|

گیاهان زیبا ولی سمی تر از مار؛ 9 گیاه خطرناک آپارتمانی برای کودکان و حیوانات!

توی این مطلب قراره گیاهان آپارتمانی زیبا و در عین حال خطرناک را بشناسید پس با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد
1

شمانیوز- قرار دادن چند گلدان با گیاهان سبز در آپارتمان علاوه بر ایجاد زیبایی، می‌تواند فضای دنج و صمیمی‌تری در خانه ایجاد کند. شما می‌توانید در این گلدان‌ها گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و یا سبزی‌های معطر بکارید. مثلا نگهداری گیاه آلوئه‌ورا آسان است و علاوه بر شکل زیبایی که دارد، می‌توانید از ژل تسکین‌دهنده‌ی آن هم استفاده کنید. با وجود تمام این مزایا، تعدادی گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک هم وجود دارد که می‌تواند مشکلات برای سلامتی ایجاد کند اگر این گیاهان توسط سالمندان درگیر با آلزایمر، کودکان یا حیوانات خانگی له شده یا بلعیده شوند می‌تواند آن‌ها را مسموم کرده و مشکلات گوارشی ایجاد کنند.

به دلیل حساسیت این موضوع و جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقاتی، تصمیم گرفتیم امروز به معرفی 9 گیاه آپارتمانی سمی برای کودکان و حیوانات خانگی بپردازیم. سمی بودن این9 گیاه به این معنا نیست که نمی‌توانید از آن‌ها در آپارتمانتان نگهداری کنید. با رعایت بعضی از نکات و رعایت موارد ایمنی می‌توانید از زیبایی این گیاهان بهره ببرید و در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید.

1

گیاه فیلودندرون

فیلودندرون یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمان به خصوص در نزد ایرانی‌هاست. فیلودندرون به خاطر شکل زیبا و برگ‌های چشم‌نواز در اشکال مختلف بسیار محبوب است و اتفاقا یکی از خطرناک‌ترین گیاهان آپارتمانی است. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه علاوه بر ظاهر زیبا و فریبنده، نگهداری آسان آن است که به راحتی در هر فضایی سرسبز و زنده می‌ماند. اما فیلودندرون حاوی کریستال اگزالات کلسیم است که برای انسان و حیوان بسیار خطرناک و سمی است و به همین دلیل باید از دسترس کودکان و حیوانات خانگی آن را دور نگه داشت. این گیاه به نظر می‌رسد برای گربه‌ها بسیار سمی‌تر و خطرناک‌تر باشد و تشنج، اسپاسم، درد و تورم از جمله عوارض گزارش شده این گیاه برای حیوانات خانگی است. در مورد کودکان واکنش‌های درماتیت، تورم دهان و دستگاه گوارش و در موارد نادر در اثر خوردن برگ گیاه حتی متاسفانه فوت هم گزارش شده است.

3

گیاه اسپاتی فیلوم

این گیاه آپارتمانی زیبا اگر چه نام گونه Lily را یدک می‌کشد اما در واقع ربطی به این خانواده ندارد و یک سوسن واقعی نیست. این گیاه همیشه سبز بومی آمریکای جنوبی که برگ‌هایی براق با شکوفه‌های سفید منحصر به فرد دارد برای خانه‌های کم نور مقاوم‌ترین و بهترین انتخاب محسوب می‌شود و یک تصفیه کننده عالی برای هوای آلوده شهری است. اما مشکل اینجاست که یکی از خطرناک‌ترین گیاهان آپارتمانی برای کودکان و حیوانات خانگی هم هست و مثل گونه فیله دندرون و پوتوس مواردی از بیماری و مرگ در انسان و حیوان خانگی در اثر خوردن برگ‌های آن گزارش شده است.از جمله عوارض اسپاتی فیلوم برای کودکان سوزش و تورم لب‌ها، دهان و زبان و دشواری در صحبت کردن و بلعیدن، استفراغ و اسهال است. برای حیوانات خانگی مواردی چون سوزش دهان، بزاق بیش از حد، اسهال، کم آبی بدن، کم شدن اشتها، استفراغ، مسمومیت و نارسایی کلیه گزارش شده است.

4

گیاه دیفن باخیا

 دیفن باخیا محبوب‌ترین گیاه آپارتمانی در ایران است و از حق هم نگذریم بسیار زیباست. این گیاه زیبا از خانواده فیلودندرون حاوی بلورهای سمی اگزالات است و علائم مسمومیت با آن در انسان و حیوانات خانگی مشترک است. درد شدید در دهان، ترشح بزاق، احساس سوزش، تورم و بی‌حسی گلو از جمله عوارض مسمومیت با دیفن باخیا محسوب می‌شوند.

5

گیاه خرزهره

گیاه زینتی بومی مناطق مدیترانه علیرغم ظاهر آرام و بی‌آزارش بسیار سمی است. خرزهره برخلاف نامش که ممکن است شما را یاد علف‌های هرز بیندازد یک گیاه درختچه‌ای و تزیینی است. برگ‌های سبز پررنگ سرنیزه‌ای شکل دارد و گل‌های صورتی، قرمز و یا سفید آن در تابستان ظاهر می‌شوند. بد نیست بدانید حتی خوردن یک برگ از این گیاه توسط کودک می‌تواند برای او کشنده باشد. حتی مصرف عسلی که زنبورها از این گیاه درست می‌کنند هم ممکن است سبب مسمومیت در بزرگسالان شود و برای کودکان ابدا توصیه نمی‌شود این در حالی است که استنشاق دود و بخار ناشی از سوختن شاخ و برگ خرزهره، خوردن گوشتی که با استفاده از ترکه‌های این گیاه به جای سیخ کباب شده است، خوردن سوپی که با ترکه‌های خرزهره به هم زده شده است و یا خوردن حشراتی که قبلاً از خرزهره تغذیه کرده‌اند از جمله موارد مسمومیت و مرگ با این گیاه محسوب می‌شوند. در سایر موارد سرگیجه، لرزش و آریتمی قلبی در انسان و استفراغ، آریتمی قلبی و احساس سرمای شدید در حیوانات خانگی گزارش شده است.

6

گیاه کالادیوم یا فیل گوش

کالادیوم یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سمی و آسیب زا است. کالادیوم یا فیل گوش جزء گیاهان بومی آمریکای جنوبی و کشور برزیل با شاخه‌های بلند است. ترکیب رنگی این گیاه بی‌نظیر و بسیار زیبا و متنوع است و برای نگهداری به نور کمی نیاز دارد و همین مسئله راز نگهداری این گیاه آپارتمانی در بسیار از خانه‌ها است. با این‌ همه تمام قسمت‌های این گیاه زیبا برای انسان به خصوص کودکان و حیوانات خانگی سمی است. علائم مسمومیت با کالادیوم در کودکان و افراد بزرگسال شامل سوزش دردناک و تورم دهان، زبان، لب‌ها و گلو، اشکال در تنفس، صحبت کردن و بلعیدن، مسدود کردن راه‌های تنفس که ممکن است منجر به مرگ هم بشود. برای حیوانات خانگی مواردی مثل  حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، لرزش سر، توهم زدن و مشکلات تنفسی در اثر مسمومیت با کالادیوم رخ داده است.

7

گیاه زبان مادرشوهر یا سانسوریا

سانسوریا یا «زبان مادر شوهر» هم یکی دیگر از محبوب‌ترین و مرسوم‌ترین گیاهان آپارتمانی در منازل ایرانی است که به تصفیه کننده هوا هم مشهور است. این گیاه گلدار و مقاوم و همیشه سبز در شرایط مختلف و به ویژه در برابر انواع بیماری های گیاهی مقاومت خوبی داشته و از آنجا که برای نگهداری در خانه گیاه بسیار مناسبی است، از گیاهان زینتی خانگی محبوب است. غربی‌ها به انرژی مثبت سانسوریا اعتقاد دارند و به آن لقب «گیاه خوشبختی» را داده‌اند. علاوه بر این سانسوریا یک عامل تصفیه هوای طبیعی است اما به خاطر خطراتی که برای کودکان و حیوانات خانگی دارد بهتر است حتی‌الامکان در دسترس و در مکان‌هایی مثل اتاق خواب نباشد. با این‌همه سانسوریا از جمله گیاهان آپارتمانی سمی و آسیب‌ زا است. سطح سمی بودن این گیاه برای انسان کم است و علائم کوتاه مدت مانند درد دهان، بزاقی و در برخی افراد تهوع ایجاد می کند. در موارد نادر، می تواند واکنش پوستی هم ایجاد کند و در صورت خوردن برگ گیاه اثرات سمی آن ظاهر می‌شوند. در مورد حیوانات خانگی این مسمومیت می‌تواند سبب بزاق بیش از حد، درد، تهوع، استفراغ و اسهال شود.

8

گیاه پیچک

این گیاه زیبا وقتی به دیوارهای سنگی یا آجری بچسبد و روی آن‌ها رشد کند فرشی به رنگ سبز همراه با شادابی و خنکی ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در خانه از پیچک نگهداری کنید باید آن را در یک گلدان آویز قرار دهید تا ظاهری عاشقانه داشته باشد. از پیچک در تزئین دسته‌ها یا تاج‌های گل استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند بوی پخش شده از مدفوع را از بین ببرد پس گزینه‌ی مناسبی برای قرار گرفتن در خانه‌هایی است که حیوانات خانگی در آن‌ها زندگی می‌کنند. پیچک می‌تواند باعث ایجاد تحریکات شدید پوستی شود. همچنین خوردن آن باعث ایجاد سوزش در دهان و گلو، انسداد گلو، تشنج، تب و بثورات جلدی می‌شود. هرچه میزان گیاه خورده شده بیشتر باشد، شدت عوارض آن هم بیشتر می‌شود.

گل-پیچک

گیاه تیلاندیسا

این گیاه زیبا از جمله گیاهانی است که در منزل به راحتی قابل نگهداری است. ولی در برگ های آن موادی وجود دارد که می‌تواند بر اثر جویده شدن توسط حیوانات خانگی آن ها را مسموم کرده و گاهی باعث مرگ آن ها شود. این گیاه فضایی روشن با نور غیر مستقیم نیاز داشته و به صورت هفتگی باید آبیاری شود. تیلاندسیا برای رشد به خاک احتیاج ندارد. این گیاه زیبا نهایتا ۳۰ سانتی متر قد می کشد و برگ های علف شکل آن ممکن است برای حیوانات خانگی جذاب بوده و آن ها را بجوند.

10

گیاه منسترا یا برگ انجیری

گیاه مونسترا را به دلیل داشتن برگ های سبز چرمی و سوراخ دار و میوه های خوش طعمش پرورش می دهند. این گیاه زیبا در ایران به برگ انجیری معروف است. گیاه آپارتمانی مونسترا رشد سریعی دارد و گیاهی مقاوم محسوب می شود. میوه خوشمزه و پرخاصیت مونسترا پس از ۱ سال می رسد. میوه ها فلس دار و ظاهری شبیه به خیار دارند. طعم و عطر میوه رسیده شبیه به کیوی، آناناس و موز است. اما این گیاه بسیار سمی و خطرناک است. خوردن برگ های گیاه موجب تورم زبان، خارش گلو و لثه ها می شود. همچنین خوردن میوه نارس آن به دلیل داشتن اگزالات کلسیم بالا موجب ناراحتی شدید معده، سرگیجه، تهوع، خارش گلو، تورم زبان و سوزش اطراف لب هاخواهد شد.این گیاه آپارتمانی سمی مونسترا می تواند خطراتی را برای کودکان و حیوانات خانگی به همراه داشته باشد.

11

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی