|

خونه بخریم یا نخریم؟ مساله این است!

«در بحبوحه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری برخی این سوال را مطرح می کنند که آیا خرید ملک در وضعیت کنونی می تواند ایده خوبی باشد یا خیر ؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در بحبوحه اوج گیری رقابت های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، مسائل اقتصادی و دغدغه‌های مهم مطرح در این حوزه، یکی از نکات مهم در قالب رقابت های انتخاباتی بوده است. در این راستا، برخی از افکار عمومی و البته کارشناسان معطوف به این پرسش بوده اند که وضعیت بازارهای مختلف پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید چگونه خواهد بود؟ به طور خاص در مورد بازار مسکن، آیا خرید خانه در وضعیت کنونی اقدامی مناسب است یا خیر، باید دست نگه داشت و منتظر روی کار آمدن دولت جدید و سیاست های آن ماند؟ به بیان ساده تر، برخی این سوال را مطرح می کنند که بهتر است در شرایط کنوین خانه بخرند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که حداقل مرور تجربیات تاریخی در اقتصاد کشورمان نشان داده که خریدار برنده است!

به بیان ساده تر، افرادی که اقدام به خرید در بازار های مختلف به ویژه مسکن می کنند، کمتر پیش آمده که متحمل ضرر شوند. بازار مسکن هم که بازاری است که چسبندگی قیمت ها در آن زیاد است و سال‌هاست که نشان داده سرمایه گذاری در آن ایده ای سودآور و مفید برای افراد است. معادله ای که به ویژه با توجه به افزایش قابل توجه نرخ اجاره بها در کشورمان ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. با این همه، باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران با برخی چالش ها و موانع رو به رو است که رفع آن ها در کوتاه مدت چندان محتمل نیست و همین مساله سبب می شود که همچنان شاهد تداوم روندهای صعودی در بازارهای مختلف کشورمان باشیم. در این میان، تنها حضور برخی دولت ها در قدرت می تواند تا حدی از سرعت افزایش قیمت ها و تورم بکاهد و الا اصلِ ماجرا را تغییر نمی دهد.

قدرت خرید مسکن

به بیان ساده تر، اگر تورم را یک خودروی در حال حرکت تصور کنیم، در بهترین سناریو، حضور یک دولت کارآمد در قدرت می تواند سرعت این خودرو را از 100 کیلومتر به 40 کیلومتر برساند با این حال، این خودرو متوقف نمی شود. از این رو، در وضعیتی که همچنان تحریم های خارجی علیه ایران برقرار هستند و در عین حال در حوزه داخلی نیز شاهد برخی سوءمدیریت ها و نواقص ساختاری در چهارچوب حکمرانی اقتصادی ایران هستیم، روند تورم ادامه دار خواهد بود. درست به همین دلیل است که گفته می شود خریدار در بازار ایران برنده است.

بر اساس این منطق، خرید ملک در شرایط کنونی می تواند ایده خوبی باشد و افراد هر زمان سرمایه ای دارند می‌توانند آن را در بازارهایی نظیر مسکن که جزو بازارهای پایه و البته منطقی در کشورمان است سرمایه گذاری کنند. مساله ای که البته مورد اشاره بسیاری از ناظران و تحلیلگران نیز بوده و هست و بازار مسکن را به یک بازار جذاب برای افکار عمومی در کشورمان تبدیل کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها