|

طرز تهیه ماقوت زعفرونی به روش اصیل / طعم عالی و بافت لطیف یه دسر سنتی

توی این مطلب، طرز تهیه یه دسر سنتی اصیل به نام ماقوت زعفرونی رو بهتون آموزش میدیم که خیلی خوشمزه ست و بافت لطیف و خوبی داره.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دسرهای سنتی ایرونی پر از عطر و طعم زعفرون و هل و گلاب هستن؛ شیر برنج، شله زرد، مسقطی، رنگینک و... همگی از قدیمی ترین دسرها و خوراکی های خوشمزه هستن که مادربزرگ ها نسل در نسل اونا رو با عشق آماده می کردن تا وقتی بچه ها و نوه ها به خونه شون میان، از عطر و مزه اونا لذت ببرن!

به هر نقطه ایران که سفر کنی، با خوراکی های خوشمزه زیادی روبرو میشی که شاید اسمشون رو هم نشنیده باشی. و البته خیلی هاشون هم شناخته شده و معروف هستن، مثل ماقوت که یزدی ها اون رو خیلی خوب و عالی درست میکنن. توی این مطلب، طرز تهیه اصیل ماقوت زعفرونی رو بهتون آموزش میدیم. تا پایان همراه ما باشید.

maghoot-1

مواد لازم برای تهیه ماقوت زعفرونی

نشاسته گل ۲ قاشق غذاخوری سرپر

آب سرد ۲ لیوان

شکر ۴ قاشق غذاخوری

گلاب یک چهارم لیوان

پودر هل نصف قاشق چایخوری

زعفرون دم کرده نصف فنجان

خلال بادام درختی به مقدار لازم

*این میزان مواد اولیه برای دو نفر کافیه.

maghoot-5

طرز تهیه ماقوت زعفرونی

مرحله اول

برای درست کردن ماقوت زعفرونی ابتدا، نشاسته گل رو داخل یک قابلمه مناسب ریخته و آب سرد رو کم کم به اون اضافه کنید و مدام هم بزنید تا نشاسته کاملا در آب حل بشه.

مرحله دوم

حالا قابلمه رو روی حرارت متوسط گاز قرار بدید و شکر رو به اون اضافه کنید. با یک قاشق مخلوط نشاسته و شکر رو به آرومی هم بزنید تا مایه قوام بیاد و بوی خامی نشاسته از بین بره. در این مرحله حواستون باشه تا حرارت رو زیاد نکنید چون باعث ته گرفتن نشاسته میشه.

maghoot-4

مرحله سوم

وقتی مخلوط نشاسته و شکر کمی غلیظ شد، زعفرون دم کرده و پودر هل رو به اون اضافه کنید و به آرومی هم بزنید تا زعفرون در تمام ماقوت حل بشه.

مرحله چهارم

بعد از مخلوط کردن زعفرون و پودر هل، نوبت به اضافه کردن خلال بادام میرسه. اون رو هم اضافه کنید و حرارت رو ملایم کنید و به مدت حدود 20 دقیقه مایه رو هم بزنید تا غلیظ و یکدست بشه.

maghoot-2

مرحله پنجم

گلاب رو 5 دقیقه پایانی پخت ماقوت زعفرونی اضافه کنید و به آرومی هم بزنید. سپس ماقوت زعفرونی رو از روی حرارت بردارید و وقتی هنوز داغه داخل ظرف مورد نظرتون بریزید. با پشت قاشق ماقوت رو داخل ظرف صاف کنید و به مدت یک تا دو ساعت داخل یخچال قرار بدید تا ببنده و آماده میل کردن بشه.

مرحله ششم

در نهایت ماقوت زعفرونی رو با خلال بادام، خلال پسته و گل رز خشک تزئین و سرو کنید. نوش جان.

maghoot-6

اگر به آشپزی علاقمند هستید، اینجا رو با کلی دستورهای غذایی، کیک و شیرینی و دسر دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها