|

جزئیات تازه از ترور دانشمند محسن فخری زاده؛ دکتر در حال ساخت واکسن کرونا بود؟

دکتر محسن فخری زاده دانشمند هسته ای عصر جمعه 7 آذر توسط گروهی ناشناس مورد سوء قصد و ترور قرار گرفتند و متاسفانه به شهادت رسیدند. جزئیات…

لینک کوتاه کپی شد

شامگاه دیروز بود که به ناگاه خبری در شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی دست به دست شد؛ خبری تلخ که همه آرزو داشتند که شایعه ای بیش نباشد، اما واقعیت داشت. خبر ترور محسن فخری زاده یکی از دانشمندان صنایع هسته‌ای کشورمان. این رسانه‌ها خبر ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و یکی از دانشمندان کشورمان را مخابره کردند.

این دانشمند شهید کشورمان هنگام بازگشت از یکی از شهرهای شمالی کشورمان در آبسرد دماوند مورد حمله تروریستی یک تیم تروریستی قرار گرفته و به شهادت می رسد. خانواده وی که همراه این شهید در خودرو بودند نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند. شهید فخری زاده به علت شدت جراحات وارده پس از انتقال به بیمارستان به شهادت می رسد.

دکتر فخری زاده دانشمند ترور شده ایرانی کیست؟

محسن فخری زاده یکی از دانشمندان دفاعی کشورمان است که بسیاری از رسانه‌های خارجی و ضد انقلاب از او به عنوان پدر صنعت هسته‌ای ایران نام می‌برند. سال‌ها پیش یعنی در ابتدای دهه ۸۰ سندی از او منتشر شده است که با تامین نیاز‌های بخشی از صنایع دفاعی کشورمان موافقت کرده و نامه‌ای را پاراف کرده است.

اطلاعات بسیاری از او در فضای مجازی موجود نیست. اما پایگاه اطلاعاتی ویکی پدیا در معرفی او نوشته است: محسن فخری‌زاده مهابادی اهل مهاباد اصفهان و متولد ۱۳۳۶ در قم و عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده بود.

شهید فخری زاده استاد فیزیک دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع) و دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود که رسانه‌های غربی لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران را به او داده بودند.

جزئیات تازه از ترور دانشمند محسن فخری زاده؛ دکتر در حال ساخت واکسن کرونا بود؟

دکتر فخری زاده شخصیت اصلی برنامه هسته ای ایران بود؟

نشریه دیلی میل نیز در سندی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است فخری‌زاده را به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران معرفی می کند و می گوید اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای توسط این فرد دیده می‌شود. رژیم صهیونیستی گفته است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیدا است که در سال ۲۰۱۸ تواسته از ایران سرقت کند.

نقش اسرائیل و نتانیاهو در ترور دکتر فخری زاده

سال گذشته بنیامین نتانیاهو نیز در یک سخنرانی به نام شهید فخری زاده اشاره کرده بود. وی در این سخنرانی گفته بود: یک بخش کلیدی از این برنامه شامل ایجاد شکل جدیدی از سازمان‌ها می‌شود تا آن‌ها همچنان بتوانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند. این‌ها سخنانی است که در مورد دکتر محسن فخری زاده رئیس طرح آماد گفتم.

نام فخری زاده را به یاد داشته باشید. این دستورالعملی است که او ارائه کرده است. اینجا می‌توانید آن را ببینید. او می‌گوید: "هدف کلی اعلام این موضوع است که طرح آماد تعطیل شده است. او می‌افزاید این که فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فن آوری هسته‌ای انجام خواهد شد و در حقیقت، این دقیقا همان کاری است که ایران انجام می‌دهد. شما متعجب نخواهید شد که این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت. او همان دکتر محسن فخری زاده است و همچنین باید بگوییم که این تصادفی نیست. شمار زیادی از پرسنل سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی زیر نظر او بر روی طرح آماد کار کرده اند. "

صحبت های نتانیاهو درباره دکتر فخری زاده

پروژه‌های مهم شهید فخری زاده چه بوده است؟

دانشمند شهید محسن فخری زاده که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی کشور وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برعهده داشت در حال فعالیت بر روی پروژه های بسیاری بود که به گفته امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منشا خدمات بسیاری برای ملت ایران بود. یکی از کارهای شاخص شهید فخری زاده استفاده از لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی از راه‌هایی غیر از رادار از آثار مهم او بود.

یکی‌دیگر از مهم‌ترین پروژه‌هایی که توسط شهید فخری‌زاده و تیمش به نتیجه رسید، پروژه تولید «اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا» بود که سازمان تحت امرش با نظارت مستقیم این شهید عزیز سرانجام بعد از تلاش‌های فراوان در ابتدای سال جاری موفق به تولید این کیت شدند. این کیت از نظر کیفیت و سطح فناوری به‌کار رفته در سطح استاندارد‌های روز دنیا قرار داشته و هم‌اکنون در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار دارد و در واقع با تلاش‌های شهید فخری‌زاده و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نام کشورمان جزو معدود تولیدکنندگان این کیت‌های پیشرفته ثبت شده است. بعد از تولید این کیت که نیاز‌های کشورمان را مرتفع کرد، امروز این محصول ارزشمند در سبد کالا‌های صادراتی کشورمان نیز قرار دارد.

چگونگی ترور محسن فخری‌زاده

ترور محسن فخری زاده در آبسرد دماوند به وسیله انفجار و شلیک انجام شده است. تروریست‌ها پیش از تیراندازی به سمت خودروی آقای فخری زاده، اقدام به انفجار یک خودروی دیگر کرده اند. گفته می‌شود محسن فخری‌زاده در مسیر بازگشت از شمال کشور بوده است، یک خودرو نیسان جلوی ماشین آنها را می‌گیرد، بلافاصله نیسان پر از مواد منفجره منفجر می‌شود. سپس گروهی دیگر می‌آیند و ماشین را گلوله باران می‌کنند. در جریان این حمله محسن فخری‌زاده با چهار گلوله‌ به شهادت می رسند.

در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آن‌ها هنوز معلوم نیست. گفته می‌شود برخی نزدیکان آقای فخری زاده هم همراه ایشان بوده اند.

ترور محسن فخری زاده

یک شاهد عینی می‌گوید: ۲۰۰ تا ۱۵۰ متر به صحنه انفجار، ماشین منفجر شد. من ایستادم. فکر میکنم خودروی نیسان بود. ایستادم که انفجار تمام شود و از کنارش عبور کنم.

روایت یک شاهد عینی از صحنه ترور دکتر فخری زاده

واکنش مقامات خارجی به ترور دکتر فخری زاده

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با بازنشر چند توییت از جمله توئیت‌های عبری و انگلیسی از یک خبرنگار صهیونیست به ترور شهید فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. در توییت انگلیسی «یوسی ملمن» خبرنگار صهیونیست آمده است که محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است!

جزئیات تازه از ترور دانشمند محسن فخری زاده؛ دکتر در حال ساخت واکسن کرونا بود؟

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از «۳ مقام اطلاعاتی» گزارش داد که رژیم صهیونیستی در پشت ترور محسن فخری‌زاده قرار دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید به درخواست برای اظهار نظر درباره ترور فخری‌زاده خودداری کرده است.

کارل بیلدت، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز درباره شهادت شهید فخری زاده در توئیتر خود نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور هدفمند تلاشی برای جلوگیری از بازگشت تیم بایدن به فرایند دیپلماتیک با ایران و برگشتن به برجام بوده باشد.

جزئیات تازه از ترور دانشمند محسن فخری زاده؛ دکتر در حال ساخت واکسن کرونا بود؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی