|

جشن میانه زمستان چیست؟

بهمن ماه و جشن میانه زمستان که حیرت زَدَت میکنه؛ جشن های اصیل رو باید پس گرفت!

جشن های سنتی و اصیل ایران باستان همگی دارای رگ و ریشه هایی در تاریخ و فرهنگ ما هستند که بسیاری از آن ها امروزه به دست فراموشی سپرده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در ایران زمین ما، سرزمین کهن و قدمت دار ما نشانه های زیادی هست برای اثبات فرهنگ، تمدن، قدردانی و خداپرستی، یکی از عمده ترین مسائلی که می تواند این موضوع را به نمایش بگذارد جشن ها و عید های گوناگونی است که طی سال برگزار می شوند، مانند جشن سده یا شب یلدا و عید نوروز که سرآمد همه آن هاست، اما این میان هستند جشن ها و مراسم های مهم و بزرگی که در قرن بیست و یکم به دست فراموشی سپرده شده اند و دیگر کمتر کسی از آن ها یاد می کند یا حتا فراتر از آن اصلا آشنایی ای نسبت به آن ها دارد مانند جشن میانه زمستان.

جشن میانه زمستان از آن دست سنت هایی است که دنیای معاصر و زرق و برق مدرنیته از ما گرفتتش و حالا در هیچ ذهنی خاطره ای از آن بر جای نمانده؛ اما مسئله این جاست که ما موظفیم، ما برای جلوگیری از انقراض تاریخ و فرنگ کهنمان موظفیم که این جشن ها و رسوم مهم را به خود یادآوری کنیم و به فرزندانمان نیز یاد بدهیم تا مثل ما نسلی ناآشنا با سنت ها نباشند.

جشن میانه زمستان چیست؟

در ایران باستان در تاریخ پانزدهم بهمن ماه، زمانی که زمستان به نیمه رسیده و کمر سرما شکسته، جشن و پایکوبی برگزار می کردند. ایرانیان باستان بر این باور بودند که بعد از گذشت 45 روز از فصل زمستان حالا سرما دیگر به پایان رسیده است و زمین ها و گیاهان حیات دوباره پیدا خواهند کرد و رشد و نمو خود را  از سر خواهند گرفت به همین خاطر هم پایکوبی می کردند و پروردگار را ستایش مینمودند.

جشن میانه زمستان

جشن میانه زمستان چگونه برگزار می شود؟

معمولا در این جشن دارا و ندار دور هم گرد می آیند و هر کس بخشی از دارایی خود را تا آنجایی که استطاعتش را دارد به نیازمندان اهدا می کند. رسم بر این بود که مهمانی بزرگی را به مدت 5 روز برگزار می کردند و در این مهمانی بزرگ سفره هایی پر و پیمان پهن می کردند و همه پای سفره می نشستند تا در این ثواب شرکت داشته باشند؛ جالب است بدانید که حتا آن هایی در دسته فقرا بودند و نمی توانستند هیچ خرجی برای این جشن بکنند هم باید بر سر این سفره می نشستند تا پذیرایی شوند.

جشن میانه زمستان چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش شایانیوز، جشن میانه زمستان درست مانند دیگر جشن هایی که در ایران باستان برگزار میشده است ریشه در آداب و رسوم ما دارد و مانند دیگر جشن ها اولسن نکته مهم در رابطه با آن شکر گزاری اهورا و تمامی نعمت هایی است که در این دنیا در اختیار ما قرار گرفته است. ایرانیان باستان به تمایم آفریده هایی که در طبیعت وجود داشتند عزت و احترام می نهادند و برای یکایک آن ها قدردان بودند و در کنار ستایش به جشن و برگزاری دورهمی نیز مشغول میشند تا از وجود یک دیگر لذت ببرند. از نکته های بسیار جالب توجه دیگر در رابطه با جشن میانه زمستان این است که میان فقیر و غنی هیچ فرقی نیست و همگی در آن شرکت می کردند و در کنار هم گرد می آمدند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی