|

یک غذای لاکچری و لوکس صفوی مثل "قیمه نثار" کلاس مهمونیاتو از فرش به عرش ببر!

قیمه نثار

قیمه نثار صفوی برای کسایی که عاشق غذای رنگارنگ و لوکس هستند!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر به شهرهای کشورمون تست کردن طعم غذاهای سنتی اون شهر هستش.به خصوص شهری مثل شهر قزوین که جزو بهترین مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به غذاهای سنتی هستش این شهر مهد غذاهای اشرافی دوره صفوی محسوب میشه و نمیتونی از طعم بهشتی غذاهاش دست بکشی.جالبه بدونید که بعضی از غذاهای این شهر تو مناسبت های خاص و مهمونی های رسمی وعروسی ها طبخ میشن مثل این غذای خوش آب و رنگ که می خوام  براتون معرفی کنم یعنی "قیمه نثار". اصلا مگه میشه قیمه نثار از شهری جز قزوین و از جایی جز از باغ های پسته و بادوم سنتی اطرافش بیرون بیاد؟پس هر وقت مهمان ایرانی یا آسیایی داشته باشید، یکی از غذاهای رنگارنگ سفره تون میتونه قیمه نثار اصیل قزوین باشه.

888

تاریخچه این غذای اصیل و لذیذ

"قیمه نثار"قزوین از دو کلمه درست  شده،"قیمه" یعنی خورشتی که با گوشت خرد شده درست شده و "نثار"چیزی که برای حاضران در مجلس نثار میشود.این غذا به دلیل ارزش بالایی که داره جزو خوراک های تشریفاتی  هم در گذشته و هم امروزه محسوب میشه.سابقه ی پخت این غذا به چندین سال قبل میرسه در واقع نمیشه گفت که کدوم فرد خوش ذائقه تونسته این خورشت گوارا رو با ترکیبات مختلف درستش کنه ودل همه رو ببره. توی گذشته که از قاشق و چنگال استفاده نمیشده بیشتر غذاها داخل مجمع یا سینی های مسی لبه کنگره سرو میشد قیمه نزار که امروزه با اسم قیمه نثار معروفه ،توی جشن ها و مراسم های مختلف داخل این سینی ها سرو میشد.

قیمه نثار بیشتر، بین خانواده های متمکن طبخ میشد چون که تقریبا غذای پر هزینه ای بود و اینطوری بود که نان لواش و سه کفگیر برنج توی مجمع ریخته میشد و روی برنج،خورشت قیمه نثار رو میریختند وبعد یه تیکه گوشت نزار(گوشت بدون استخوان) روی برنج میزاشتن و بین 3یا 4 نفر قرار میدادن و هرکس گوشت رو ریش ریش میکرده و میخورده.بعد از مدت ها که قاشق و چنگال مد شد دیدن که ریش ریش کردن گوشت سخته تصمیم گرفتن که قبل از پخت، گوشت و تکه تکه کنن که بهش میگن قیمه کردن واز اونجا بود که واژه ی "قیمه نزار" باب شد،و بعد ها به قیمه نثار تغییر پیدا کرد و تا الان جزو خوشمزه ترین غذاهای سنتی قزوین توی ایرانه.

خلاصه اینکه اگه روزی دلتان خواست که این غذای فوق العاده رو تهیه کنید ،کمی پسته و بادام وپوست پرتقال ،کمی گوشت اعلای گوسفندی، چند قاشق ادویه نثارپلو، کمی زرشک، چند مثقال زعفران وچند پیمانه برنج ارگانیک ایرانی تهیه کنید ودست به کار شوید و این غذای خوش رنگ ولعابی که انگار یک نقاشی بی نهایت زیبا را از رنگ های قرمز ونارنجی ،سبز، سفید و زرد رو جلوی چشمان شما به نمایش میزاره نوش جان کنید در ادامه شایانیوز فوت و فن و طرز تهیه این غذای لوکس رو برای شما به اشتراک گذاشته که به راحتی می تونید درستش کنید!

موادی که برای تهیه قیمه نثار قزوین لازم داریم

گوشت گوسفند

500 گرم

پیاز 

1 عدد بزرگ 

رب گوجه فرنگی 

1 قاشق غذا خوری

برنج 

3 فنجان

زعفران دم کرده

5 قاشق غذا خوری

چوب دارچین

1 عدد

هل سبز

4 عدد

خلال پسته 

1/2 فنجان

خلال بادام 

1/2 فنجان

زرشک

1/3 فنجان

خلال پوست پرتقال

1/3 فنجان

گلاب 

1/2 فنجان

فلفل ، نمک و زرد چوبه

به میزان لازم

روغن و آب 

به میزان لازم

کره

50 گرم

شکر

1 قاشق غذا خوری

ادویه مخصوص قیمه نثار

1قاشق چای خوری

بعد از آسیاب کردن ترکیبات ادویه قیمه نثار ، می تونید همه مواد رو داخل ماهیتابه به مدت 1 دقیقه تفت بدین و بعدش که کاملا خنک شد داخل ظرف درب بسته نگهداری کنید.

ترکیبات ادویه مخصوص قیمه نثار

4 قاشق غذا خوری

پودر گل سرخ

1 قاشق غذا خوری

پودر دارچین 

1 قاشق غذا خوری

زیره سیاه

1 قاشق غذا خوری

پودر زنجبیل

20 عدد

هل سبز

2 عدد

میخک 

نصف یک عدد

جوز هندی

 

طرز تهیه قیمه نثار شاهانه مرحله به مرحله

1. ابتدا گوشت رو شسته و خشک کنید و به صورت تکه های کوچک اصطلاحا قیمه ای خرد کنید و سپس خلال پسته و بادام رو درون گلاب خیس کنید.

 

2. پیاز را به صورت نازک  خلال کرده و درون ظرفی سرخ کنید تا طلایی شود.

3. بعد از اینکه پیاز سبک و طلایی شد گوشت رو اضافه کنید و خوب با پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند سپس رب گوجه رو به گوشت اضافه کرده وتفت دهید.

4.ادویه قیمه نثار رو به گوشت اضافه کرده و باز هم تفت دهید .گوشت رو با حرارت کم تفت دهید تا ترد و آبدار باقی بمونه.آب رو به ترکیب گوشت و رب اضافه کرده تا با حرارت ملایم خوب جا بیفتد و غلیظ شود.

5. تو این فاصله برنج بشویید و در آب جوش بپزید و آبکش کنید و بعد با زعفران دم کرده به میزان دلخواه دم کنید.

6. تو این مرحله زرشک های شسته شده رو با 50 گرم کره و یک قاشق غذا خوری شکر ، خلال بادام، خلال پسته وخلال پوست پرتقال تفت دهید سپس زعفران آب کرده رو به مواد اضافه کنید تا وقتی که آب تمام مواد کشیده شود  از روی حرارت بر میداریم.

7. وقتی که برنج دم کشید آن را داخل دیس ریخته و وسط برنج گوشت قیمه نثار بریزید و به طور دلخواه با برنجی که کنار گذاشته بودید و با خلال بادام ، پسته ، پوست پرتقال و زرشک تفت داده شده این قیمه نثار قزوینی شاهانه رو مجلسی تزیین کنید ونوش جان بفرمایید.

نکات مهم در تهیه قیمه نثار قزوین

  • در مرحله ی دم کردن برنج ،میتونید مخلوط گوشت قیمه نثار رو لابه لای برنج بریزید و دم کنید.

  • قیمه نثار رو می تونید با سبزی خوردن میل کنید.

  • برای گرفتن تلخی پوست پرتقال ،آن ها را در آبجوش بریزید چند دقیقه جوش بخورد و سپس با آب سرد بشویید تا تلخیش گرفته شود.

اگر دوست دارید آشپزی های ما را دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی