|

مهمترین ضربه "وعده صادق" به نتانیاهو چه بود؟

«عملیات وعده صادق ایران علیه اراضی اشغالی، تا حد زیادی لقب ادعایی نتانیاهو برای خود در فلسطین اشغالی را خدشه دار کرده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مدت زمان زیادی از اجرای عملیات وعده صادق و سرازیر شدن بیش از 180 پهپاد، 35 موشک کروز و بیش از 110 موشک بالستیک از سوی کشورمان به سمت اراضی اشغالی نمی گذرد. رویدادی که هنوز در صدر پوشش رسانه ای و تحلیلی جریان های سیاسی و رسانه ای منطقه ای و بین المللی است و بسیاری بر این باورند که این عملیات در نوع خود می تواند تغییر دهنده بسیاری از معادلات راهبردی در منطقه غرب آسیا و البته کلیت منطقه خاورمیانه باشد.

ایران در جریان عملیات مذکور، مراکز راهبردی اطلاعاتی و نظامی اسرائیل نظیر پایگاه های هوایی رامون و نواتیم و البته ایستگاه جاسوسی صهیونیست ها در بلندی های جولان را هدف قرار داد. البته که صهیونیست ها در رابطه با خسارات و تلفات خود با محوریت حمله اخیر ایران نهایت سیاست سانسور و تحریف واقعیت ها را در پیش گرفته اند. با این همه بر کسی پوشیده نیست که عملیات وعده صادق ایران یک ضربه راهبردی و کاری به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده است.

دلیل این مساله را نیز بایستی در برَند سیاسی که نتانیاهو در طی چندین سال متمادی حضور خود در قدرت در اراضی اشغالی ایجاد کرده جستجو کرد. نتانیاهو همواره خود را با لقب آقای امنیت به ساکنان فلسطین اشغالی معرفی کرده و به نوعی به آن ها این پیام را داده که تا زمانی که وی در قدرت باشد، آن ها هم می توانند احساس امنیت کنند. با این حال، در ماه اکتبر سال گذشته میلادی، عملیات طوفان الاقصی اولین ضربه را به این برند سازی نتانیاهو از خودش وارد کرد و اکنون نیز ایران با عملیات وعده صادق خود، چالش های تازه و جدی را پیش روی نتانیاهو و کلیت رژیم اشغالگر قدس قرار داده است.

از این منظر، صهیونیست ها که تاکنون صرفا به دلیل دغدغه های گسترده و جدی امنیتی خود به نتانیاهو اقبال داشتند و زمینه را برای انتخاب مجدد او به عنوان نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به مدت چند دوره متوالی فراهم می کردند، حال با واقعیت های تازه ای رو به رو شده اند و به نظر می رسد که بایستی تا حد زیادی حیات سیاسی نتانیاهو را تمام شده دانست.

در این چهارچوب، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تکاپوهای اخیر نتانیاهو برای ارائه یک پاسخ و واکنش به عملیات وعده صادق ایران نیز در این راستا است که وی سعی دارد تا حدی، آبروی از دست رفته خود را احیا کند. گزاره ای که آن هم یک ضربه بزرگتر را به نتانیاهو تداعی خواهد کرد زیرا هم ایران، ضربه ای مهلک تر را به اسرائیل وارد خواهد نمود و در عین حال، برای صهیونیست ها این نکته بیش از پیش آشکار می شود که نتانیاهو معادلات سیاسی و امنیت اراضی اشغالی را به یک بازیچه برای خود تبدیل کرده و توجهی به ساکنان فلسطین اشغالی و امنیت آن ها ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی