|

علائم مریضی در سگ ها؛ این مهربونایه بامزه نمیتونن بگن مریضن تو باید بفهمی چه خبره دکتر

pet shayanews

حیوانات هم مثل ما در موقع مریضی نشونه هایی از خودشون بروز میدون که دونستن این نشونه ها میتونه از پیشروی بیشتر بیماری جلوگیری کنه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روزا خیلی از افراد فقط به دنبال این هستن که یه حیوون خونگی داشته باشن مثلا خیلی از پدر و مادرها وقتی که فرزند دلبندشون درخواست یه حیوون خونگی میکنه برای این که دل بچه شون رو نشکنن برای اون بی برو و برگرد یه حیوون میخرن و اون رو در اختیار بچه میذارن بدونه این که حتی خودشون چیزی از نگهداری حیوون خونگی بدونن تا اون رو به بچه شون هم آموزش بدن اینجوری میشه که یه حیوون بی آزار و زبون بسته برای مدتی به عنوان اسباب بازی استفاده میشه و بعد از یه مدت که دل بچه ی عزیز زده شد دیگه به حیوون توجه نمیکنه و از طرف دیگه پدر و مادر هم به قدری مشغله دارن که رسیدگی به حیوون خونگی میتونه آخرین دل مشغولیه اون ها باشه که به این ترتیب خیلی راحت و مثل آب خوردن اون حیوون یا فروخته میشه یا واگذار و یا رها که در هر صورت ناراحت کننده هست چرا که ما وقتی قبول میکنیم که یه حیوون خونگی نگه داریم باید صفر تا صد مسئولیت نگهداری از اون رو به عهده بگیریم. 

حالا این مورد خیلی خوبه بعضی ها حتی با وجود بالغ بودن هم نمیدونن با خودشون چند چند هستن و برای پز و عکس یه حیوون مثل سگ میگیرن و بعد از نگهداریه اون پشیمون میشن که این دسته واقعا نوبر هستن! از اینا که بگذریم برسیم به آیین نگهداری از حیوون خونگی در منزل که مهم ترین اون ها اینه که هر کسی که در منزل خودش حیوون خونگی داره باید یه سری از اصول در رابطه با حفظ سلامت هر حیوونی رو که نگه میداره رو بدونه یعنی باید نسبت به علائم اون حیوون آگاه باشه و متوجه هر گونه تغییر در علائم اون بشه و سریع تشخیص بده که حیوون در حال رنج بردن از موضوعی هست و نیازمند مراجعه به دامپزشکه، حالا در طول این مقاله قصد داریم برخی از نشانه های بیماری در سگ ها رو براتون شرح بدیم که امیدواریم براتون مفید باشه.

سگ444

استفراغ در سگ

استفراغ در سگ ها میتونه ناشی از عوامل گوناگون باشه و لزوما نشونه ی بیماری نیست و مثلا میتونه در واکنش به چیزی باشه که خورده حالا در بیرون از خونه و یا برای اولین بار، بنابراین استفراغ گهگاهی نگران کننده نخواهد بود ولی اگر در طول روز سگ شما چندین بار استفراغ میکنه موضوع حتما جدی و نیازمند پیگیریه. 

بعضی از عواملی که موجب استفراغ ناشی از بیماری در سگ میشن عبارتند از: مسمومیت، زخم معده، وجود جسم خارجی تو روده، انواع عفونت های انگلی و ویروسی، نارسایی کلیه و کبد و... . دقت کنید که اگر سگ شما در طول روز چندین بار استفراغ کرده و دچار بی حالی و بی اشتهایی بود حتما اون رو ببرید دامپزشکی، دیده شدن خونه در استفراغ هم میتونه یه آلارم باشه برای مراجعه ی سریع تر. دقت کنید که در این مواقع به سگتون آب ندید که کم آبی بدنش رو به علت استفراغ جبران کنید چون این حرکت حالش رو بدتر خواهد کرد.

سگ44

خاروندن بیش از حد بدن

به طور کلی مسلما دیدید که سگ ها عادت دارن که خودشون رو بخارونن ولی وقتی این مسئله یهویی افزایش پیدا میکنه باید احتمال وجود بیماری بررسی بشه که میتونه حتی به بهداشت سگ هم ارتباط داشته باشه. خارش بیش از اندازه میتونه به دلیل وجود نوعی کنه، کک و یا آکنه باشه و همچنین هم میتونه یه واکنش آلرژیک به وجود چیزی در محیط باشه. این رو هم بگیم که سگ ها ممکنه از استرس زیاد شروع به خاروندن خوشون بکنن.

از دیگر عوامل خارش میشه به غدد درون ریز و هورمون، وجود مخمر، قارچ و عفونت اشاره کرد. دقت کنید که در پس خارش های شدید شاهد ریزش موی سگ خود خواهید بود. این موضوع رو هم در نظر بگیرید که اگر خارش حیوان به علت مسائل بهداشتی باشه و شما هر چه سریعتر اقدام به رفع اون نکنید به مروز زمان باعث بیماری های بیشماری خواهد شد، بنابراین حموم به موقع، تغذیه مناسب و حفظ بهداشت میتونه از خیلی از این مسائل جلوگیری کنه.

سگ6564

ریزش بیش از حد آب دهان و بوی بد آن

شاید سگ ها در هنگام ذوق و یا گشنگی آبریزش از دهانشون داشته باشه ولی در صورتی که این ریزش آب از دهان بیش از اندازه باشه و علاوه بر اون دهن حیوون بوی مشمئزکننده ای بده یقین داشته باشید که مشکلی وجود داره که محتمل ترین اون ها مشکلات مربوط به دهان و دندان هست؛ بوی بد دهان به طور معمول میتونه به علت وجود باکتری هایی باشه که روی دندون های سگ تشکیل پلاک میدن که این پلاک ها حتی باعث ایجاد مشکل در جویدن غذا هم میشن.

رسیدگی به مشکلات ناشی از بوی بدن دهان به این دلیل مهم هستن و اهمیت دارن که در صورت جلوگیری از بیشتر شدن اون ها میتونیم جلوی سرایت عفونت به سینوس ها و حفره ی بینی رو بگیریم و در غیر این صورت بیماری های تنفسی برای سگ شما ایجاد خواهد شد و در قسمت بدتر ماجرا اگر این باکتری ها به خون سگ راه پیدا کنن میتونن باعث بشن که مشکلاتی در کلیه، کبد و قلب برای سگ شما پیش بیاد. برای جلوگیری از این موضوع هم میتونید به صورات روزانه از مسواک مخصوص سگ استفاده کنید و یا اسباب بازی های مخصوص سگ رو که باعث حفظ بهداشت دهان و دندان اون میشن فراهم و در اختیارش قرار بدید.

سگ464664

برای بیشتر دونستن در خصوص حیوانات خانگی به صفحه ی حیوان خانگی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی