|

ترفند تمیز کردن مبلمان با مواد خانگی / شامپو فرش نزنی سیاه بشه دوباره خریدش کمر شکنه

اگر شما هم مشغول خونه تکونی هستن و از تمیز کردن مبلمان غافل، پس حتما به این مطلب سر بزنید تا نحوه تمیز کردن مبلمان رو هم یاد بگیرین، راحت!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- انگاری همه ما کل ماه های سال رو در حال قدم زدن هستیم و اسفند که میرسه میدوییم! آخه میدونید که ما ایرانی ها رسم داریم به مناسبت شروع بهار و عوض شدن سال جشن می گیریم، جشنی به نام عید نوروز. خونه تکونی نظافتی هستش که همه ما دم عیدی انجام میدیم و در واقع یه تمیز کاریه اصولی وقتیه که شما به تمام لوازم و قیمت هایی که دچار کثیفی شدن بپردازید. مثلا مبلمان! ما روزانه به صد روش مختلف با مبلمان در تماس هستیم و ممکنه کثیفش کنیم. روش عصرونه میخوریم، با لباس بیرون روش میشینیم و به علاوه اینکه اصلا به دلیل الیافی که داره بی شک گرد و خاک رو هم به خودش میگیره. همه اینها باعث میشن که ما شستن و تمیز کردن مبلمان رو در لیست کارهای بایدی در خونه تکونی قرار بدیم. اما می پرسید چطور؟ کافیه تا با ادامه مطلب ما همراه باشید تا همه چیز رو بدونید.

ترفند تمیز کردن مبلمان

چرا باید مبل رو تمیز کنیم؟ چرا مبل رو نباید نزدیک آشپزخونه بزاریم؟

ممکنه شما به مبل ها نگاه کنید و لکه ای عمیق و غلیظ نبینید، به همین دلیل از شستن اونها صرف نظر کنید. شاید هم یه جارو برقی برداریم و کار رو با یه جارو در بیارم. در حالی ه مبل ها منبعی از آلودگی ها هستند. وقتی مبل در نزدیکی آشپزخونه چیده شده باشه، هر بار با غذاهای مختلف بو های متفاوت رو مبل ها میشینن! اصولی ترین روش اینه که سالی یک الی دو بار مبلمان رو به شکل عمیق و درست بشوییم. اگر مبلمان رو برای سال جدید تمیز کنیم در واقع خونه ای سالم تر داریم.

گاهی به این فکر می کنیم که ای کاش میشد مبلمان رو هم مثل پرده ها داخل ماشین لباسشویی مینداختیم و تمام، اما خب این کار شدنی نیست و شما باید به فکر یه راه حل چند مرحله ای مناسب باشید.

ترفند تمیز کردن مبلمان

تو مرحله اول خوب جاروبرقی بکش

بی شک جاروبرقی کشیدن مبل خیلی زیاد اهمیت داره، حتی اگر شما به طور دقیق اثر اون رو نبینید باز باه دلیل اینکه گرد و غبار رو از روش پاک کرده و از طرفی هم خیلی از موهای ریز و درشتی که روی مبل ریخته رو میکشه تو خودش و اینجوریاست که آشغال های ریز و درشت رو حسابی تمیز میکنه. اگر کوسن ها قابل برداشت هستن حتما اونها رو بلند کنید و لالوهای مبل رو هم جارو بکشید.

ترفند تمیز کردن مبلمان

مرحله دوم میشه جدا کردن روکش ها

خب خیلی از مبل ها هستند که روکشی جدا شونده دارند. اگر بل شما هم اینگونه هستش پس بهتره که بندازین لباسشویی تا حسابی شسته بشه. یادتون نره که اگه بافت پارچه مبل شما ظریف هستش، پس حتما تو تشت با آب ولرم بخیسانید و سپس با کمی نرم کننده از شر کثیفی ها خلاص بشید. بعد از شستشوی کامل روکش ها رو بزارید خشک بشن و یادتون نره که حتی اگه کمی هم نم داشتن سر جاشون برنگردونید که بوی نا همه جا رو میگیره و به این راحتی ها خشکم نمیشه. تازه عمل قارچ زایی نیز خواهد شد.

ترفند تمیز کردن مبلمان

اگه مبل شما لکه داره اینجوری از بین ببرش

در اینجا که اصلی ترین مرحله هستش بهتره که هر قسمت از مبلمان رو با مواد شوینده مناسب تمیز کنید. اگر شوینده شما شیمیایی هستش بهتره که حتما از سازگاریش با جنس پارچه مبلتون مطمئن بشید. اگر مبل شما خیلی کثیف نیست نمیخواد شوینده بزنید و استفاده از یک بلکه بر کافیه. 

اگر شوینده انتخاب شماست بهتره که اون رو با آب مخلوط کنید و با یه توری سطح مبل رو آغشته ازش کنید. بعد تو همون لحظه با یه پارچه خیس آثار مواد خیس شوینده رو از بین ببرید و در نهایت نیز ایده آل ترین کار اینه که با یه حوله خشک روی تمام قسمت های مورد نظر بکشید. 

ترفند تمیز کردن مبلمان

اگر بخارشو دارید اصلا ازش غافل نشو

اگر بخارشو دارید در این مرحله بهترین کار اینه که بخارشو رو دست به کار کنید و با حرارت ملایم بر روی مبلمان خود بکشید. این کار در واقع تموم ویروس ها و غبار و آلودگی های حساسیت زا رو از بین میبره که خب خیلی خوبه. اگر هم نداشتید نیازی نیست برید بخرید، بلکه میتونید از همسایه قرض کنید یا اصلا اجاره کنید. برخی از قالیشویی های شهر هستن که دستگاه بخارشوی اجاره میدن! به همین سادگی.  

مواد جایگزین به جای مواد شوینده چی خوبه؟

خب یکسری از خانوما هستن که دلشون میخواد اصلا مواد شیمیایی رو وارد خونه نکنن و از طرفی هم ماده ای که بتونه عمیقا لکه ها رو ازبین ببره نیست! که خب باید بگیم کی گفته نیست عزیزم! کافیه تا دو قاشق پودر صابون، یه قاشق جوش شیرین، یه قاشق مرباخوری نمک و یک قاشق مایع ظرفشویی رو با دو لیوان آب ولرم مخلوط کنید و روی شعله گاز قرار بدید. پس از حل شدن کامل اونها، اجازه بدین تا کمی خنک بشن. سپس با یه اسفنج یا اسکاچ شروع به از بین بردن عمیق‌ ترین لک‌ های مبل خونتون واسه یه خونه تکونی عالی کنید.

ترفند تمیز کردن مبلمان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی