|

دلمه کلم برگ با دستور پخت عالی/ اینجوری بپزی خوشمزه ترین دلمه ای که تاحالا خوردی میشه

یکی از انواع دلمه که طعم خاصی داره و خیلی لذیذه دلمه کلم برگه. این دلمه توی نقاط مختلف با شیوه های خاص درست میشه و معمولا مزه ملس خوبی…

لینک کوتاه کپی شد
4

شایانیوز- دلمه ها انواع مختلفی داره و هر کدوم با مزه منحصربه فردشون طرفداران زیادی دارن. دلمه برگ مو، دلمه فلفل، دلمه بادمجون و... یکی از انواع دلمه که طعم و مزه خاص خودش رو داره و اگر خوب درست بشه خیلی لذیذه، دلمه کلم برگه. این دلمه توی نقاط مختلف کشور با شیوه های خاصی درست میشه و معمولا مزه ترش و شیرین خوبی داره. توی این مقاله میخوایم یه طرز تهیه عالی از این دلمه رو باهم یاد بگیریم و درست کنیم. امیدوارم از طعم و مزه‌ش خوشت بیاد و در کنار عزیزانت نوش جانت بشه...

dolmebarg2

مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ

کلم برگ یک عدد

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم

برنج نیم دانه یک پیمانه

لپه نصف پیمانه

پیاز یک عدد

سبزی معطر (ترخون، مرزه، شوید) به میزان دلخواه

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

سرکه ۳/۱ لیوان

شیره انگور یک استکان

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

dolmebarg7

این مقدار مواد لازم برای 4 نفر کافیه. تو میتونی بسته به تعداد نفراتی که میخوای این غذا رو براشون میپزی، این میزان مواد رو کم یا زیاد کنی.

طرز تهیه دلمه کلم برگ

مرحله اول

لپه و برنج باید از حدود دو ساعت قبل شسته و خیسانده بشه. بعد از این مدت لپه رو به مدت 15 دقیقه و برنج رو 5 دقیقه بپز و آبکش کن.

مرحله دوم

قابلمه بزرگی رو آب بریز و بذار جوش بیاد. بعد از جوش اومدن، کلم برگ رو که قبلا ساقه اون رو جدا کردی، داخل آب جوش بذار و زمان بده تا کلم برگ نرم بشه. سپس از قابلمه خارج کن، برگ ها رو جدا کن و بذار خنک بشه.

dolmebarg6

مرحله سوم

پیاز رو نگینی خرد کن و داخل ماهیتابه همراه روغن تقت بده تا طلایی بشه. گوشت چرخ شده رو اضافه کن و هم بزن تا رنگ گوشت تغییر کنه. نمک، فلفل، زردچوبه رو اضافه کن و هم بزن تا عطر ادویه ها دربیاد. بعد از این مرحله رب گوجه رو اضافه کن و به تفت دادن ادامه بده تا مزه خامی رب گرفته بشه.

سپس سبزی های معطر، لپه و برنج پخته رو اضافه کن و بعد از مخلوط کردن شعله رو خاموش کن.

مرحله چهارم

بعد از خنک شدن کلم برگ  و مواد میانی، برگ ها رو پهن کن، ساقه ضخیم وسط برگ ها رو جدا کن. یک قاشق از مواد گوشتی رو روی کلم بذار و اون رو محکم بپیچ تا در حین پخت باز نشه. این کار رو تا تمام شدن مواد گوشتی و کلم برگ ها ادامه بده.

dolmebarg1

قابلمه مناسبی رو انتخاب کن، دلمه ها رو با دقت و حوصله داخل اون بچین به طوری که بین شون فضای خالی نباشه، روی دلمه ها رو یه بشقاب چینی قرار بده.

داخل ظرف دیگه ای سرکه، آب و شیره انگور رو باهم مخلوط کن. قابلمه حاوی دلمه ها رو روی حرارت بذار و مخلوط سرکه و شیره انگور رو داخل اون بریز و با حرارت ملایم بذار جوش بیاد. 15 دقیقه بعد یک قاشق غذاخوری رب گوجه رو با روغن تفت بده و داخل قابلمه بریز. شعله رو کمتر کن و به مدت 30 دقیقه دیگه زمان بده تا دلمه ها بپزه.

dolmebarg3

نکات پخت دلمه کلم برگ

-برای مواد گوشتی این غذا میتونی از ادویه های دیگه ای مثل پودر سیر، پودر تخم گشنیز، آویشن و... هم استفاده کنی.

-اگر طعم شیره انگور رو دوست نداری میتونی از 2 قاشق غذاخوری شکر به جای اون استفاده کنی.

-برای عطر و طعم بهتر دلمه میتونی از کمی زعفران آب کرده هم برای داخل سس دلمه استفاده کنی.

امیدوارم این غذای اصیل و خوشمزه رو درست کنی و از طعم و مزه اون خوشت بیاد. اینجا کلی دستور آشپزی داریم که میتونی ازشون استفاده کنی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی