|

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی / 1 ادویه طلایی برای گرفتن بوی زهم مرغ

امروز طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی را با هم مرور می کنیم. غذایی خوشمزه و جذاب که پای ثابت همه مهمانی ها و مجالس است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در این مطلب قراره با طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی آشنا شوید. این غذای خوشمزه در کنار باقالی پلو، چلو گوشت، قورمه سبزی، خورشت فسنجون، قیمه نثار و ... پای ثابت سفره مهمانی ها و مجالس است. فرقی نداره چه سفره عروسی باشه چه عزا زرشک پلو با مرغ یکی از گزینه های ثابت اون سفره است.

 خوبی زرشک پلو اینِ که اگر تایم کافی نداشته باشید حسابی براتون آبروداری میکنه چرا که مرغ نسبت به گوشت قرمز خیلی سریع تر میپزه پس مواقعی که وقت کافی ندارید با خیال راحت برید سراغ این غذای خوش رنگ و لعاب.

درست کردن زرشک پلو سخت نیست اما نکته زیاد داره. به خاطر همین نکات هست که بعضی زرشک پلو ها خیلی خوشمزه میشه بعضیا هم چندان چنگی به دل نمیزنه. توی این مطلب میخوایم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رو با هم نکات و فوت و فن های خوشمزه تر شدنش بهتون بگیم پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مرغ 8 تکه

قرص استاک مرغ 2 عدد یا استاک مرغ 8 پیمانه

پیاز بزرگ 2 عدد

زردچوبه 2 قاشق مرباخوری پر

نمک 1 قاشق چایخوری

فلفل قرمز 1/2 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی 4 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ حدود 1 پیمانه

آبلیمو تازه 4 قاشق غذاخوری

هویج بزرگ ۲ عدد

ساقه کرفس 4 عدد

ساقه جعفری یک دسته کوچک

رزماری 4 عدد

برگ بو 4 عدد

گلاب 4 قاشق غذاخوری

زرشک 2 پیمانه

شکر 4 قاشق غذاخوری

خلال پسته 100 گرم

خلال بادام 100 گرم

کره 100 گرم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

من برای 8 نفر درست کردم بنابراین مواد اولیه براساس این تعداد بود. حالا شما ببینید چند نفر هستید مواد اولیه رو براساس تعداد تون تنظیم کنید. در ادامه با من همراه باشید تا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی با همه نکاتش رو بهتون بگم.

اولین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، یخ زدایی مرغ

اصولی ترین روش برای یخ زدایی مرغ اینِ که بسته های مرغ رو داخل ظرف حاوی آب و یخ قرار دهید. در این روش نیم ساعتِ یخ مرغ باز میشه. برای یخ زدایی به هیچ وجه مرغ یا گوشت رو داخل آب گرم قرار ندید.

دومین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، ساییدن و دم کردن زعفران

برای ساییدن زعفران از هاون یا زعفران ساب استفاده نکنید؛ چرا که تو هاون و زعفران ساب همیشه یه مقدار از زعفران میچسبه به دیواره ها و هدر میره. خدا رو خوش نمی یاد زعفران به این گرونی حیف و میل بشه.

برای ساییدن زعفران بسته زعفران را مقابل خودتون قرار دهید و با پشت قاشق به طرف خودتون بکشید این کار را تا جایی ادامه دهید که زعفران کاملا پودر بشه. مواظب باشید اگر با تیزی قاشق روی بسته بکشید ممکنِ پاره بشه قطعا اون موقع به من فحش میدید. من برای پودر کردن زعفران بهش قند یا شکر هم نمی زنم چون به نظرم باعث کدر شدنش میشه.

من زعفران رو با آب جوش دم نمیکنم بلکه به جاش از یخ استفاده میکنیم. برای ۱ قاشق چایخوری زعفران پودر شده باید از 4 تکه یخ استفاده کنید. ابتدا یخ را داخل لیوان بگذارید سپس زعفران رو روی یخ ها بریزید کمی صبر کنید تا رنگ پس دهد. اندازه یخ ها همانی است که در یخ ساز فریزر های خانگی وجود دارد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

سومین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، مزه دار کردن مرغ

اگر وقت دارید حتما مرغ ها رو مزه دار کنید؛ چرا که مزه دار کردن مرغ طعم فوق العاده ای بهش میده. کسایی که دوست دارند طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رو به صورت حرفه ای یاد بگیرند از اینجا به بعد رو با دقت بیشتری بخونن چرا که داریم به قسمت های هیجان انگیزش می رسیم.

مرغ ها رو داخل یک ظرف مناسب بریزید و بهش نمک + فلفل سیاه + فلفل قرمز + روغن مایع یا روغن زیتون + پیاز + ساقه کرفس + هویج + زردچوبه + 2 قاشق غذاخوری زعفران + ساقه جعفری + برگ بو + 2 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه + رزماری اضافه کنید خوب با دست ورز بدید تا مواد به خرد مرغ برن سپس حداقل به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.

ترتیب اضافه کردن مواد مرینیت به این صورتِ که ابتدا باید زعفران + فلفل + زردچوبه + نمک را اضافه کنید خوب ورز دهید سپس پیاز های خلالی خرد شده را اضافه کنید. اگر اول پیاز را بریزید بعد زعفران را، زعفران به جای اینکه به خرد مرغ بره به خرد پیاز میره. پس همیشه ابتدا زعفران را اضافه کنید مرغ را با آن ماساژ دهید سپس پیاز و بقیه مواد به جز روغن را اضافه کنید. روی ظرف سلفون بکشید و داخل یخچال قرار دهید. در این مرحله مرغ ها به 1 ساعت استراحت نیاز دارن.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

بعد از گذشت 1 ساعت دوباره برید سر وقتشون. حالا باید 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون به مواد اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه می کردید مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نمی رفت. دوباره مواد رو حسابی زیر و رو کنید و حداقل 1 ساعت دیگر هم بهشون استراحت بدید. بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید و مرغ ها رو با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شوند.

خوش به حال کسایی که وقت دارن و همه این مراحل رو انجام میدن؛ اما اگر مجبور بودید هول هولکی درستش کنید بیاین تا بهتون بگم که چه کار کنید. از این جا به بعد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی برای کسایی که مثل من مجبورن یه غذای هول هولکی درست کنند.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی برای کسایی که وقت ندارن

اگر مثل من دارید هول هولکی درست می کنید به جای مزه دار کردن مرغ به شکلی که در بالا گفتم این کار ها رو انجام بدید. مرغ + پیاز نگینی خرد شده + نمک + فلفل + زردچوبه + 2 قاشق غذاخوری روغن مایع رو روی حرارت متوسط حدود 15 تا 20 دقیقه تفت دهید.  اسم این قسمت رو بذاریم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی برای کسایی که یهو گیر می افتند.

در این مرحله مرتب تکه های مرغ رو زیر و رو کنید تا پیازها آب بیندازند و همه قسمت های مرغ مزه دار شود. تا یادم نرفته قبل از اینکه مرغ ها را تفت بدید روشونو با چاقو 4 برش موازی بزنید با این کار موقع پخت سس به درون بافت مرغ نفوذ می کند و خوشمزه تر می شود.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

چهارمین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ، آماده کردن استاک

وقتی که تکه های مرغ طلایی شدن اون ها رو با استاک بپزید. فوت کوزه گری پخت مرغ همین جاست. شاید باورتون نشه اما استاک معجزه میکنه. اگر نمی دونید استاک چی هست و چطور آماده میشه حتما ویدئوی زیر رو ببینید.

فقط قبل از دیدن ویدئو لازمِ بدانید که منظور از بوک گارنی 7 عدد دانه فلفل سیاه، 7 ساقه جعفری، 1 عدد برگ بو، 1 قاشق سوپخوری آویشن خشک است. منظور از مری پوا هم هویج، پیاز، تره فرنگی و کرفس می باشد.

اگر به هر دلیلی نخواستید استاک رو خودتون توی خونه تهیه کنید قرص استاک رو از سوپر مارکت بخرید. در این صورت در ابتدا نمک کمتری به غذا اضافه کنید چون قرص استاک شور است. اگر خواستید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رو به کسی یاد بدید همین که راجع به استاک بهش توضیح بدید نشون میده که شما یه آشپز حرفه ای هستید.

پنجمین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، اضافه کردن زعفران، گلاب و آبلیمو

بعد از اینکه مرغ پخت داخل تابه 2 قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید رب رو بهش اضافه کنید و حدود 1 دقیقه تفت دهید تا رنگ باز کند و بوی خامیش گرفته بشه بعد 2 قاشق زعفران + 2 قاشق گلاب + 2 قاشق آبلیمو داخل تابه بریزید. سپس این مواد را به مرغ اضافه کنید 10 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود.

خسته شدید؟ حق دارید زرشک پلو ریزه کاری زیاد داره اما خیالتون راحت باشه چرا که همه چیز رو بهتون گفتم و در انتها خودتون میتونید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رو آموزش بدید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

ششمین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، زرشک رو اینجوری تفت بدید

2 قاشق روغن مایع داخل تابه بریزید بعد زرشک رو اضافه کنید سپس شکر + 2 قاشق زعفران + 2 قاشق گلاب به مواد اضافه کنید به محض اینکه دانه های شکر حل شد گاز رو خاموش کنید. موقع تفت دادن زرشک باید بالای سرش باشید تا اولا نسوزه دوما دانه های شکر گلوله نشن.

زرشک‌ تازه باید توپُر و تپل باشد؛ یعنی برجسته‌ باشه و حالت چروکیده و مچاله نداشته باشد. زرشک تازه و مرغوب مرطوب است و کمی حالت له‌شدگی دارد. منظور از لهیدگی این است که تازگی و آب‌دار بودن زرشک باعث می‌شود که با کمی فشار حالت لهیدگی پیدا کند.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک‌های تازه توپُر و تپل هستند. منظور از تپل چیست؟ یعنی برجسته‌اند و حالت چروک و مچاله پیدا نکرده‌اند. پس تازگی زرشک از روی قرمزی و توپر بودن آن مشخص می‌شود. زرشک تازه و مرغوب مرطوب است و کمی حالت له‌شدگی دارد. البته این ویژگی با تپل و توپُر بودن زرشک تازه تناقضی ندارد. منظور از لهیدگی این است که تازگی و آب‌دار بودن زرشک باعث می‌شود که با کمی فشار حالت لهیدگی پیدا کند.

هفتمین مرحله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، آماده کردن خلال بادام و پسته

تا اینجا کلی نکته در مورد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی یاد گرفتید فقط مونده آماده کردن خلال ها و سرو کردنش. خلال بادادم را خیس کنید با کره یا روغن مایع تفت دهید. با کره خوشمزه تر میشه با روغن مایع براق تر دیگه تصمیم با خودتونِ که ریخت و قیافه براتون مهم تره یا مزه. من با کره تفت دادم. خلال پسته نیازی به خیس کردن نداره فقط کافیه که با مقداری روغن تفتش بدید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

نحوه سرو کردن زرشک پلو با مرغ مجلسی

تا اینجا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رو بهتون گفتم. حالا باید بریم سراغ نحو سرو که به نظر من خیلی مهمِ. ابتدا 4 قاشق زعفران رو با مقداری برنج ترکیب کنید سپس زرشک + خلال بادام و خلال پسته رو بهش اضافه کنید. برای سرو زرشک پلو دو تا کار میتونید انجام بدید. اول اینکه برنج رو جدا داخل دیس بکشید مرغ رو هم در ظرف جداگانه‌ای سرو کنید. برای کشیدن برنج ابتدا کمی برنج در دیس بکشید بعد مخلوط زرشک و خلال‌ها رو بهش اضافه کنید بعد مجدد برنج بکشید و در انتها با زرشک و خلال ها تزیین کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

کار دومی که میتونید انجام بدید اینِ که برنج و مرغ رو با هم داخل یک ظرف سرو کنید. برای این منظور داخل دیس ابتدا کمی برنج بکشید بعد مخلوط زرشک و خلال‌ها بعد مرغ و بعد هم برنج و در نهایت با زرشک و خلال تزیین کنید.

اگر خواستید خیلی سنگ تموم بذارید برنج رو به صورت قالبی سرو کنی. برای این منظور ابتدا قالب مورد نظر رو کمی چرب کنید بعد یک لایه از مخلوط برنج زعفرانی و زرشک اضافه کنید بعد برنج ساده را اضافه کنید و کاملاً برنج را در قالب با دست فشرده کنید سپس در ظرف مورد نظر برگردانید و به آرامی قالب را از روی آن بردارید نگران نباشید با فشار دادن برنج خمیر نمی‌شود.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

سوال های احتمالی شما در مورد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

1- به جای زردچوبه از زعفران استفاده کنیم؟ خیر، مرغ بوی زهمی داره که تنها به وسیله زردچوبه گرفته می شود؛ در واقع زردچوبه بهترین ادویه برای گرفتن بوی زهم مرغِ پس ازش غافل نشید. برای مزه دار کردن مرغ میتونید زعفران رو حذف کنید اما زردچوبه رو به هیچ عنوان حذف نکنید.

2- من با دستور شما درست کردم اما مرغ ها خیلی خشک شدند، چرا؟ نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید این که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته شود این کار باعث می شود سس به خرد مرغ نرود. روی مرغ طلایی شود کافیست.

3- برای مزه دار کردن مرغ چه پیازی بهتره؟ پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن انواع گوشت ها است.

4- زرشک ها رو چطوری بشوریم؟ زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمیشه برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها رو پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک رو روی یک قابلمه یا کاسه قرار بدید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگه الک رو بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار رو باید تا جایی ادامه بدید که آبی که داخل کاسه می‌مونه کاملاً تمیز باشه.

سعی کردم به یک سری از سوالات پاسخ بدم. باز هم اگر سوالی در خصوص طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی داشتید حتما در کامنت ها بپرسید.

و در آخر

امیدوارم این مطلب؛ یعنی طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به کارتون بیاد. از خواندن نظراتتون بی نهایت خوشحا میشم. اگر غذای خاصی مدنظرتون هست توی کامنت ها بهم بگید حتما طرز تهیه و نکاتش رو براتون میذارم. 

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی