودنش لذت ببرن ولی اگر این کار بدون شناخت خصوصیات این حیوانات باشه نه تنها برای اون حیوون خونگی میتونه بد باشه و مشکلاتی براش ایجاد کنه بلکه برای خود فرد هم دردسرهایی به همراه داره که میشه گفت شیرینی نگهداری از این حیوانات رو براش به تلخی میکشونه. بالاخره حیوانات هم مثل انسان ها قلق های خودشون رو دارن و دونستن اون ها در صورت نگهداری واجبه چرا که شما این روزا اگر یه ماشین هم بخواهید برونید باید با قلق های اون آشنا باشید تا رانندگی بهتر و امن تری داشته باشید دیگه چه برسه به یه موجود زنده که میخواد با شما زندگی کنه زیره یه سقف.

نگهداری از مرغ عشق از قدیم الایام در ایران مرسوم بوده و هست شاید این روزا نگهداری از سگ و گربه هم به عنوان حیوون خونگی در ایران جا افتاده باشه ولی بین عموم جامعه هنوز نگهداری از این حیوانات جا نیفتاده و مقبولیت نداره ولی از اونجایی که پرنده هایی مثل مرغ عشق توی قفس زنگی میکنن هضم کردن نگهداری اون ها در منزل برای افراد آسون تر هستش، اما خیایل نکنید که مرغ عشق هم خیلی بی سر و صدا تو قفس زندگیشو میکنه و دردسرهای مربوط به خودش رو نداره بلکه مرغ عشق هم یه سری از رفتارهای خاص خودش رو داره که با ندونستن اون ها ممکن هست که فرد دچار سردرگمی بشه و یه علامت تعجب بزرگ بیاد بالای سرش، مثلا احتمالا بدوندی و یا دیده باشید که مرغ عشق تخم های خودش رو از لونه پرت میکنه بیرون و شاید ندونید که چرا؟ این حرکت مرغ عشق میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که در طول این مقاله چند تا از این دلایل رو براتون شرح میدیدم تا بیشتر با این پرنده ی خوش رنگ و لعاب آشنا بشید.

Prepare-a-lovebird-for-mating

جوون بودن مرغ عشق

بیرون انداختن تخم از لونه و یا شکستن اون بین مرغ عشق هایی که جوون هستن و برای اولین باره که تخمک گذاری میکنن، بیشتر دیده میشه. این حرکت در این مرغ عشق ها به خاطره بی تجربگی و سن پایینی هست که دارن، چراکه حس مادری توی پرنده هایی که تازه به سن بلوغ رسیدن، ضعیف هستش. اما نگران نباشید چون به مرور زمان و به شکل غریزی، حس مادری در اون ها قوی تر میشه و پرنده یاد میگیره که از تخم هاش باید مراقبت کنه. بنابراین بدونید که در مواجه با این مشکل و شرایط کار خاصی از شما برنمیاد و فقط باید صبر کنید تا به مرور زمان این اخلاق پرنده درست بشه.

مرغ

سرک کشیدن زیاد و دست زدن به لونه و تخم ها توسط شما

در موعد جوجه کشی خیلی از پرورش دهنده ها کنجکاو هستند و زود به زود به لونه پرنده سرک میکشن. حتی بعضی ها هستن که قفس رو جابجا میکنن یا اینکه به لونه و تخم ها دست میزنن. این موضوع در صورتیه که باید بدونید مرغ عشق ماده موقع جوجه کشی شدیدا روی تخم ها و لونه حساس میشه. بنابراین در این شرایط به هیچ نباید اقدام به جابه جایی قفس پرنده کنید. پس بهتره که قبل از همه این ها یه جای مشخص، آروم و دنج که رفت و آمد زیادی در اون وجود نداره رو برای قفس مشخص کنید و مسلما فهمیدید که نباید به تخم ها هم دست بزنید و حتی اقدام به دست زدن به پرنده هم نکنید و از دور به اون ها رسیدگی کنید و یا اگر مجبور به دست زدن شدید حتما دستکش بپوشید.

مرغ-عشق

خراب شدن تخم ها

موقعی که مرغ عشق ماده روی تخم ها میخوابه تقریبا بعد از گذشت یه هفته میتونه نبض جنین داخل تخم رو حس کنه. گاهی اوقات تخم های دارای نطفه تحت تاثیر روطوبت و دمای نامناسب و یا ضعیف بودنشون خراب میشن که در همچین شرایطی پیش میاد که پرنده ی ماده به شکل غریزی وقتی از اون ها قطع امید کرده، اون ها رو از لونه بیرون بندازه چرا که اون نبض جنین ها رو داخل تخم حس نمیکنه و تشخیص میده که تخم خراب هستش. البته که این موضوع راجبه همه ی مرغ عشق ها صدق نمیکنه چرا که دیده شده جنین داخل تخم تلف شده ولی مرغ عشق ماده کماکان روی اون تخم خوابیده.

نکاتی-که-باید-در-جوجه-کشی-مرغ-عشق-مورد-توجه-قرار-گیرند

برای بیشتر دونستن در خصوص حیوانات خانگی به صفحه ی حیوان خانگی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی