|

سیگنال برجامی تازه قیمت طلا و دلار رو کاهشی می کند؟

یکی از دلایل نزولی شدن قیمت دلار از دید برخی از تحلیلگران ناشی از سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی بود.

لینک کوتاه کپی شد

به ادعای برخی از تحلیلگران اقتصادی، بازار سکه در روز چهارشنبه ممکن است از دو جناح مورد حمله کاهشی‌ها قرار بگیرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته میل به فروش در معاملات پشت خطی هرات و تهران تاحدودی زیاد شد. قیمت دلار در دو بازار یاد شده در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش را ثبت کرد.

یکی از دلایل نزولی شدن قیمت دلار از دید برخی از تحلیلگران ناشی از سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی بود.

پولیتیکو به نقل از منابعی از کنگره درباره برجام مدعی شد که پیشرفت‌هایی حاصل شده و از جلسه بایدن با سناتورهای کنگره خبر داد.

این ادعا در حالی بود که رافائل گروسی در تازه‌ترین اظهارات خود گفته شانس احیای برجام در صورت عدم همکاری ایران و آژانس صفر است.

دومین دلیلی که ممکن است در روز چهارشنبه مانع صعود سکه‌بازان به پله‌های بالاتر شود، نرخ طلای جهانی است. قیمت اونس طلا در نیمه اردیبهشت به سقف تاریخی ۲ هزار و ۸۰ دلار رسید اما به تدریج به سمت پله‌های ابتدای کانال ۲ هزار دلار پایین آمد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از آنکه داده‌های اقتصادی آمریکا و اظهارات تند مقامات فدرال رزرو باعث شد کاهش نرخ بهره به تعویق بیفتد، قیمت طلا روز سه‌شنبه به زیر ۲ هزار دلار رسید، در حالی که معامله‌گران چشم‌انداز مذاکرات برای سقف بدهی آمریکا را دنبال می‌کردند، عصر دیروز طلای جهانی در محدوده ۱۹۸۸ دلار به فروش رسید. 

به عقیده برخی از فعالان، از دست رفتن مرز یاد شده به احتمال زیاد به کام سکه‌بازان افزایشی خوش نخواهد آمد و آنها را با چالش روبرو خواهد کرد.

با تمام این اوصاف، قیمت سکه امامی در معاملات پشت خطی دیروز میل به نزول نداشت و سکه‌بازان از مرز ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حمایت کردند.

در شرایط کنونی، با فرض طلای ۱۹۸۸ دلاری، دلار  پشت خطی ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومانی و سکه ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، ارزش واقعی سکه ۲۴ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان بدست آمد. حباب سکه هم در مرز کم‌سابقه‌ای یعنی ۲۹ درصد قرار دارد.

در واقع بازار سکه از لحاظ حباب چندان جذاب نیست و این امر ممکن است باعث شود خریداران سکه ریسک نکنند.

تحلیلگران اقتصادی باور دارند در صورتی که در روز جاری سکه تحت تاثیر دو شوک نزولی طلا و دلار قرار بگیرد، احتمال اینکه مرز حمایتی ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از دست برود وجود خواهد داشت.

به عقیده آنها در صورتی که سکه از محدوده یاد شده عقب‌نشینی کند احتمال برگشت به کانال ۳۰ میلیون تومان و نیمه کانال مذکور محتمل خواهد بود.

با این حال، درصورتی که مرز حمایتی ۳۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حفظ شود احتمال رسیدن آن به مرزهای مقاومتی ۳۱ میلیون و۵۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان و حتی بالای ۳۲ میلیون تومان وجود دارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها