|

کمک به رشد سریع مو

10 روش مفید که می تواند به رشد سریع تر موهای شما کمک کند

10 Best Ways to Boost Hair Growth

اگرچه ژنتیک در رشد مو نقشی اساسی دارد اما همچنان مواردی هستند که می توانیم برای تقویت سلامت و رشد موی خود انجام بدهیم.

لینک کوتاه کپی شد
2

شایانیوز- ممکن است برایتان سوال باشد که آیا می توان کاری برای رشد سریع موهایمان انجام دهیم و یا هیچ دارو یا درمان خاصی وجود دارد که به ما در این رابطه کمک کند؟ آیا تغییرات رژیم غذایی می تواند رشد مو را تسریع بخشد؟ خب در اینجا ما می خواهیم نگاهی بیاندازیم به مواردی که می توانند بر رشد مو تاثیر بگذارند و آن را بهبود بخشند.

چه چیزی می تواند به رشد موی شما کمک کند؟

شکی نیست که ژنتیک در حفظ رشد موی هر انسان تاثیر غیر قابل انکاری دارد اما ما هیچ کنترلی بر روی آن نداریم با این حال هنوز هم موارد دیگری هستند که می توانیم آن ها را کنترل کنیم. اگرچه هیچ معجون و یا داروی جادویی وجود ندارد که منجر به رشد آنی مو شوند اما مراحلی هستند که ما می توانیم برای کمک به رشد موهای خود انجام دهیم.

10 مورد که ممکن است به رشد سریع و قوی موهایتان کمک کند:

       از رژیم های غذایی محدود دوری کنید

شما باید تلاش خود را بکنید تا عواملی که ممکن است بر رشد موهایتان تاثیر منفی بگذارد و باعث اختلال در رشد و افزایش ریزش شود، کنترل کنید. رژیم غذایی محدود یکی از مواردی است که باید شدیدا از آن اجتناب کنید.

از آنجایی که رشد مو در مقایسه با سایر عملکردهای بدن چندان در اولویت قرار ندارد، زمانی که بدن شما به دلیل رژیم غذایی محدود دچار کمبود و استرس می شود، به سرعت رشد موهایتان متوقف می گردد؛ و نکته ی مهم این جاست که حتا پس از تغییر رویه و از سرگیری یک رژیم غذایی سالم، معمولا برای چندین ماه همچنان ریزش موهای شما ادامه خواهد داشت.

Restrictive dite

       به مقدار کافی پروتئین مصرف کنید

همان طور که اشاره کردیم رژیم غذایی در سلامت و تسریع رشد موهای شما بسیار مهم است اما در این میان، میزان پروتئین مصرفی شما از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اگر بدن شما به میزان کافی در روز پروتئین مصرف نکند، نه تنها ممکن است رشد موهایتان کند شود بلکه این احتمال وجود دارد که دچار ریزش مو نیز بشوید.

به همین ترتیب خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مصرف پروتئین کافی، برای رشد بهینه ی مو، از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی متخصصان مصرف روزانه 50 گرم یا بیشتر پروتئین را توصیه می کنند.

food-high-protein

       محصولات حاوی کافئین را امتحان کنید

همه ی ما میدانیم که کافئین باعث می شود انرژی ما افزایش پیدا کند و ما سرحال تر شویم اما نکته ی جالب توجه اینجاست که طی تحقیقاتی که در سال 2014 صورت گرفت محققان به این نتیجه رسیدند که کافئین ممکن است اثرات تقویت کننده ای نیز بر رشد مو داشته باشد.

caffeine-infused products

       از روغن های طبیعی استفاده کنید

طی تحقیقات و مطالعات متعددی که صورت گرفته است ظاهرا مصرف روغن های طبیعی و ضروری مانند روغن کدو یا رزماری، می تواند تاثیر چشمگیری بر تقویت و رشد موهای شما داشته باشد. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که روغن رزماری ممکن است به اندازه ی ماینوکسیدیل، ماده ی فعال موجود در روگین، که بسیار برای رشد مو تجویز می شود، در کمک به رشد مو موثر واقع شود.

essential oils

       مواد مغذی رژیم غذایی خود را تقویت کنید

ویتامین ها، مواد معدنی و برخی از اسیدهای چرب علاوه بر اینکه برای سلامت کلی شما مهم هستند، نقش کلیدی نیز در تامین انرژی مورد نیاز بدن برای رشد موها دارند.

از جمله مواد مغذی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین C

ویتامین D

ویتامین E

فلز روی

بیوتین

امگا 3

امگا 6

آهن

تحقیات صورت گرفته ادعا می کنند که مصرف مکمل های امگا 3 و امگا 6 برای شش ماه می تواند به محافظت در برابر ریزش موهای شما کمک کنند. مطمئنا نقش کلیدی بیوتین در رشد و محافظت از سلامت مو و ناخن نیز بر کسی پوشیده نیست.

nutrient

       سر خود را ماساژ دهید

در سال 2016 تحقیقاتی صورت گرفت که نتیجه ی آن به اهمیت ماساژ سر و پوست سر اشاره می کند. ماساژ پوست سر علاوه بر اینکه به تقویت آرامش و کاهش استرس شما کمک می کند، می تواند به تقویت سلامت موهای شما نیز کمک نماید. این مطالعه، اثر بخشی ماساژ روزانه ای 4 دقیقه را بررسی می کند. پس از 24 هفته، محققان دریافتند که 9 مرد شرکت کننده موهای سالم تر و قوی تری نسبت به ابتدای آزمایش دارند.

scalp massage

       درمان از طریق PRP را امتحان کنید

طی تحقیقات و مطالعات گسترده ای که صورت گرفته است، ظاهرا PRP به عنوان یک گزینه درمانی موثر، در برابر ریزش مو عمل می کند. تزریق PRP به پوست سر می تواند فولیکول های خفته ی مو را بیدار کند و درنتیجه باعث رشد بیشتر موها شود.

       استفاده از لوازمی مانند سشوار را کاهش دهید

گرمای ناشی از اتو مو، سشوار، بابیلیس و دستگاه هایی از این قبیل می تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث شکستگی موهایتان شود. دست کم باید تلاش کنید تا تعداد دفعات مورد استفاده ی خود را کاهش دهید و یا درجه ی گرمای دستگاه خود را پایین بیاورید.

curling irons_ hair dryers_ and straighteners

       با مشورت پزشک، ماینوکسیدیل مصرف کنید

طی مطالعات و آزمایش هایی که طی سال های اخیر صورت گرفته است محققان و پزشکان به این نتیجه رسیده اند که ماینوکسیدیل در آزمایشات بالینی رشد مو نتایج مثبتی را به ثبت رسانده است و این روز ها از این دارو برای درمان ریزش موی ارثی خصوصا در پشت سر استفاده می شود.

برخی از محصولات حاوی ماینوکسیدیل که درصد کمی از این ماده را شامل می شوند نیازی به نسخه ی پزشک ندارند اما نهایتا بهتر است که پیش از مصرف با پزشک متخصص مشورت نمایید.

       موهای خود را کمتر رنگ کنید

وقتی موهای خود را رنگ می کنید، بافتِ تارِ موهای شما توسط ماده ی شیمیایی موجود در رنگ تغییر می کند و این فرآیند می تواند پس از چند بار به موی شما فشار بیاورد و باعث شکستگی آن شود. محققان معتقد هستند با کاهش فرآیند رنگ کردن موها، ظاهرا رشد آنها سریع تر خواهد شد.

coloring your hair

و به عنوان کلام آخر همان طور که قبل تر نیز اشاره کردیم، درحالیکه ژنتیک در رشد مو نقشی اساسی دارد، همچنان مواردی هستند که می توان برای تقویت سلامت و رشد مو انجام داد.

فراموش نکنید که داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل مواد مغذی کلیدی می شود و از مقدار کافی پروتئین برخوردار می باشد، نقش مهمی دارد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها