|

افشای یک پدیده عجیب در اسرائیل!

«در گزارش حاضر به افشای یک اتفاق عجیب در صحنه سیاسی اراضی اشغالی پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ به تازگی شاهد عقب نشینی گسترده نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه بوده ایم. در این رابطه، گزارش شده که تنها یک تیپ از ارتش اسرائیل موسوم به تیپِ ناحال در نوار غزه باقی مانده که هدف اصل آن نیز ممانعت از بازگشت فلسطینی های ساکن در شمال نوار غزه به خانه های خود است. مقام های ارشد صهیونیست مدعی شده اند که به دنبال احیا تیپ های مختلف ارتش اسرائیل و رفع خستگی نظامیان و متعاقبا آماده سازی آن ها برای عملیات های بیشتر هستند.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که چندان نباید این تئوری را درست دانست. این طیف ها تاکید می کنند که شدت فشارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی به اسرائیل به دلیل جنایات آن در جنگ غزه به نقطه ای رسیده که صهیونیست ها دیگر نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند و راهی جز عقب نشینی از میدان های جنگ غزه پیش روی خود ندیده اند.  

در این میان، عدم تحقق اهداف تعریف شده برای اسرائیل در جنگ مذکور و تمایل دولت نتانیاهو به حصول توافق آتش بس با حماس و دیگر گروه های فلسطینی نیز نقشی محوری در عقب نشینی نظامی اسرائیل از میدان های جنگ غزه داشته است. با این حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، در وضعیت کنونی با وضعیت بسیار عجیبی رو به رو است. از یک سو، او اگر بخواهد به تداوم جنگ افروزی در غزه و یا توسعه آن به سطح منطقه ای ادامه دهد و فکر کند، باید انتظار برخورد های سخت و سنگینی را از سوی جامعه بین المللی و حتی متحدان غربی رژیم اشغالگر قدس داشته باشد.

به تازگی گزارش های مختلف حاکی از این بوده اند که دولت بایدن به نتانیاهو در مورد عدم رعایت برخی موضوعات در جنگ غزه، هشدارهای صریح و جدی را داده و حتی تهدید کرده که عدم توجه به این هشدارها می توانند بر تصمیمات آتی آمریکا در رابطه با اسرائیل اثرگذار باشند. مقام های فرانسوی و دیگر قدرت های غربی نیز مواضع مشابهی را در پیش گرفته اند و هشدارهای جدی را به تل آویو داده اند.

هشدارهایی که سعی دارند این مساله را به اسرائیل یادآوری کنند که غرب بنا ندارد کل اعتبار و آبروی خود را برای اسرائیل در جنگ غزه هزینه کند. از سوی دیگر، اگر وی بخواهد به سمت آتش بس و توقف جنگ غزه حرکت کند نیز به احتمال زیاد بایستی منتظر فروپاشی دولتش باشد. در این رابطه ایتامار بن گویر از تندروهای حاضر در دولت نتانیاهو که وزیر امنیت داخلی دولت نتانیاهو نیز است هشدار داده که اگر نتانیاهو بخواهد جنگ غزه را خاتمه دهد، باید انتظار فروپاشی ائتلافی را داشته باشد که دولتش بر آن استوار است. به بیان ساده تر، افراطیون راست گرای صهیونیست از دولت نتانیاهو خارج خواهند شد و دولتش را از حد نصاب می اندازند و زمینه را برای برگزاری انتخابات زودرس در اراضی اشغالی فراهم می کنند.

اهمیت این مساله با توجه به سفر اخیر یائیر لاپید رهر جریان اپوزیسیون اسرائیل به آمریکا و اوج گیری درخواست‌های عمومی در اراضی اشغالی مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات زودرس و خروج نتانیاهو از قدرت، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. معادلاتی که همه و همه یک برونداد را به ذهن متبادر می کنند: نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به معنای واقعی کلمه در موقعیتی قرار گرفته که هر اقدامی انجام دهد، در نهایت می تواند به ضررش تمام شود. از این رو، آینده پیش روی وی، در حقیقت انتخاب میان گزینه های بد و بدتر است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی