|

سوار ماشین زمان بشوید؛ آرایشگری شغل سی هزار ساله ای که شبیه جراحی بود

arayeshgari shayanews

این روزها آرایشگرها تنها به مقوله آراستگی می پردازند. اما در زمان های دور حرفه ای به نام آرایشگر جراح نیز وجود داشته است

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- علاقه ی انسان به زیبایی و نظافت از دیرباز وجود داشته و این احتمالا ریشه در میل دائمی او به مقبولیت و تحسین دارد. چراکه  آرایش موها یکی از مهم ترین موارد در ظاهر انسان است که می تواند حتی در چگونگی روابط اجتماعی او نیز تاثیر بگذارد.

شاید تمام این موارد و موضوعات دیگر باعث شده اند حرفه ی آرایشگری از جمله قدیمی ترین مشاغل در دنیا محسوب شود. این قدمت تا جایی است که برخی زمین شناسان ابزار بسیار ساده کوتاهی و اصلاح مو که از سنگ و استخوان تیز ساخته شده بودند را یافته اند که تاریخچه ی آن ها به سی هزار سال قبل از میلاد باز می گردد.

قدیمی ترین آرایشگران تاریخ جهان

در تاریخ اینگونه گفته اند که گویا مصری ها اولین افرادی بودند که ابزار و روش هایی را برای اصلاح مو اختراع کرده و در واقع زمینه ساز تهیه ی ابزار مدرن امروزی در حرفه آرایشگری شدند. 

این روزها آرایشگر ها تنها به مقوله  آراستگی می پردازند. اما جالب است بدانید که در زمان های بسیار دور حرفه ای به نام آرایشگر جراح نیز وجود داشته که در آن علاوه بر پرداخت به ظاهر افراد برخی خدمات پزشکی مانند بخیه زدن را نیز انجام می دادند. حتما با نشان سفید و قرمز راه راه که یک نماد جهانی برای حرفه ی آرایشگری هست آشنایی دارید. این نشان دقیقا متعلق به آرایشگران جراح بوده و به مرور زمان به آرایشگران عادی نیز تعمیم یافته است.

17

امروز سوار ماشین زمان ما بشوید تا با یکدیگر به دل حرفه ی جذاب آرایشگری بزنیم. زمانی که ابزار ریش و قیچی به پیچیدگی این روزها نبودند اما از میل همیشگی انسان در آراستگی سخن ها دارند. در این سفر چشم به موهایی بدوزید که روزگاری با دست هنرمند آرایشگر ها نوزش شده و شکل گرفتند و امروز جز تصویر چیزی از آنها باقی نمانده است.

16

خدمات سازماندهی شده آرایشگری به 1500 سال قبل از میلاد باز می‌ گردد.

15

در یونان باستان مردان ثروتمند معمولاً موهای خود را توسط خدمتکاران خود کوتاه می کردند و مدل می‌دادند 

14

اگرچه تراشیدن و اصلاح مو در مصر باستان رایج بود اما در دیگر کشورها تا حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد رایج و همگانی نشد

13

در طول قرن سیزدهم شرکت آرایشگری لندن تاسیس شد

12

در اواسط قرن پانزدهم پس از سالها عدم توافق شاه هنری هشتم انگلستان قانونی را تصویب کرد که آرایشگران و جراحان را تحت یک صنف و شرکت قرار می‌ داد.

11

آرایشگر و جراح برای بیش از  پانصد سال در یک حرفه شریک بودند

10

در زمان گذشته آرایشگران همچنین برای انجام دیگر خدمات غیرمعمول شناخته می‌ شدند. خدماتی همچون تعمیرکردن چترها، فرکردن مو و این اواخر هم برخی آرایشگرها خدمات بندانداختن را انجام داده ‎اند

9

حرارت دادن مو شامل استفاده از یک شمع مومی روشن یا تجهیزات برقی  برای حرارت دادن انتهای موها بعد از کوتاه‌ کردن می‌ شد

8

خدمات حرارت دادن نیازمند مراقبت بسیار زیادی می‌ بود تا از آسیب به مو یا سوختگی آرایشگر و مشتری جلوگیری شود

6

ناصرالدین شاه در حال اصلاح موهایش

5

آرایشگر هم می‌ بایست اطمینان حاصل کند که خودش چیز قابل اشتعالی به موی خود نزده است

4

حرارت دادن همچنین برای از بین بردن مو در بینی و گوش‌های مشتریان در آرایشگاه‌ استفاده می‌شد

3

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی