|

وقتی قیمت نان به یکباره و یک شبه گران شد+ میزان افزایش قیمت

به شکل ناگهانی اعلام شد نرخ نان در شهرستان مشهد افزایش یافت. افزایشی که در انواع نان، بین 30 تا 40 درصد محاسبه شد.

لینک کوتاه کپی شد

دیروز به شکل ناگهانی اعلام شد نرخ نان در شهرستان مشهد افزایش یافت. افزایشی که در انواع نان، بین 30 تا 40 درصد محاسبه شده و تنها برای نان یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خراسان؛ به گفته رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در گفت‌وگو با ایرنا، قرار است نرخنامه جدید نانوایی‌های آزادپز نیز توسط کارگروه تنظیم بازار استان ابلاغ شود. همه این‌ها در حالی است که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چندین بار افزایش قیمت نان را تکذیب کردند.

نان چقدر گران شد؟

بر اساس نرخ‌های جدید که از صبح دیروز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، نان بربری سنتی نیمه‌یارانه‌ای از 1150 تومان به 1650 تومان رسیده و بربری ماشینی نیمه‌یارانه‌ای نیز از 1150 تومان به 1600 تومان افزایش قیمت داشته است. طبق این جدول، همچنین نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای که پیش از این 2 هزار تومان قیمت داشت، به بهای 2750 تومان فروخته خواهد شد و نان لواش ماشینی نیمه‌یارانه‌ای، از 500 تومان به 600 تومان افزایش قیمت خواهد داشت. بقیه انواع نان از جمله تافتون سنتی، تنوری خراسانی، ماشینی دوار و بربری خراسانی نیز در همه انواع سهمیه‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای به همین نسبت دچار تغییر قیمت شده‌اند. این ارقام، نشان‌دهنده حدود 30 تا 40 درصد افزایش بهای نان در انواع سهمیه یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای است.

معاون فرماندار: بعضی استان‌ها زودتر اجرا کردند

این مسئله را از رضا رمضانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مشهد پیگیری کردیم. او در این باره گفت: «افزایش قیمت خیلی وقت است که در دستور کار قرار دارد و این پیشنهادی بود که استان خراسان رضوی و دیگر استان‌ها دادند. ما مصوبه کارگروه مشهد را داشتیم که در استان تأیید و به تهران ارسال شد. آن جا از بعضی موارد ایراد گرفته شد و بعد از انجام اصلاحات به تصویب رسید. بنابراین در نان‌هایی که در شهرستان مشهد پخت می‌شود، به طور میانگین بین 30 تا 40 درصد افزایش قیمت داریم.» او در پاسخ به پرسشی درباره علت گرانی نان با وجود وعده‌هایی مبنی بر تثبیت قیمت این کالا توضیح داد: «بالاخره مشکلات صنف را هم باید مدنظر قرار دهیم. اجاره‌بهای بالا، دستمزدهای سنگین کارگران، افزایش مالیات و بهای آب، برق، گاز و تلفن مزید بر علت بود که باید تغییری در قیمت نان انجام می‌شد. ما از استان‌هایی هستیم که مقداری دیرتر اقدام کردیم و حتی بعضی استان‌ها زودتر این افزایش را اجرایی کردند.»

امیدواری به مرحله سوم آزادسازی یارانه آرد

رمضانی اظهار کرد: «راه حل مشکل نان، اجرای مرحله سوم آزادسازی یارانه آرد است که یارانه را دولت در اختیار مردم قرار بدهد و مردم نان را به قیمت مصوب دریافت کنند. در این شرایط دیگر فشاری هم روی مردم نخواهد بود. به زودی و با اجرای مرحله سوم، این یارانه سر سفره مردم خواهد نشست و مردم نان را بیش از قیمتی که قبلا داشت، دریافت نخواهند کرد.» او افزود: «در این صورت دیگر از مباحث نشتی آرد، آردفروشی و آرد یارانه‌ای که از جای دیگری سر درمی‌آورد، خبری نخواهد بود. در این شرایط هرقدر که نانوا پخت کند، آرد دریافت می‌کند. الان تخلفاتی وجود دارد. شخص می‌تواند روزانه از 10 نانوایی هرکدام 20 قرص نان بخرد که در مرحله سوم این‌ها حذف می‌شود.» معاون فرماندار مشهد با بیان این که مرحله سوم در سطح ملی اجرا خواهد شد و زمان آن دقیقاً مشخص نیست، تأکید کرد: «مرحله سوم طرح آزادسازی یارانه آرد به مردم، صنف و دولت کمک بسیاری خواهد کرد.»

اتحادیه نانوایی‌ها: پیشنهاد ما 110 درصد افزایش بود

درباره گران شدن نان در شهر مشهد، با احمدرضا کشتگر رئیس اتحادیه نانوایی‌های مشهد صحبت کردیم. او درباره حمایت وعده داده شده از طرف دولت گفت: «دولت یارانه را از طریق دستگاه نانینو می‌دهد که خطا در آن زیاد است. اگر اینترنت قطع شود، کل دستمزد ما روی هواست. در نانوایی خودمان یک هفته است که دستگاه قطع شده و شبی 300-400 هزار تومان متضرر شده‌ایم. نمی‌دانیم در نهایت چه خواهد شد.» او با اشاره به افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها و لزوم گران شدن نان بیان کرد: «از سال 92 تا الان، 57 درصد نرخ نان بیشتر شده است. هزینه زندگی در کشور از 10 سال پیش تا الان چقدر افزایش پیدا کرده است؟ همه‌چیز چندین برابر شده است.»کشتگر در پاسخ به پرسشی درباره نقش این اتحادیه در افزایش قیمت نان اظهار کرد: «ما تحلیل نرخ را ارائه کردیم، اما استانداری و دیگر دوستان آن را قبول نکردند. گفتیم حداقل کمکی به نانوایی‌ها بکنید، چون ممکن است ورشکست شوند. اکثر نانوایی‌های خوب ما در شهر مشهد در حال جمع‌آوری بودند.» رئیس اتحادیه نانوایی‌ها در پایان گفت: «حدود 110 تا 115 درصد افزایش قیمت را در نظر گرفته بودیم، اما دوستان آن را به 40 درصد رساندند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی