|

آیا سال 2024 سالِ طلاست؟

«برخی تحلیلگران بر این باورند که سال 2024 را بایستی سالِ طلا و سرمایه گذاری در آن دانست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ سال هاست که این سوال که بهترین سرمایه گذاری اقتصادی چیست؟ ذهن بسیاری از افکار عمومی را به خود جلب کرده و البته که تحلیلگران و صاحب نظران مختلف اقتصادی و بازارهای مالی نیز تحلیل و تفسیرهای مختلفی را با محوریت این سوال ارائه کرده و مطرح می کنند. این پرسش در کشورمان نیز یکی از سوال هایی بوده که به ویژه در سال های گذشته و همزمان با تشدید فشارهای اقتصادی جهان غرب به ایران، بیش از پیش برجسته سازی شده و تحلیل و تفسیرهای مختلفی با محوریت آن ارائه می شود.

به گزارش شایانیوز؛ در این رابطه، تحلیلگران مختلف دیدگاه های متنوعی را در مورد اینکه سرمایه گذاری در چه بازاری می تواند حامل منافع قابل توجه و گسترده ای برای آن ها باشد، مطرح می کنند. در این میان، بسیاری بر این باروند که طلا به معنای واقعی کلمه می تواند یک سرمایه گذاری خوب و مطلوب برای طیف های قابل توجهی از افراد باشد. زیرا طلا هم از روند تورم جاری در کشورمان اثرپذیری دارد و هم نرخ ارز بر آن موثر است و هم از انس جهانی تاثیر می گیرد و هم روند تنش و درگیریهای بین المللی بیشترین اثرگذاری را برای قیمت طلا دارد.

در این چهارچوب، بسیاری از تحلیلگران جدای از اینکه سرمایه گذاری در طلا را توصیه می کنند در عین حال به طور خاص بر این باورند که سال 2024 را بایستی سال سرمایه گذاری بیش از پیش در طلا دانست. در این زمینه به طور ویژه 2 استدلال مهم و محوری نیز مطرح می شود.

قیمت طلا

اولا، در شرایط کنونی و البته در آینده هیچ چشم انداز روشنی دال بر تضعیف روند تنش و درگیریهای بین المللی در خاورمیانه، شرق آسیا و یا قاره آفریقا و دیگر مناطق جهان پیش چشم نیست. در این بحبوحه، برخی آبراه های مهم بین المللی نظیر دریای سرخ و تنگه باب المندب نیز به دلیل تنش های قطب های مختلف قدرت، ناامن شده‌اند و این مساله اثرگذاری کلی خود را بر قیمت جهانی طلا خواهد گذاشت.

البته که سیاست های مهار تورم به ویژه در اقتصادهای غربی نیز تاکنون راه به جایی نبرده است و پیش بینی می‌شود که این مساله اثرگذاری نهایی خود را بر قیمت انس جهانی داشته باشد و موجب افزایش آن شود.

دوم اینکه پیش بینی می شود که به احتمال زیاد دونالد ترامپ پیروز انتخابات سال 2024 آمریکا باشد و بار دیگر به کاخ سفید بازگردد. سناریویی که در صورت تحقق موجی از جنگ های ارزی و تنش و درگیریهای اقتصادی در سطح بین المللی را سبب خواهد شد و آن نیز در نهایت بر  افزایش قیمت انس جهانی طلا و بالا رفتن قیمت آن اثرگذاری مستقیم دارد.

البته که این ها صرفا دو محرک اثرگذار بر قیمت طلا هستند و مولفه هایی دیگر نیز نظیر سیاست بانک های مرکزی کشورهای مختلف جهان و به ویژه قدرت های غربی هم در این رابطه از قدرت اثرگذاری برخوردارند. از این رو، بیراه نیست اگر سال 2024 را سال سرمایه گذاری در طلا و سالِ طلا بدانیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها