|

ترفندهای قد کشیدن برنج / بهت میگم چیکار کنی تا برنج سفید و حجمش دو برابر بشه

چجوری میشه تا برنج توی پخت حسابی قد بکشه، حجمش زیاد بشه و یه پلوی مجلسی داشته باشیم؟ این کار فوت و فن هایی داره که اینجا بهشون می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کارهای خونه پر از جزئیات ریز و درشته که هر کدوم روش های مختلفی برای انجام دادن داره و هرچی بیشتر ترفندهای مربوط به هر کاری رو بدونی، وقت و انرژی کمتری براشون صرف می کنی. مثلا برق انداختن ظروف مسی، ترفندهایی داره که اگر بدونی خیلی کارت رو راه می ندازه. یا مثلا درست کردن شیربرنج شفاف و خوشمزه هم فوت و فن های خودش رو داره و اینکه چکار کنی تا شپشک برنج از بین بره...

آشپزی هم یه دنیای بی نهایت از جزئیات جذابه که تمومی نداره! مامان ها و مامان بزرگ ها استاد نکته های ریز آشپزی هستن و میشه خیلی چیزا ازشون یاد گرفت. مثلا چجوری میشه تا برنج توی پخت حسابی قد بکشه، حجمش زیاد بشه و یه پلوی مجلسی و دانه بلند داشته باشیم؟ این کار فوت و فن هایی داره که توی این مطلب بهشون می پردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

ghadkeshidan-berenj-7

برنج رو حتما خیس کنید

یه نکته خیلی مهم برای قد کشیدن برنج اینه که چند ساعتی خیسش کنیم. از حداقل دو سه ساعت قبل از پخت، برنج رو چند بار بشورید تا آبش شفاف بشه بعد به میزانی که آب روی اون رو بگیره، آب و مقداری نمک بریزید. این کار باعث میشه تا برنج در زمان پخت قد بکشه و حجمش زیاد بشه.

ghadkeshidan-berenj-1

به برنج شوک وارد کنید

یه ترفند خوب دیگه برای قد کشیدن برنج اینه که موقع جوشیدن اون، با آب سرد و یا چند تکه یخ، بهش شوک وارد کنید. چند دقیقه از جوشیدن برنج در آب که گذشت، یکی دو لیوان آب سرد یا چند تکه یخ به قابلمه اضافه کنید و سپس اون رو آبکش کنید.

ghadkeshidan-berenj-5

حجم قابلمه رو در نظر داشته باشید

موضوع مهم دیگه برای اینکه برنج شما قد بکشه و خمیر هم نشه اینه که از قابلمه متناسب با میزان برنج استفاده کنید. اگه از قابلمه کوچیک برای جوشوندن برنج استفاده کنید، فضای کافی برای قد کشیدن برنج نداره و برنج شما خمیر و شفته خواهد شد. پس اگه می خواید برنج شما قد بکشه و حجمش زیاد بشه، حتما اندازه قابلمه رو درست انتخاب کنید.

ghadkeshidan-berenj-3

از آبلیمو استفاده کنید

یک راهکار عالی واسه قد کشیدن و همینطور سفید شدن برنج آبکش اینه که از مقداری آبلیمو در زمان جوشیدن برنج استفاده کنید. به برنج در حال جوشیدن، چند قاشق چایخوری (متناسب با مقدار برنج) آبلیمو اضافه کرده و سپس اون رو آبکش کنید.

ghadkeshidan-berenj-4

به برنج در حال جوش شیر اضافه کنید

استفاده از مقداری شیر سرد هم میتونه باعث قد کشیدن برنج و همینطور سفید شدن برنج بشه. وقتی برنج در حال جوشیدن هست، حدود نصف استکان شیر سرد داخل قابلمه بریزید و بعد اون رو آبکش کنید.

نکات تکمیلی برای قد کشیدن برنج

-حرارت رو جوری تنظیم کنید تا وقتی برنج رو داخل آب جوش ریختید به سرعت دوباره جوش بیاد. طولانی شدن زمان جوشیدن برنج، باعث میشه تا برنج به خوبی قد نکشه.

ghadkeshidan-berenj-2

-وقتی برنج رو آبکش کردید، بلافاصله اون رو دم کنید. رها کردن برنج و سرد شدن اون، مانع قد کشیدن برنج میشه.

-وقتی برنج رو دم می کنید، حداقل تا 20 دقیقه در قابلمه رو باز نکنید. باز کردن در قابلمه، برنج رو سرد میکنه و باعث میشه به خوبی قد نکشه.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها