|

جشن سپندارمذگان چیست؟

وَلن مَلن و بیخیال که سپندارمذگان در راه؛ روز فرمانروایی خانوم ها با کلی رسم عشقووولی

در ایران باستان جشن های متعددی وجود داره که هر کدام دارای فلسفه و معنای خاصی هستند یکی از این جشن ها سپندارمذگان است که روز عشق نام دارد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- شاید همگی با ما هم عقیده باشید که انسان ها غالبا به دنبال عشق هستند و سعی می کنند تا در زندگی خود به این مهم دست پیدا کنند. عشق امر مقدس و ارزشمندی است برای همین هم هست همه  را تحت تاثیر خود قرار میدهد؛ با توجه به این مسئله نباید چندان جای تعجبی برایتان باقی بگذارد که روزی به نام روز عشق در تقویم وجود دارد، اشتباه نکنید راجع به ولنتاین صحبت نمی کنیم، بله ولنتاین هم روز عشق است، آن هم از نوع جهانی اش اما بحث ما روزی قدیمی تر و قدمت دار تر است به نام سپندارمذگان.

در تاریخ و فرهنگ ایران باستان روزهای ارزشمند و مهم زیادی وجود دارد که آن ها را جشن می گیرند مثل جشن میانه زمستان یا جشن سده، یکی دیگر از این جشن های مهم و روز های قابل توجه روز سپندارمذگان است که روز عشق ایرانی می باشد و قدمتی بسیار قدیمی دارد که البته متاسفانه این روز ها تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است و جای خود را تمام و کمال به ولنتاین داده است.

جشن سپندارمذگان

تاریخچه جشن سپندارمذگان چیست؟

اگر کتاب "آثار الباقیه" اثر ابوریحان بیرونی را خوانده باشید قطعا می دانید که روز پنجم اسفند ماه را روز سپندارمذگان عنوان کرده است. در حقیقت اصالت این جشن به دوران پادشاهی هخامنشیان و بیست قرن پیش از تولد حضرت عیسی مسیح بر می گردد و در آن زمان ایرانیان در روز پنجم اسفند ماه جشنی به نام سپندارمذگان برگذار می کردند.

با این همه اگر امروز در تقویم را نگاه کنید می بینید که این جشن در تاریخ 29 بهمن ماه ثبت شده است علت آن نیز این است که در گذشته و در گاه شمار یا همان تقویم یزدگردی  و اوستایی نو، هر ماه فقط سی روز داشت اما حالا در تقویم خورشیدی چنانچه شش ماه اول سال سی و یک روز دارد جشن سپندارمذگان در تاریخ 29 بهمن ماه برگذار می شود. البته همچنان عده ای بر این باورند که این جشن باید در روز پنجم اسفند ماه برگزار شود چرا که بنا بر سنت جشن های ماهانه باید اسم ماه و اسم روز با یکدیگر یکی باشد. همان طور که می دانید در ایران باستان نه تنها هر ماه اسم مخصوص به خود را داشت بلکه ایام هر ماه نیز به جای عدد اسامی خاص خود را داشتند و این گونه بود که در هر ماه یک روز اسم ماه و روز یکسان در میشد.

جشن سپندارمذگان

فلسفه جشن سپندارمذگان چیست؟

سپندارمذگان نیز مانند دیگر جشن های ایران باستان برپایه شکر گذاری و قدردانی است، شکرگزاری از خداوند و زمین را خاطر نعمت هایی که در اختیار ما قرار داده است. در این روز زنان برای همسرانشنان هدیه هایی را با عشق آماده می کردند و مردان نیز برای جبران این محبت و به خاطر زحماتی که میکشیدند به آن ها هدیه می داند و آنان را در این روز گرامی می داشتند و به قولی در این روز خانم ها بر تخت پادشاهی می نشستند و فرمانروایی میکردند به همین خاطر هم بسیاری این روز را روز گرامی داشت زن نیز می نامند. در واقع یکی از عمده دلایل اهمیت این جشن توجه آن به ارزش زن و والا شمردن جایگاه او می باشد.

آیین ها و مراسم های دیگر در سپندارمذگان چیست؟

به گزارش شایانیوز، این طور که به نظر میرسد مراسم های متعددی در این روز برگزار میشده است از جمله جشن مردگیران که ویژه دختران جوان و مجرد بود و آن ها در این روز به اختیار خود همسر مورد نظرشان را انتخاب می کردند.

جشن سپندارمذگان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی