|

آیا خرید و فروش اینترنتی طلا مالیات دارد؟

در این مقاله درباره مالیات طلا با شما صحبت می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا در خرید طلا به صورت آنلاین هم لازم است مالیات بپردازیم

لینک کوتاه کپی شد

مالیات یکی از مهم‌ترین فرایند‌های مالی است که اگر آن را به خوبی نشناسیم ممکن است متضرر شویم؛ یعنی یا آن را در هنگام خرید یک کالا در نظر نگیریم یا با فراموش کردن آن جریمه شویم. پس بسیار مهم است که با انواع مالیات به خوبی آشنا باشیم. در این مقاله درباره مالیات طلا با شما صحبت می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا در خرید طلا به صورت آنلاین و اینترنتی هم لازم است مالیات بپردازیم یا خیر. با ما همراه باشید.

انواع مالیات طلا

بهتر است پیش از اینکه وارد بحث مالیات طلا در خرید اینترنتی شویم، ابتدا با انواع مالیاتی که ممکن است به یک قطعه طلا تعلق بگیرد آشنا شوید:

  • مالیات بر عایدی طلا: دارای نرخ ۰ تا ۴۰ درصد، این مالیات روی «سرمایه» اعمال می‌شود، هرچند هنوز قانون آن در ایران اجرا نشده است.
  • مالیات بر ارزش افزوده: با نرخ ۹ درصد، که در خرید طلای ساخته شده که یک کالای فراوری شده محسوب می‌شود، خریدار باید آن را بپردازد.
  • مالیات عملکرد طلا فروشان: ۱۵ تا ۲۵ درصد، این مالیات روی سود خالص طلا فروشان اعمال می‌شود و تنها طلا فروشان ملزم به پرداخت آن هستند.

طبق این دسته‌بندی متوجه می‌شویم که مالیات عملکرد در خرید طلا توسط افراد عادی محسوب نمی‌شود. از آنجایی که هنوز قانون مالیات بر عایدی طلا اجرایی نشده است، در حال حاضر تنها مالیاتی که توسط خریداران طلای خرد باید پرداخت شود مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات در خرید اینترنتی طلای آب شده

طلای آب شده که یکی از مهم‌ترین کالا‌ها برای ساخت طلای زینتی است در بازار هم به عنوان کالایی پر ارزش خرید و فروش می‌شود. برای خرید طلای آب شده به صورت اینترنتی هیچ گونه مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات عملکردی وجود ندارد. با این حال از سال ۱۴۰۲ قانون مالیات بر عایدی سرمایه برای طلایی که به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌شد مطرح شد. با این حال هنوز این قانون اجرایی نشده است و مالیات بر عایدی سرمایه نیز روی طلای آب شده محاسبه نمی‌شود.

مالیات در خرید اینترنتی طلای زینتی

امروزه یکی از راه‌های خرید طلای زینتی، استفاده از سایت‌های اینترنتی است. در این حالت در نهایت پس از انتخاب و خرید شما فاکتوری دریافت می‌کنید که در آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی قید می‌شود. این نرخ صرفاً به اجرت ساخت و سود طلا تعلق می‌گیرد و اصل طلا معاف از مالیات است. یعنی اگر خرید طلای زینتی را به صورت آنلاین انجام دهید، مثل خرید حضوری و فیزیکی، لازم است مالیات بپردازید.

مالیات در خرید اینترنتی سکه طلا

یکی دیگر از انواع طلا که ممکن است آن را به صورت اینترنتی خریداری کنید، سکه‌ها هستند. تنوع سکه‌ها در بازار ایران بسیار بالا است و خرید هر یک از آن‌ها جزئیات خاصی دارند. اما در خرید سکه به صورت آنلاین، چه از فروشگاه‌های اختصاصی سکه و چه از فروشگاه‌هایی مثل دیجی‌ کالا هیچ مالیاتی برای خریدار محاسبه نمی‌شود.

مالیات طلا در خرید اینترنتی شمش

شمش‌های طلا که در وزن‌های مختلف از ۰.۵ گرم تا ۱ کیلوگرمی در بازار وجود دارند هم از مالیات معاف هستند. در واقع فرقی ندارد که این شمش‌ها را به صورت اینترنتی خریداری کنید یا آن را در بورس یا فروشگاه‌های حضوری خریداری کنید، در هر سه حالت بر روی خرید اینترنتی شمش طلا مالیاتی محاسبه نمی‌شود.

جمع‌بندی

در این نوشته ابتدا انواع مالیات طلا را به شما توضیح دادیم و سپس به سراغ بررسی مالیات خرید اینترنتی طلا رفتیم. همان طور که دیدید طلای آب شده، شمش و سکه از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؛ اما در خرید طلای زینتی به صورت اینترنتی شما باید ۹ درصد از سود طلا فروش را به عنوان مالیات پرداخت کنید. در نهایت هم بررسی کردیم که مطابق قانون، هنوز مالیات بر عایدی سرمایه برای خرید اینترنتی انواع طلا اجرایی نشده است و چیزی به عنوان این مالیات در خرید اینترنتی وجود ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها