|

چرا ترامپ حذف شدنی نیست؟

«در گزارش حاضر به این پرسش پرداخته می شود که چرا ترامپ علی رغم جنجال های فراوانِ مطرح شده علیه وی از صحنه سیاسی آمریکا حذف نمی شود؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بیراه نیست اگر بگوییم ترامپ و ترامپیسم پدیده هایی هستند که به این زودی ها آثار و قدرت اثرگذاری آن ها از عرصه معادلات سیاسی آمریکا حذف نخواهد شد. رویدادهای بسیاری رخ داده اند که شاید اگر علیه هر سیاستمدار دیگری در یک کشور دیگر از جهان اتفاق می افتادند، حیات سیاسی او را نابود کرده و برای همیشه نامش را بایگانی می کردند با این حال، در مورد دونالد ترامپ این قاعده کاملا معکوس است.

قریب به 300 مورد پرونده قضایی و اتهام علیه او مطرح شده و می شود و او نخستین رئیس جمهور در کل تاریخ آمریکا است که تحت پیگرد کیفری قرار گرفته با این حال، همچنان سرپا است و حتی بسیاری معتقدند که شانس بازگشت او به کاخ سفید در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به شدت بالاست. موضوعی که در نظرسنجی های مختلف در آمریکا نیز انعکاس یافته و بسیاری از همین حالا معتقدند که باید ترامپ را رئیس جمهور آتی آمریکا دانست.

با این همه باید به پرسش اصلی این گزارش برگشت که چرا ترامپ با انبوهی از نقطه ضعف های شخصی، پروندهای قضایی که علیه او مطرح است و البته اقدامات منتقدان و دشمنان سیاسی اش، حذف شدنی نیست؟ به نظر می‌رسد در پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته ضروری است.

اولا، ترامپ توانسته برخلاف بسیاری از سیاستمداران در جهان، یک برَند سیاسی را برای خود ایجاد کند. برندی که در نوع خود توانسته در آمریکا و متناسب با شرایط سیاسی و اجتماعی این کشور جریان ساز باشد. ضعف و ناتوانی همتایان وی در حزب جمهوری خواه و حتی حزب دموکرات، از ترامپ یک شخصیت برجسته و جنجالی ساخته که بسیاری از افکار عمومی در آمریکا، آمال و آرزوهای خود را در وی و جاه طلبی هایش تصور می کنند.

آمریکای کنونی به زعم بسیاری از تحلیلگران، هژمونی جهانی اش را در حال افول می بیند با این حال، ترامپ در مقام شخصیتی ظاهر شده که مدعی است می تواند این هژمونی را احیا کند و به قول خودش بار دیگر عظمت و شکوه را به آمریکا بازگرداند. همین مساله برای طیف های زیادی درآمریکا بسیار جذاب است.

دوم اینکه ترامپ به خوبی توانسته رگ خواب نسل های جوان در آمریکا که معروف به نسل Z هستند، به دست بگیرد. نسل هایی برونگرا و عاشق جنجال، که بیش از آنکه به فردی آرام نظیر بایدن گرایش داشته باشند، ترامپ را نسخه برتر خود جهت تصدی کرسی ریاست جمهوری آمریکا می بینند.

در این چهارچوب، ترامپ توانسته برای آن ها نوعی کیش شخصیت ایجاد کند و همین مساله ترامپ و ترامپیسم را به یک آهن ربا تبدیل کرده که این نسل  را به خود جذب می کند. معادله ای که حداقل تا به امروز، کارآمدی خود را به خوبی نشان داده است و ترامپ را به یک استثنا در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا تبدیل کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی