|

همه چیز درباره جشن رنگ هولی در هند / فستیوالی برای عشق به پادشاهی که در آتش نسوخت

هولی یه جشن رنگ تو هندوستانه که از زنده ترین و شاد ترین جشنواره هند محسوب میشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-  جشنواره رنگ هندوستان از جشن هایی است که داستان های مختلفی از دلیل برگزاری این جشن از زمان های قدیم ذکر شده است. بر طبق یکی از داستان هایی که در هند رایج است، یکی از پادشاهان هند که بسیار قدرتمند بود مردم عادی را مجبور می کرد تا اورا پرستش کنند اما پسرش همچنان طرفدار سرسخت یکی از خدایان هندو بود به همین دلیل  پادشاه با خواهرش هولیکا، تصمیم به سوزاندن پسرش می گیرند ولی خدای هندو به پسر کمک می کند و بدون آسیب از آتش عبور می کند در حالی که هولیکا که اسم جشنواره از او گرفته شده در آتش می سوزد. در این مطلب از نحوه ی برگزاری این جشن و معنی رنگ ها و منطقی که این جشن برگزار می شود صحبت می کنیم.

4bea0455ad9590944b008f42e6f8c02e

جشن هولی

این فستیوال قرن های زیادی است که در هند برگزار می شود و اشعاری از قرن چهارم در این مراسم خوانده می شود. هولی برای جشن گرفتن بهار بعد از زمستان است و نمادی از پیروزی خوبی بر بدی است. این جشن به دلیل رنگارنگ بودن و فضای سرزنده، به شادترین جشنواره در هند شناخته می شود. این جشن در ماه مارس برگزار می شود. 

b3b258ce6c9550ab2e710c5eb042894e

هولی یک جشن دو روزه است. قبل از جشن هولی اصلی، هولی کوچک برگزار می شود که در آن مردم دور آتش جمع می شوند، آواز می خوانند و می رقصند. این جشن به تعبیر یک شروع دوباره و دوری از انرژی های شیطانی است. هولی اصلی در بسیاری از مناطق هند با روشن کردن آتش های بزرگ به منظور سوزاندن ارواح شیطانی برگزار می شود. در روز این جشن کل خیابان ها رنگی میشوند چرا که مردم پودر های رنگی را روی هم می پاشند. همچنین مردم در این مراسم روی یکدیگر آب می پاشند و معمولا از تفنگ های آبی استفاده می کنند این در حالی است که بادکنک های پر شده از آب با رنگ های مختلف از پشت بام ها پرتاب می شوند. بعد از مراسم دوستان و آشنایان به صرف غذا دور یگدیگر جمع می شوند و توزیع شیرینی هم در این روز معمول است.

a79a59890d4dcb9ba351120c64f543b4

معنای هر رنگ در این مراسم

هر رنگ در این مراسم معنایی دارد. رنگ زرد، رنگ زرد چوبه ادویه ی بومی هند است. رنگ نارنجی، نشان از خورشید و انرژی دارد. قرمز نیز در این جشن نشان از عشق و شور است. آبی نشان دهنده ی مهربانی و حفاظت خدای هندو، کریشنا است. صورتی هم به معنای شکوفه های بهاری و شروعی تازه است و سبز رنگ طبیعت و سرزندگی است.

در گذشته، این پودر های رنگی با استفاده از منشا های طبیعی مانند گلها، ادویه ها، درخت مرجانی و گیاهان شعلع جنگل ساخته می شوند که خواص دارویی نیز دارند و ضرری برای پوست یا دستگاه تنفسی شما ندارند. 

امروزه از رنگ های مصنوعی برای برگزاری این مراسم استفاده می شد که این رنگها برای پوست ها ضرر داشتند و باعث مسمومیت می شدند از این رو دولت هند در تلاش است تا مجدد از رنگ های طبیعی برای ساخت این پودر ها استفاده کند.

d0f5e5065a02c48f0c367cf4a400657e

دلیل محبوبیت این جشن در دنیا

از دلایل محبوبیت این جشن در سراسر جهان می توان به این موضوع اشاره کرد که جمعیت هند زیاد است و امروزه تعداد زیادی از هندی ها در خارج از هند زندگی می کنند که برای این جشن و مراسم های محبوب دیگر که در هندوستان برگزار می شود، گرد هم می آیند. به همین دلیل مردم هند این مراسم را در جای جای دنیا معرفی کرده و باعث محبوبیت هر چه بیشتر این مراسم شدند. به همین منظور برخی استدلال می کنند که برگزاری جشن هولی برای درک فرهنگی هند خوب است. 

جالب است بدانید که هولی در ایالات متحده به وفور برگزار می شود بنابراین اگر نمی توانید برای شرکت در این مراسم به هند بروید چیزی مانع شما نمی شود. این مراسم در هیوستن و نیوجرسی، بوستون و نیویورک نزدیک به تاریخ مراسم اصلی هم برگزار می شود.

8cb9f51641776b96f6c0be8468e46c9b

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها