|

سوار ماشین زمان بشوید؛ ماشین دودی یک غول آهنی بی شاخ و دم اما مهربان بود!

این وسیله نقلیه جالب و جدید که روی خود عبارت perse یا همان پارس را داشت، اولین مدل از گروه ماشین دودی ها بود که پایش به زمین ایران باز شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ورود هرچیز برای اولین بار در بطن جامعه با شگفتی همراه است. ماشین دودی هم وقتی پا به میادین گذاشت، دود از سر مردمی که برای اولین بار چشمشان به چنین شیء غریبه ای افتاده بود بلند کرد!

اما احداث اولین خط راه آهن، اتفاق مهمی در آن روزهای تهران به حساب می آمد. سال 1261 هجری شمسی بود که موسیو فابیوس بواتال فرانسوی، امتیاز راه اندازی خط آهن تهران تا شاه عبدالعظیم را از دستان ناصرالدین شاه دریافت کرد والبته چندی بعد، آن را به شرکت بلژیکی آتلیرز د توبیز واگذار نمود. اما از آنجایی که خط آهن سراسری با منافع روسیه و انگلیس در تضاد بود، به همان مورد شاه عبدالعظیم ختم شد و پس از چندی نیز جای خود را به واگن اسبی داد!

اولین ماشین دودی ایران!

این وسیله نقلیه ی جالب و جدید که روی خود عبارت perse یا همان پارس را داشت، اولین مدل از گروه ماشین دودی ها بود که پایش به سرزمین ایران باز شد. شیء تاریخی که با کد N662 نامگذاری شده بود و اکنون نیز برای همیشه در محوطه مترو شهر ری جا خوش کرده است!

4ف4ثف

ماشین دودی و بازار نه چندان پر رونقش

وقتی اولین خط ماشین دودی راه افتاد، مردم برای تماشای این اسب آهنین که از گلوگاه خود بخاری غلیظ بیرون می داد، از اقصی نقاط تهران جمع شدند اما کسی برای سواری گرفتن از آن داوطلب نمی شد! مهندس بلژیکی وقتی متوجه عمق فاجعه شد، نزد شاه قاجار رفت تا موضوع را با او در میان بگذارد. ناصرالدین شاه هم در پی چاره جویی برآمد و همان ابتدای کار دستور داد تا عده ای از مشهورترین افراد، سرداران و سپهسالارانش در حالت ایستاده، مسلح و البته در معیت شخص شاه سوار ماشین دودی بشوند و به زیارت شاه عبدالعظیم بروند بلکه ترس مردم اندکی ریزش کند! صد البته که چاره هم کرد. این اتفاق همانا و سرازیر شدن مردم به سمت ماشین دودی برای سواری گرفتن همانا! 

اکنون شما نیز سوار ماشین زمان شایانیوز شوید تا با گذر از کنار این رویداد تاریخی، دل به دل مردم وحشت زده از این غول بی شاخ و دم بدهیم و با تماشای عبور و مرور پر دود اسب آهنین، شگفت زده شویم!

قصقص

مردمی که در ایستگاه ماشین دودی رفت و آمد می کنند

ضقض

زنان منتظر در ایستگاه برای سوار شدن به ماشین دودی!

صقصق

ماشین دودی از نمای نزدیک واقعا برای مردم آن دوران ترسناک بود!

صثفصث

مردم در حال ورود به ایستگاه ماشین دودی

شبشسب

ماشین دودی از نمایی دیگر

سیبسیب

آرم پارس را روی این گوشه از ماشین دودی می بینید؟!

سیبسقغ

احتمالا این دو پدر و دختر هستند و می خواهند برای سوار شدن به ماشین دودی مجوز ورود بخرند!

سیبثص

پیر و جوان، کوچک و بزرگ، کم کم به ماشین دودی عادت کردند

سشیش

غولی که از گلوگاهش دودی غلیظ بیرون می داد!

سبشب

ماشین دودی از نمایی دیگر

ثقث

به نظر می رسد اینها رجال باشند!

ثصصثق

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی