|

درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان جنگ بر سر چیست؟

اگر کسی فکر می‌کند کارگران بازنشسته بی‌خیال افزایش حقوقشان هستند، سخت در اشتباه است.

لینک کوتاه کپی شد

درست است که دولت در اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تعلل دارد اما اگر کسی فکر می‌کند کارگران بازنشسته بی‌خیال افزایش حقوقشان هستند، سخت در اشتباه است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ کافی است تا کوچکترین خبری در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان بشود تا بارها و بارها میان جمعیت ۳٫۶ میلیون نفری، بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی دست به دست شود.

نمونه‌اش بازخوانی مطالباتی بود که در یادداشت کوتاه حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به تازگی منتشر شد.

راستش را بخواهید برای کسانی که ماه‌هاست اخبار مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را دنبال می‌کنند، مطالب مطرح شده در این یادداشت حاوی اطلاعات جدیدی نبود، نویسنده یادداشت در مقام یکی از چهره‌های صنفی تاثیرگذار کارگران بازنشسته یک بار دیگر صحبت‌‌های همیشگی را تکرار کرده بود.

علت این تکرار هم چیزی نیست الا ادامه پشت گوش اندازی‌های دولت در رابطه با الزام قانونی به تصویب مصوبه‌ای جدید در رابطه با نحوه افزایش مستمری بازنشستگان غیر حداقل بگیر در سال ۱۴۰۱٫

با این همه ظاهرا هنوز در داخل دولت قصد و اراده‌ای جدی برای تصحیح این اشتباه وجود ندارد و این در حالی است که از مدتی قبل ادامه این وضعیت می‌تواند متخلفان و مسببان احتمالی را با خطر پیگرد قانونی روبرو کند.

دعوا میان حداقل بگیران و سایر سطوح بگیران

به نظر می‌رسد در وضعیت موجود میان بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح بر سر میزان افزایش حقوق بازنشستگی اختلافی به وجود آمده باشد:

-«ای بابا حقوقا خوبه دیگه مگه میخواییم کجابریم یه بربری ویه کیلو پنیرکافیه دیگه، ایناخوش باشند از ماست».

-« حداقل بگیر محترم شما طبق بخشنامه ۵۷ درصد گرفتی ولی سایر سطوح که می بایست طبق بخشنامه ۳۸ درصد می گرفت ۱۰ درصد گرفت پس شما حق خودت رو گرفتی دیگه چه چیزی مانده که باید با هم بگیریم لطفا انصاف داشته باشید ممنون از همه».

-«آقای صادقی اگر قرار باشد افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد باید به همه حداقل بگیر و غیره نداره ۳۲ سال سابقه کار بیمه پردازی دارم حالا حقوقم ۶ میلیون ۸است حضرت عالی هم با ۲۰ سال سابقه فعلا ۱۵ میلیون تومان حقوق میگیرید پس تکلیف همه باید مشخص شود».

بازهم انتقاد از عملکرد دولت

مانند دفعات پیشین، این بارهم شماری از کاربران و مخاطبان به انتفاد از عملکرد دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان پرداختند.

-«دولت در مورد مطالبات همه بازنشستگان بی مهری می‌کند».

-«دولت باید به قانون احترام بگذارد.تا الگوی قانون مداری باشد. مشکل بسیار ساده است قابل حل است فقط دولت بدهی خودش را به بازنشستگان پرداخت تا تامین اجتماعی هم قادر به اجرای قانون باشد.و اینکه تامین اجتماعی با توجه به امکاناتش عمل کند یعنی پاسخ مغایر با منطق بدهکار نسبت به طلبکار».

-« انجام ‌نخواهد ‌شد ‌‌چهار ‌نفر ‌قسم ‌خورده‌‌اند ‌که‌ پایه‌ پولی ‌نگهدارند ‌و تورم ‌کنترل‌ کنند ‌یارانه ‌باز‌نشستگان ‌و کم‌کردن ‌حقوق ‌بازنشستگان ‌به‌قول‌معاون ‌اول ‌کمک ‌شایانی ‌به ‌اقتصاد ‌بیمار ‌می‌کند ‌پس ‌ما ‌در ‌این ‌گفتاردرمانی‌ها ‌وعده‌سر وعده‌ تا‌ پایان‌ سال ‌نگه ‌می‌دارند ‌خیالتون ‌راحت».

-«جناب صادقی همان روزی ک گفتید سرپرست گفتم خودم‌خبر را اعلام می کنم براتان نوشتم ازاین اقاخبر درنمی‌آید».

یک کلام، فقط  اجرای قانون

گروهی دیگر از مخاطبان نیز به مانند همیشه بر الزام دولت به تبعیت از قانون تاکید کردند و خواستار اجرای مصوبه شورای عالی کار شدند.

-«خواسته بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی: افزایش ۳۸%به اضافه ۵۱۵۱۶۶ تومان و افزایش مزایای جانبی ۶۵۰ هزارتومان متناسب سازی سال ۱۴۰۰ و سال جاری ۱۴۰۱ باید انجام شود. مطابق تصویب شورای عالی کار می‌باشد».

-«واقعا دیگه تحمل ما با این تورم روز افزا به لب رسیده امروز ۱۵ مرداد قرار بوده افزایش حقوق را اعلام نماید ما همچنان چشم به رسانه ملی داریم در ضمن این موضوع فراموش نمی‌کنیم پنح ماه از سال می‌گذرد».

-«می‌شه مگه بعداز۵ ماه هنوزبازنشستگان بلا تکلیف باشند دولت سیزدهم ازدولت روحانی شدیدأ گله داشت که وضعیت معیشتی ما کارگران خیلی اسفناک هست،حالا چی شده که حق قانونی ماراتصویب نمی‌کند؟چی شد؟».

-«مر قانون ( ۹۶ و ماده ۱۱۱) مصوبه شورای عالی کار اجرا شود. فقط ۳۸درصد+۵۱۵».

-«امیدواریم که دوستان در کانون بازنشستگان موفق شوند وتا تحقق خواسته قانونی وبحق بازنشستگان محکم ایستادگی کنند. امیر مومنان میفرماید حق دادی نیست حق راباید گرفت. موفق باشید».

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها