|

تحلیل جالب "میدل ایست مانیتور" از صبر ایرانی ها در عرصه سیاست خارجی

«سیاست خارجی ایرانی ها و صبرشان در این حوزه شباهت زیادی به میل کردن پسته از سوی آن ها دارد!»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ نشریه میدل ایست مانیتور در گزارشی می نویسد: «در فوریه سال 2021 میلادی، روزنامه کویتی الحدث در مصاحبه با حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر اسبق قطر و معمار سیاست خارجی این دولتِ عرب حاشیه خلیج فارس، به مطالب جالبی در رابطه با ایران اشاره داشت. نخست وزیر اسبق قطر از صبر و شکیبایی ایرانی ها در مسائل خارجی تمجید و ستایش کرد و آن را به شیوه پسته خوردنِ آنها تشبیه کرد.

به گزارش شایانیوز؛ وی گفت: زمانی که ما با ایرانی ها جلسه داریم، آن ها میهمان نوازی بسیاری خوبی انجام می‌دهند و برای میهمانان خود پسته و انواع میوه ها را می آورند. ما حسب عادت چند پسته را بر می داریم و خیلی زود آن ها را شکسته و می خوریم. با این حال، ایرانی ها یک پسته را بر می دارند و به آن با دقت نگاه می‌کنند و به آرامی آن را باز کرده و سپس میل می کنند. این رویکرد ایرانی ها را می توان در رویه ها و رفتارهای سیاسیشان نیز مشاهده کرد.

ایران در دو هفته اخیر و در بحبوحه تنش ها با رژیم اسرائیل توانسته معادلات و شرایط تازه ای را برقرار کند. معادلاتی که همه  همه می توانند آغاز‌گر فصل جدیدی در قالب مسائل و موضوعات مهم و محوری در صحنه معادلات سیاسی و امنیتی منطقه خاورمیانه باشند. اقدامات اخیر ایران در سطح منطقه و در چهارجوب تقابل با صهیونیست ها می توانند خطوط قرمز و هنجارهای تازه ای را در سطح منطقه غرب آسیا برقرار کنند. به طور خاص، به نظر می رسد که اقدامات اخیر ایران منجر به معکوس شدن روندی شوند که در قالب آن ها در سال های گذشته شاهد بوده ایم پایگاه های نظامی خارجی ایران در منطقه توسط اسرائیل، آمریکا و دیگر قدرت های غربی هدف قرار می گرفتند و ایران در برابر این رویه صبر راهبردی پیشه کرده بود.

با این همه، آنجه واضح است این نکته می باشد که تهران حقیقتا توانست چالش های جدی و عدیده ای را برای اسرائیل ایجاد کند. از این رو، هر اقدامی تقابلی بیشتر اسرائیل علیه ایران نیز در ادامه راه با واکنش های سنجیده تهران مواجه خواهد شد. همان رویکردی که ایرانی ها در میل کردن پسته رعایت می کنند و از شکیبایی قابل‌توجه و البته رویه ها و رفتارهای سنجیده آن ها حکایت دارد.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی