|

چگونه مثل ملکه مد چشم‌نواز بپوشیم/ با استایل شخصی سالمندان شادتری داشته باشیم

برای اینکه در دوران سالمندی افراد شادتری باشید سبک شخصی خود در پوشش را انتخاب کنید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مادرش بوتیک فشن داشت و خودش تاریخ هنر خوانده بود و چند صباحی دستیاری یک طراح داخلی و همچنین یک تصویرساز معروف را برعهده داشت. ترومن، آیزنهاور، کندی، جانسون، نیکسون، فورد، کارتر، ریگان و کلینتون در دوران ریاست جمهوری خود طراحی داخلی کاخ سفید را به او سپرده بودند.

علاقه‌مند به جمع‌آوری لباس و پارچه از سراسر جهان بود و مدتی بعد از ازدواج،کارخانه‌ پارچه‌بافی‌ با همسرش راه‌اندازی کردند. شیک‌پوشی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و به مد علقه خاصی داشت؛ در همین زمینه نیز بارها مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت و لقب «ملکه مد» یا «مادربزرگ دنیای مد و استایل» را به او دادند.

3

سبک صریح ملکه مد

آیریس آپفل را می‌گویم؛ او که اهل سفر بود و از کودکی شروع به جمع کردن کلکسیونی از عتیقه‌جات جهان کرد. همو که به خاطر سبک پر زرق و برق و صریح‌اش شهرت داشت و دو روز پیش در 102 سالگی درگذشت.

یک موزه سبک زندگی و تاریخ مد در فلوریدا نیز در حال طراحی ساختمانی است تا گالری اختصاصی از لباس‌ها، لوازم جانبی و اثاثیه اپفل را در خود جای دهد.

2

نهایت لذت را از مد و فشن می‌برد

آپفل آخرین نفر از آن مدهای عجیب و غریب قرن بیستم بود که خود را به عنوان اینستالیشن معرفی کردند. او معتقد بود که همه چیز در این دنیا فقط به امانت است، حتی به کلکسیونرها. اما نکته این است که قبل از خداحافظی از آنها نهایت لذت را ببرید.

این ملکه مد به مطالبی که مطرح می‌کرد اعتقاد داشت و پیش از این که این دنیا را ترک کند و بدون توجه به عوامل بازدارنده‌ای همچون سن و سال، بی‌پروا اما چشم‌نواز لباس می‌پوشید و بی‌آنکه بخواهد توجهی به گزاره‌های تکراری نشان دهد، هرچه در سر داشت را عملی می‌کرد.

20240306_092040

بی‌پروا استایل می‌کرد

همین طرز تفکر بود که او را در کهن سالی به یکی از معروف‌ترین و همچنین زیباترین استایلیست‌ها دنیای امروز بدل کرده بود. «چیزی را می‌خرم که خوشحالم کند» جمله‌ای بود که در ذهن این طراح لباس طنین‌انداز بود و سعی می‌کرد از تقلید از مد زن دیگر اجتناب کرده و آزادانه انتخاب کند.

20240306_092051

شاید شما نیز به مد علاقه‌مند باشید و دوست داشته باشید به سبک پوشش شخصی خود برسید اما مسائلی همچون سن، حرف مردم و غیره مانع از تصمیم شما برای وود به این عرصه باشد؛ بد نیست بدانید به صورت کلی مد و فشن تاثیر بسزایی در تغییر خلق و خو و روند زندگی شما دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کردیم.

مد، سن نمی‌شناسد

اغلب گمان می‌کنند مد و استایل مناسب جوانی است و افراد مسن را در بحث‌های پیرامون سبک شخصی به حاشه می‌برند. این دیدگاه در سال‌های اخیر کمی تغییر کرد و افراد با سنین بالاتر نیز پا به عرصه دنیای مد گذاشتند که نمونه آن را پیشتر گفتیم.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که «مد» به هیچ گروه سنی و جنسی خاصی محدود نمی‌شود و از سویی می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی افراد به ویژه کهنسالان بگذارد و  عزت نفس و در کل حالات روحی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

most-stylish-seniors-ari-seth-cohen-advanced-style-6

تزریق شادی به سالمندان با مد

وقتی سن انسان رو به افزایش می‌گذارد با تغییرات فیزیکی و… زیادی همراه است که ممکن است عزت‌نفس آن‌ها را کاهش دهد. مد این قدرت را دارد که حس شادی را به سالمندان تزریق کند و احساسات منفی را کاهش دهد. از این رو  توجه به آن اهمیت پیدا می‌کند.

صرفا پیروی از آنچه به روز است را مد نمی‌گویند بلکه مد در بسیاری موارد شخصیتی به افراد می‌دهد؛ به این دلیل که آن‌ها می‌توانند با استفاده از سبک شخصی خود در پوشش علایق و سلایق خود را به منصه ظهور بگذارند. 

most-stylish-seniors-ari-seth-cohen-advanced-style-19

هویت‌سازی با سبک‌ شخصی

سالمندی مسئله‌ای است که در اکثر مواقع موجبات طردشدگی اجتماعی و از بین رفتن هویت اجتماعی را فراهم می‌کند و این مد است که به سالمندان هویتی تازه می‌بخشد و بستری برای ارتباطات تازه آن‌ها فراهم می‌کند و مشارکت اجتماعی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 همچنین این گروه سنی می‌توانند با ایجاد سبک شخصی خود در پوشش از کلیشه‌هایی چون پیری و… دوری گزینند؛ سلیقه خود را به نمایش بگذارند و از این طریق ابراز وجود کنند. این عوامل به سلامت روانی و عاطفی سالمندان کمک شایانی می‌کند و در خلق و خوی آن‌ها تاثیر دارد.

درواقع توجه به مد معیاری است که نشان می‌دهد افزایش سن از ارزش یا زیبایی سالمندان نمی‌کاهد؛ بلکه عاملی برای بهتر دیده شدن آن‌هاست.

InShot_۲۰۲۴۰۳۰۶_۱۱۴۳۰۷۲۸۶

نوبت شماست که بدرخشید

قدم گذاشتن در عرصه مد و انتخاب استایل شخصی نیازمند قدرت ریسک‌پذیری است؛ اگر گمان می‌کنید پوشیدن لباس‌های مد روز مناسب سن شما نیست بهتر است کمی از این کلیشه‌ها دوری کنید و با دیدی بازتر به این موضوع نگاه کنید؛ تا علاوه بر پوشش چشم‌نواز، نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنید. هویت خود را بازیابی کرده و اعتماد به نفس خود را هم افزایش دهید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی