|

هر نفر چه تعداد نان می تواند بخرد؟ فقط 4 نان؟

هیچ ابلاغیه‌ای از طرف اتحادیه برای ایجاد محدودیت در خرید بیش از ۴ عدد نان با یک کارت بانکی وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

طرح دولت برای هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور در یک سال اخیر سبب جلوگیری از حجم عظیم تخلفات در فروش آرد شده و صرفه‌جویی بی‌سابقه‌ای برای کشور به دست آورده است. در همین زمینه، برخی نانوایی‌های متخلف که با اجرای این طرح، جلوی آردفروشی آنها گرفته شده با ترفندهایی تلاش دارند ضمن ناراضی‌سازی مردم، طرح هوشمندسازی آرد و نان را ناکام جلوه دهند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ایسنا؛ در روزهای اخیر برخی نانوایی‌ها مدعی شده‌اند که براساس ابلاغیه اتحادیه نانوایان خرید نان بیش از چهار عدد با یک کارت بانکی برای شهروندان ممنوع است و باید از دو کارت بانکی استفاده کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع در پی بازار سیاه آرد و نان که باعث سودجویی برخی شده بود، اتفاق افتاده است؛ به‌طوری که طی ماه‌های گذشته برخی افراد با سوءاستفاده از قیمت پایین نان در کشور، نان مصرفی سبد خانوار را به نان خشک تبدیل کرده و آن را با چند برابر قیمت به دامداری‌ها می‌فروشند و سود قابل‌توجهی به دست می‌آورند.

اتحادیه نانوایان نیز در برخی استان‌ها اقدام به اعمال محدودیت کرد و باعث شده مردم برای قوت مصرفی روزانه خود یا بارها به نانوایی‌ها مراجعه کنند و یا اینکه دو کارت بانکی به همراه داشته باشند که این موضوع مردم را به دردسر انداخته است.

پیگیری‌ها از نانوایی‌ها نشان می‌دهد که برخی نانوایان بر این باورند که استفاده از کارت‌های بانکی متعدد، باعث می‌شود سهمیه آرد بیشتری بتوانند دریافت کنند که این موضوع نیز توسط دستگاه‌های نظارتی می‌تواند قابل پیگیری باشد.

با متخلفین برخورد خواهیم کرد

درهمین خصوص مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» در این خصوص گفت: هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان اعمال نشده است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود با هر کارت بانکی فقط می‌توان 4 عدد نان خریداری کرد، کذب است و بدون شک با نانوایی‌های متخلف نیز برخورد خواهد شد، ضمن اینکه با انتشاردهندگان این شایعات جهت تشویش اذهان عمومی نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار نمود: دستورالعمل فروش نان توسط اتحادیه‌های نانوایان وضع نشده است و اینکه این اتحادیه در این امر سکوت کرده به معنای تأیید این امر نیست.

امراللهی تصریح کرد: بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که توسط نهادها و مجموعه‌های دولتی هیچ محدودیتی برای خرید نان ابلاغ نشده و بازرسان وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر تخلف نانوایان در این زمینه هستند.

وی در پایان گفت: بدون شک با استناد به قانون با هر واحد صنفی که با نصب پلاکارد یا بنر به این امر مبادرت ورزد و موجب تشویش اذهان عمومی شود، برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

هیچ محدودیتی در خرید نان وجود ندارد

همچنین محمد جلال مجری طرح هوشمندسازی یارانه آرد و ‌نان در وزارت اقتصاد نیز با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تعداد خرید نان وجودد ندارد، گفت: روال خرید نان به صورت قبل بوده و این موضوع، تخلف برخی در صنف نانوایی است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اقدام برخی نانوایی‌ها در درج اطلاعیه مبنی بر محدودیت خرید بیشتر از ۴ عدد نان را تخلف اعلام کرد.

در همین زمینه، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد خرید انواع نان سنتی وجود ندارد گفت: اطلاعیه یا ابلاغیه‌ای درباره محدودیت فروش بیشتر از ۴ عدد نان با یک کارت بانکی نداشته‌ایم و ابلاغیه‌ای نیز از دولت دریافت نکرده‌ایم.

فاطمه نظری ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای خرید انواع نان سنتی وجود ندارد و این موضوع توسط اتحادیه ما و هم توسط اتحادیه همکار نان سنتی تکذیب می‌شود و اطلاعیه و ابلاغیه‌ای دراین خصوص به نانوایان نداشته‌ایم.

وی افزود: اتحادیه‌های نان درباره خرید نان ابلاغیه یا اعلامی به اعضای خود نداشته‌اند و ابلاغ یا اعلامیه‌ای نیز از سوی دولت یا اتاق اصناف دریافت نکرده‌ایم.

اجرای طرح نان، مصرف روزانه آرد را کاهش داد

«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد درباره «طرح نان» که در دولت سیزدهم اجرا شد، با تأکید بر ادامه روند فعلی بیان کرد: ما به شکل محسوسی در مصرف آرد خبازی کشور نسبت به سال گذشته شاهد کاهش هستیم؛ این هدررفت‌ها، دورریزها و فرارهایی که از جریان آرد یارانه‌ای که با قیمت پایین بود و صورت می‌گرفت، کاهش پیدا کرده است؛ البته بیشتر از این هم می‌تواند کاهش یابد که نیازمند تصمیمات دیگری است و اگر در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

گفتنی است پیشتر در یکی از نشست‌های خبری سخنگوی اقتصادی دولت درباره موفقیت طرح نان گفته بود: طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان با گذشت ۱۸ ماه از تولدش به بلوغ قابل قبولی رسیده است. این طرح منجربه کاهش شدید هدررفت آرد و بازگشت آن به زنجیره تولید بود. به همین منظور مصرف آرد در کشور امسال نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه به میزان مصرف سال ۱۳۹۸ یعنی ۴ سال پیش رسید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی