|

چرا ارتش اسرائیل از غزه عقب‌نشینی کرد؟

«در گزارش حاضر، به واکاوی ابعاد مختلف اقدام اخیر ارتش اسرائیل در عقب نشینی از نوار غزه پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ به تازگی ارتش اسرائیل در اقدامی معنادار، تیپ های مختلف نظامی خود را از نوار غزه خارج کرده است. در این راستا، بر اساس آنچه رسانه های اسرائیلی گفته اند، فقط یک تیپ رزمی یعنی تیپِ "ناحال" ارتش اسرائیل در نوار غزه باقی مانده و مانع از بازگشت فلسطینی ها به خانه هایشان در شمال نوار غزه می شود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شده که در نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه، حماس دیگر یک سازمان نظامی موثر در این منطقه نیست.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، برخی بر این باورند که سطح فشارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی به رژیم اسرائیل در نتیجه حملات آن به نوار غزه به نقطه ای رسیده که گزینه ای جز عقب نشینی از منطقه مذکور را پیش روی صهیونیست ها قرار نداده است. با این همه، در رابطه با پشت پرده عقب نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه، به ططور خاص2 تئوری محوری ارائه می شود.

اول اینکه مطابق با آنچه اخیرا نشریه صهیونیستی هارتض اسرائیل عنوان کرده، ارتش اسرائیل در نتیجه جنگ غزه دچار فرسودگی و خستگی شده و به دنبال احیا خود و انجام حمله ای سراسری به شهر راهبردی رفح در جنوب نوار غزه است. حامیان این ایده بر این باورند که اسرائیل اساسا بدون حمله به شهر رفح، حمله نظامی‌اش به نوار غزه را به مثابه یک اقدام ابتر و ناقص در نظر می گیرد.

اهمیت این مساله را زمانی متوجه می شویم که توجه داشته باشیم صهیونیست ها اعلام کرده اند که هنوز 5 تیپ حماس در شهر رفح فعال هستند. از این رو، ناظران و تحلیلگران مختلف بر این باورند که اسرائیل حتی با علمِ به اینکه حمله آن به رفح با تبعات ویرانگری برای وی همراه است، باز هم دست به این گزینه خواهد زد. از این رو، به دنبال انجام آماده سازیهای لازم برای این اقدام است.

تئوری دوم که در مورد عقب نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه مطرح می شود این است که اسرائیل احتمالا به دنبال حمله سراسری به لبنان است. اسرائیل چدین ماه است که نتوانسته مانع از تداوم حملات حزب الله لبنان به مناطق شمالی فلسطین اشغالی شود. موضوعی که به یک آبروریزی بزرگ برای صهیونیست ها تبدیل شده است.

حال در این فضا، اسرائیل به نوعی از طریق حمله به لبنان و حزب الله که از زمان آغاز جنگ غزه، حمایت های موثری را از ملت و مقاومت فلسطین ارائه کرده اند، سعی دارد تا به نوعی آبروی از دست رفته خود را تا حدی بازیابد. در این میان باید توجه داشت که حمایت از مقاومت فلسطین یک گزینه راهبردی برای حزب الله لبنان است زیرا این جنبش به خوبی می داند که دامنه جاه طلبی و جنایات اسرائیل صرفا به مردم غزه محدود نخواهد ماند و این رژیم به دنبال توسعه دامنه اشغالگری اش در سطح منطقه است.

با این حال، جنگ احتمالی اسرائیل با حزب الله لبنان، به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی، تبعات و ابعاد به مراتب ویرانگرتری در قیاس با جنگ غزه خواهد داشت. موضوعی که خود می تواند بر محاسبات راهبردی مقام های ارشد اسرائیلی اثرگذار باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی