|

پارادوکس عجیب نتانیاهو!

«در گزارش حاضر به موقعیت بحرانی نتانیاهو در بحبوحه عقب نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی از نوار غزه عقب نشینی کرده و تنها یک تیپ آن موسوم به تیپ "ناحال" در این منطقه باقی مانده است. وظیفه این تیپ نیز ممانعت از بازگشت فلسطینی ها به خانه های خود در شمال نوار غزه است. در این میان، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد نیات احتمالی نتانیاهو و دولتش از عقب کشیدن ارتششان از نوار غزه مطرح می شود.

مقام های ارشد اسرائیلی می گویند که تل آویو به دنبال احیای ارتش و آماده سازی آن برای انجام حملات بیشتر به طور خاص به شهر راهبردی رفح در جنوب نوار غزه است با این حال، برخی این مساله را مطرح می کنند که نتانیاهو به نوعی با این اقدام خود یک پالس روشن را به آتش بس در قالب جنگ غزه داده و سعی دارد به توافقی در این رابطه با حماس برسد. موضوعی که تا حد زیادی ناشی از تشدید فشارهای داخلی و بین المللی به وی است. در کنار این ها، عده ای نیز معتقدند که ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال حمله به لبنان است. اقدامی که می تواند یک جنگ گسترده منطقه‌ای را به همراه داشته باشد.

با این حال، در صورت حرکت به سمت هر دو سناریو، چه گسترش و ادامه جنگ و چه دستیابی به توافق آتش‌بس، نتانیاهو با موضوعی بسیار دشوار و متناقض رو به رو است.

در این چهارچوب، اگر نتانیاهو بخواهد به یک توافق آتش بس با حماس دست یابد، این مساله موجب سقوط سیاسی خود و دولتش خواهد شد. کما اینکه ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی صهیونیست ها به صراحت گفته که اقدام نتانیاهو در این رابطه موجب خواهد شد تا راست افراطیِ متحد وی در ائتلافی که دولتش بر آن استوار شده، چهارچوبِ ائتلاف را ترک کند و موجب فروپاشی دولت نتانیاهو و سقوط سیاسی او شود. البته که دیگر افراد و چهره های برجسته جریان راست افراطی اراضی اشغالی نیز هشدارهای مشابهی را به نتانیاهو داده اند و سعی داشته اند او را از حرکت به سمت این سناریو بازدارند.

در سوی دیگر، اگر نتانیاهو بخواهد به رفح یا لبنان حمله کند، این مساله انفجاری از اعتراضات داخلی و بین المللی را علیه وی و دولتش بر می انگیزد. در این رابطه به تازگی شاهد بوده ایم که دولت بایدن نیز هشدارهای صریحی را به نتانیاهو داده و تاکید کرده که اگر او بخواهد به مواضع واشنگتن بی اعتنایی پیشه کند، این مساله قطعا بر نوع رویکرد دولت آمریکا بر اسرائیل و نخست وزیرِ آن نیز اثرگذاری منفی خواهد داشت و تبعات وخیمی را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

از این رو، نتانیاهو در شرایط کنونی، در وضعیتی مبهم و برزخ گونه گرفتار شده که انجام هر اقدامی، می تواند تبعات نه چندان روشنی را برای وی به همراه داشته باشد. معادله ای که عملا او را در نوعی کُمای سیاسی قرار داده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی