|

جشن سده چیست؟

جشن سده سومین جشن مهم ایران؛ اگه نمیدونی داستانش چی به چیه بیا تا بگم چرا انقدر مهمه

این روزها ما دست به فراموشی سنت ها و فرهنگ خود زده ایم اما آن ها همچنان با قدرت و استوار بر سر جای خود ایستاده اند تا احیا شوند مثل جشن سده.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نیازی نیست خیلی خودتان را به آب و آتش بزنید، قدمت و تاریخ کهن ایران باستان بر کسی پوشیده نیست و یکی از عمده دلایلی هم که این قدمت و عظمت را به نمایش می گذارد سنت ها و جشن های اصیل و تاریخی و البته پر معنا و مفهوم ایران زمین است، جشن هایی نظیر شب یلدا و چهارشنبه سوری که البته سرآمد همگی آن ها جشن نوروز است. یکی دیگر از این جشن های زیبا و پر مفهومی که ما در تاریخ ایران زمین به آن افتخار می کنیم جشن سده است، جشنی که علی رغم قدمتش و علی رغم تمام زیبایی هایش این روز ها بسیاری از مردم آن را نمیشناسند و آشنایی ای با آن ندارند، اما جالب است بدانید که بعد از نوروز و شب یلدا، سده سومین جشن مهم ایران باستان به حساب می آید.

جشن سده چیست؟

جشن سده که در تاریخ دهم بهمن ماه هر سال بر گزار می شود به اعتقاد ایرانیان باستان روزی است که انسان ها آتش را کشف کردند، هدیه ای که خداوند به آن ها داد تا آن ها را از تاریکی ها نجات دهد، برای مبارزه با اهریمن از آن کمک بگیرند و زندگی خود را نیز به کمک آن بهبود بخشند. سده، جشنی است با محوریت نور، آتش، رقص و ضیافت و خوش گذرانی که همراه با دور کردن سرمای سخت زمستان و بشارت فرا رسیدن بهار برگزار می شود.

جشن سده

جشن سده چگونه پایه گذاری شد؟

چگونگی پایه گذاری جشن سده از آن دست سوال هایی است که نمی شود به این راحتی ها به آن پاسخ داد و محققان و ایران شناسان زیادی مدت ها برای رسیدن به پاسخ این سوال وقت گذاشته اند اما حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهکار جاوید خود نیز به این جشن اشاره دارد و در شاهنامه همان طور که قبل تر هم اشاره کردیم جشن سده به مناسبت پیداش آتش برگزار می شود.

آتش چگونه کشف شد؟

فردوسی کشف آتش و پایه گذار جشن سده را به دوران پادشاهی هوشنگ وصل می کند و همان طور که میدانید داستان های شاهنامه زاده خیال و تصورات او نیستند و این داستان نیز ریشه ای بسیار عمیق دارد اگرچه که رنگ و بوی اسطوره ای و افسانه ای پیدا کرده است.

بنابر گفته های شاهنامه روزی هوشنگ پادشاه با همراهان خود بر بالای کوهی بودند که با موجودی عظیم الجثه و مار مانند رو به رو می شوند و هوشنگ برای دور کردن این حیوان مخوف و وحشتناک سنگی را به سمت او پرتاب می کند. سنگ باعث نابودی آن حیوان خوفناک نمی شود اما در همان زمان به سنگی دیگر بر خورد می کند و جرقه میزند و این گونه آتش راه خود را به زندگی انسان ها باز می کند. چنانچه آتش برای ایرانیان نعمتی  بزرگ و موهبتی عظیم بود پادشاه دستور می دهد تا در سرتاسر مملکت جشن بر پا کنند.

پادشاه هوشنگ و همراهان گرداگرد آتش

هدف از جشن سده و پرستش آتش چیست؟

نکته بسیار ظریف و حائز اهمیت در رابطه با این جشن فرخنده و پرستش آتش این است که هوشنگ و باقی ایرانیان آتش را نه بلکه در واقع اهورای بلند مرتبه و مهربان را شکر گزار بودند که این نعمت را به ان ها ارزانی داشته. هوشنگ آتش را قبله‌گاهی قرار داد تا ایرانیان بتوانند خدا را به واسطه اتش و به خاطر این نعمت پرستش کنند، بنابراین هدف از این جشن نه پرستش آتش بلکه پرستش پروردگار یگانه است.

جشن سده چگونه برگزار می شود؟

به گزارش شایانیوز، برای برگزاری جشن سده پس از غروب آفتاب، سه تن از افراد که در ایام قدیم از موبدان بودند لباس سفید بر تن می کنند و هیزم هایی را که توسط اهالی جمع شده است با مشعل های روشن خود به آتش می کشند و دور آتش شروع می کنند به دعا خواندن، رقصیدن و موسیقی نواختن.

دستاورد های جشن سده چیست؟

در جشن سده که این روز ها متاسفانه فقط توسط زرتشتیان برگزار می شود ما فقط قدر دادن روز های گرم و نیستیم بلکه به امید روز های بهتر و زیبا تری که در سال جدید پیش رویمان است پایکوبی می کنیم، مهم نیست که زمستان چقدر سخت و طاقت فرسا بوده به هر حال روز ها گرم زندگی یخش در راه هستند، سده نوید بخش فرا رسیدن نوروز است. در جشن سده ما گرمای جامعه خود و را جشن می گیریم و به خود یادآور میشویم که هر چه هم که پیش آید پروردگار نعمت های خود را از ما دریغ نخواهد کرد و ما با مقاومت در برابر سختی ها به روشنایی خواهیم رسید.

جشن سده

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی