|

دلار بخریم یا طلا؟ ماشین بخریم یا خونه؟

«در این گزارش به دو سوال مهم اقتصادی که ذهن بسیاری از مردم کشورمان را به خود مشغول کرده، پاسخ داده می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نوسانات اقتصادی در سال های اخیر، به یک واقعیت اقتصادِ ایران تبدیل شده‌اند. از این رو، مردم کشورمان به نحوی فعال به دنبال راه هایی هستند که به هر نحو ممکن ارزش سرمایه و دارایی های خود را حفظ کنند و از کاهش ارزش پولی ملی و یا نوسانات قیمت ارز متضرر نشوند. حال در این فضا، آن ها با سیل قابل توجهی از علامت سوال ها در کنش و رفتارهای اقتصادی خود رو به رو هستند.

در واقع، برای هر حرکت اقتصادی خود، با توجه به محدودیت منابعشان، سعی در گرفتنِ بهترین تصمیمات و کسب بیشترین سود دارند. در این فضا، به طور خاص دو سوال مهم، ذهن بسیاری از مردم کشورمان را در حوزه رفتار اقتصادیشان به خود مشغول کرده است. آن دو سوال این است: دلار بخریم یا طلا؟ و همچنین: ماشین بخریم یا خانه؟ در ادامه به دو سوال مذکور پاسخ داده می شود.

بین دلار و طلا، خرید طلا بهتر است. دلیل این مساله نیز این است که طلا از چندین منبع تغذیه می شود این در حالی است که قیمت دلار در کشورمان یکچنین وضعیتی ندارد. طلا از انس جهانی، نوسانات قیمت ارز در ایران و البته جریان کلی تورم در کشورمان، اثرپذیری مستقیم دارد.

این در حالی است که اگرچه روند دلار نیز در سال های اخیر صعودی بوده با این حال، باید توجه داشته باشیم که دلار تا حد زیادی به معیشت مردم در کشورمان مرتبط است و همین مساله سبب شده تا دولت در ایران، به نحوی جدی در بازار ارز مداخله کند و مانع از افزایش بی رویه و شوکه کننده قیمتِ آن شود. به بیان ساده تر، دولت نرخ ارز را سرکوب می کند این در حالی است که در مورد بازار طلا یکچنین قاعده ای برقرار نیست. البته که بازدهی بازار طلا نیز به نسبت دلار در سال های اخیر به مراتب بیشتر بوده است.

بین ماشین و خانه نیز انتخاب بهتر و اقتصادی‌تر، خانه است. دلیل این موضوع نیز روشن است: از طریق خانه و درآمدهایی که به واسطه داشتنِ آن حاصل می شود، می توان خودرو خرید با این حال، این معادله در قالبی معکوس چندان صدق نمی کند. در عین حال، نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری در بخش مسکن در ایران یکی از امن ترین سرمایه گذاری ها است. در سال های گذشته شاهد بودیم که مسکن کمترین ریزش قیمتی را در برهه های زمانی که بازار شیب نزولی دارد تجربه کرده اما خودرو، با ریزش های سنگینی مواجه شده است.

در عین حال، نباید فراموش کنیم که خودرو هزینه های جانبی زیادی دارد و البته که جزو دارایی های امن به حساب نمی آید. زیرا مثلا یک تصادف می تواند بخش قابل توجهی از سرمایه شما که در خودرو متجلی شده را بر باد دهد. اما این معادله در مورد خانه برقرار نیست. البته که اقتصاد های کلاسیک نظیر "آدام اسمیت" نیز از دیرباز بر این مساله تاکید داشته اند که میان ماشین و خانه، اولویت با خرید خانه است. استدلال آن ها نیز شبیه به همان چیزی بوده که در این گزارش به آن اشاره شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی